Project X: marea destrabalare

Sub aripa parinteasca a lui Todd Phillips – responsabil pentru seria Marea Mahmureala – Project X da cea mai dementa petrecere de adolescenti din istoria cinematografiei. Pana la un film, mai era nevoie de cateva ceva.

Project X: marea destrabalare

Corey Worthington Delaney e numele care facea in 2008 inconjurul lumii. La 16 ani, cu parintii plecati in vacanta, australianul a dat o petrecere monstruoasa, anuntata pe Myspace, la care cei peste 500 de invitati s-au dedat la acte de vandalism prin tot cartierul. Interventia in forta a politiei a fost necesara pentru a limita daunele undeva la 20 de mii de dolari. Scenaristii Michael Bacall (i-ati vazut potentialul in 21 Jump Street – o comedie tot pentru un public juvenil) si Matt Drake se inspira serios din aceasta intamplare si, cu exceptia faptului ca ii exagereaza dimensiunile, implicatiile si efectele – nu se preocupa prea mult cu povestea lui Project X

Trupa de soc din film e formata din gazda Thomas, genul fatalau, JB, un supraponderal ochelarist care ingrasa porcul in ajun de petrecere – a se citi face banda ca sa slabeasca, si Costa, amfitrionul suprem cu potir in dotare. Scopul lor autodeclarat: We want some pussy. Scenaristii ii aseaza alaturi lui Thomas o amica simpatica si in contrapartida ii agata de gat la petrecere o bomba sexy. La momentul oportun bomba sexy se declanseaza pentru a distruge sansele reale ale lui Thomas cu amica. Jumatate de poveste rasuflata, lucrata in bataie de joc si abandonata in favoarea petrecerii propriu-zise. Scenariu? Mai degraba o ciorna la repezeala. Sa inceapa petrecerea!

Prin comparatie, la acest capitol seria American Pie pare dedicata unui target de pensionari cu placa dentara. Regizorul la debut Nima Nourizadeh imparte pentru Project X camere de filmat (telefoane mobile, camere de amatori) intregii echipe. Rezultatul: 10 ore de material video din care incropeste apoi o jumatate de ora de videoclip amatoristic, ametitor, vulgar si mizer. Exact cum zice manualul: white trash party. Se remarca totusi prezenta inspirat educativa a unei toalete ecologice.

Cei cu asteptari sau pretentii, cei ajunsi din greseala sau din necunoastere, ar face bine sa evacueze sala. Lucrurile se vor intampla repede si vor ajunge mai departe decat au ajuns vreodata intr-un film cu adolescenti. Dezmatul ia forme comice extreme. Un pitic e inchis in cuptor si la iesire ii loveste pe petrecaretii de sex masculin in punctul lor cel mai sensibil. Fetele ajung repede la concluzia ca hainele sunt un exces ce trebuie indepartat. Un gnom spart cu bata de baseball elibereaza o ploaie de pastile ecstasy. Un caine zboara spre cer prins cu niste baloane (ca in Up!). Dictionarul de fingerbanging e detaliat exhaustiv. Un aruncator de flacari, gloante de cauciuc, un elicopter in survol. Agitatie, haos, proportii epice si apocaliptice. Am vazut pana si filme istorice cu figuratie mai putin numeroasa.

Lipsit de bun gust? In majoritatea situatiilor. Iresponsabil? Total. Comic? La naiba, da. Asta daca nu faceti parte din liga mamicilor sau asociatia de protectie a animalelor. Si daca stiti ca in spatele aparentei unui ingeras adolescentin se agita zdravan un cocktail de hormoni si adrenalina. Potentat zilele astea de retele de socializare.

Verdict: 2½/5, acceptabil

Pentru: minori care reusesc sa pacaleasca vigilenta mall-urilor (filmul e interzis pe merit celor sub 18 ani)