Dredd: el este legea

I am the Law. Dupa Batman, Spider-Man sau echipa razbunatorilor din The Avengers, un nou erou de benzi desenate este readus la viata pe marile ecrane in 2012. Eu sunt legea, anunta impunator Karl Urban in Dredd, un film destul de reusit pentru genul sau si care surprinde placut.

Dredd: el este legea

Lawless: eroii de altadata

Lawless: eroii de altadata

Karl Urban, cunoscut pana acum din filme ca Star Trek sau Lord of the Rings, isi transforma personajul cu masca intr-un erou pentru care legea este sfanta. Cu o atitudine autoritara, impasibil si de neclintit atunci cand trebuie sa faca ordine, Dredd pare natural si desi, la baza este un erou de benzi desenate create in urma cu 35 de ani , de John Wagner si Carlos Ezquerra, el nu este asemeni lui Batman sau Super-man, ci ramane un simplu om al legii.

In universul distopic al lui Dredd, teritoriul Americii in viitor este un desert nesfarsit. Pe Coasta de Est, incepand din Boston si pana in Washington DC se intinde Mega City One, o metropola imensa, dominata de violenta, unde locuiesc peste 400 de milioane de oameni, intr-o teama perpetua. Singurii care incearca sa faca ordine in acest haos urban sunt cei supranumiti Judecatorii. Acestia reprezinta intregul sistem: oameni ai legii, jurati, judecatori si calai.

Cel mai bun dintre Judecatori este Dredd, care  primeste o misiune riscanta: acesta  trebuie sa  se infilteze in Peach Trees, un zgarie nori de 200 de etaje condus de clanul mafiot al lui Ma-Ma, unde a avut o tripla omucidere.

Dredd nu este singur, ci este acompaniat de un recrut, tanara Anderson (Olivia Thirlby), care desi a picat testul pentru a deveni Judecator, are o calitate deosebita: este mutant si clarvazatoare, deci poate citi gandurile celor din jur. Impreuna, cei doi Judecatori vor risca totul pentru a o anihila pe Ma-Ma (Lena Headey), cea care controleaza distributia unui drog ilegal, numit slo-mo, care ii face pe consumatori sa perceapa timpul la 1% din viteza acestuia.

Atunci cand cei doi Judecatori incearca sa-i aresteze pe oamenii lui Ma-Ma, aceasta ordona inchiderea cladirii si Judecatorii se gasesc prinsi intr-o capcana a terorii, cu mafiotii pe urmele lor.

Regizorul Pete Travis a pastrat  trasatura esentiala a eroului sau principal   - este un om al legii, nu un super erou - si a transformat-o in punctul forte al filmului: il vezi pe Dredd incoltit, sangerand sau pus la pamant. Nu zboara, nu e invincibil, ci doar este ajutat de armele hi-tech pe care le are in dotare. Insa, trebuie sa te pregatesti pentru unul dintre cele mai violente filme pe care le vei vedea vreodata.

Dredd nu apare niciodata fara masca, nici macar intr-o scena. Din chipul lui Urban nu vezi decat buzele si nasul. Si totusi, e de ajuns, pentru ca Urban stie sa inspire atat teama cat si respect si isi construieste personajul din varful buzelor, cu fiecare replica spusa intr-un mod prin care te face sa simti si sa crezi ca el este legea.

Ceea ce surprinde placut la Dredd este combinatia perfecta dintre violenta, actiune si distractie.  asa cum se intampla odinioare in filmele clasice din anii '80.  Curajos si violent, Dredd aduce aminte Robocop, dar si de recentul lansat The Raid, doar ca aici te disrezi mai mult. Regizorul Travis nu s-a ambitionat sa faca o poveste foarte complexa si poate ca e mai bine asa, pentru ca ceea ce a realizat a iesit bine si o experienta placuta pentru spectatori.

Cu o muzica excelent aleasa, scene dinamice de actiune, multa violenta - insa artistic expusa-, Dredd este o calatorie fascinanta intr-un univers unde oamenii legii sunt nemilosi cu cei care incalca regulile. Pe cat de dezolante sunt peisajele si anumite cadre, pe atat de incitanta este calatoria pe care Travis o propune cu acest film.

Pete Travis face uitat cu acest film dezastrul din 1995, cand Sylvester Stallone isi punea masca si devenea judecatorul suprem. Mult mai intens, mai sumbru si mai artistic, Dredd din 2012 este poate unul dintre cele mai bune filme de actiune pura ale anului.