Noah: Potopul lui Russell Crowe

Au trecut 14 ani de cand vocea lui Russell Crowe rasuna "Are you not entertained"? in arenele romane din Gladiatorul. A fost una dintre interpretarile mele preferate din toate timpurile, iar acum m-a cucerit inca o data cu puterea pe care o aduce unui personaj macinat de ganduri contradictorii si moraliste in Noah. Noul film al lui Darren Aronosfky este un spectacol vizual absolut miraculos, iar povestea, desi se indeparteaza de cea biblica, n-a fost nicicand mai captivanta.

Noah: Potopul lui Russell Crowe

Noah este un film bizar. Nu la fel de bizar ca precedentele regizate de Aronfosky (Requiem for a Dream, Pi sau Black Swan), dar la fel de ravasitor din punct de vedere emotional.

Filmul este inspirat de povestea biblica a Arcei lui Noe si spune povestea unui barbat - Noe - care primeste misiunea de a salva lumea de un potop nimicitor. Numai ca abordarea regizorului Darren Aronofsky se indeparteaza de cea din Biblie. Aici,  Noe este un barbat care iubeste Pamantul si toate creaturile sale, dar este dezamagit de felul in care oamenii au tratat planeta. Aronfosky pune accent cel mai mult pe conflictul interior al personajului, care este gata sa isi sacrifice familia pentru a salve lumea.  Noe crede ca rautatea, care se afla in fiecare individ, a distrus frumusetea lumii pe care Creatorul (nu se face niciodata referire la Dumnezeu, ci Creator) a adus-o pe Pamant. Oamenii s-au dezbinat, se urasc, sunt invidiosi si lacomi, iar asta nu va schimba niciodata, crede el. Astfel, Noe este pus in fata unei decizii sfasietoare: sa isi sacrifice propria familie pentru ca Creatorul sa faca o noua lume sau sa ii salveze.

Noe, descendentul pacifistului Lameh, fiul lui Matusalem, este convins ca umanitatea va fi distrusa de Creator pentru ca nu merita sa supravietuiesca. Noe are vise si halucinatii in care Creatorul ii arata ca el este salvatorul acestei lumi, iar el este convins ca poate sa duca misiunea pana la capat. Impreauna cu familia sa, sotia Naameh (Jennifer Connelly) si cei trei baieti ai sai Ham, Shem si Japheth si Ila (Emma Watson) o fata pe care o gasec ranita, vor construi celebra Arca, unde vor adaposti doi membri ai fiecarei specii de animale din lume. Urmatorii ani si-i dedica total construirii Arcei, insa in momentul in care decide sa le aleaga sotii fiilor sai, descopera ca oamenii sunt prea rai si marsavi pentru a fi salvati.

Este clar de la bun inceput ca Noah nu este un film religios si nici nu isi propune asta. Arronfosky isi permite propriile libertati si propria interpretare a povestii lui Noe. De exemplu, in film apar Strajerii, care reprezinta Ingerii Cazuti. Ei au venit pe Pamant pentru a salva oamenii, dar acestia i-au tradat. Creatorul i-a pedepsit si i-a abandonat pe Pamant, acolo unde au fost transformati in oameni de piatra (realizati foarte interesant si surprinzator).

Aronofsky isi canalizeaza toata fascinatia sa asupra acestui personaj, despre care a declarat in mai multe randuri ca este unul intunecat si chinuit de "misiunea divina" pe care a primit-o. Regizorul revine insistent asupra izgonirii lui Adam si Eva din Eden, dar si luptei dintre Cain si Abel. Versiunea lui Aronfosky este indrazneata si curajoasa, interesandu-l mai mult latura umana a personajului sau, modul in care considera ca trebuie sau nu sa salveze omenirea. Crestinii au fost deranjati de acest film si nici nu e de mirare: Noah vorbeste despre liberul arbitru si pune la indoiala credinta. Or in lumea crestina asta e imposibil.

Interesant este personajul Ilei, care de fapt reprezinta destinul noii lumi. Desi este stearpa la inceput, bunicul ei, Matusalem (un Anthony Hopkins genial si amuzant, pe alocuri) va face un ultim miracol pentru ca Ila sa poata duce mai departe omenirea. In momentul in care Ila ramane insarcinata cu Shem, fiul cel mare al lui Noe, acesta va fi momentul care declaneaza razboiul interior al lui Noe: sa o lase sa nasca sau sa ii omoare copilul pentru a fi sigur ca o lume noua renaste fara pacatele omului?

Noah este realizat vizual intr-un mod cu totul deosbit si diferit de toate celelalte filme pe care le-am vazut: cadrele in care este aratat cum a fost creata lumea, jocul siluetelor lui Cain si Abel  cu un fundal de apus sangeriu in spate, te fac sa nu-ti poti lua ochii de la acest film. Noah nu este nici film de arta, nici blockbuster, ci undeva la mijloc, insa daca mergi cu mintea deschisa la el, vei gasi o poveste usor filosofica despre iertare, pacat, izbavire si care uneori te forteaza sa iesi din canoane si sa gandesti in afara oricarui tipar.

Filmul ii are in distributie pe actorii Russell Crowe, Jennifer Connelly, Anthony Hopkins, Emma Watson, Logan Lerman si Douglas Booth.

Verdict: 8/10