marime text: Mareste fontul Micsoreaza fontul

The Hobbit: miliardarul straniu care a facut posibila filmarea cu 48 de cadre pe secunda, fara el trilogia The Hobbit nu s-ar fi realizat niciodata

La aproape 10 ani de la incheierea trilogiei Lord of The Rings care a revolutionat cinematografia moderna, noua trilogie a lui Peter Jackson, The Hobbit vina sa rupa 80 de ani de traditie in lumea filmului. The Hobbit, cu cele 48 de cadre pe secunda ale sale a inventat o noua platforma la Hollywood  - High Frame Rate. Va fi aceasta viitorul in lumea filmelor? Nu se stie inca cu certitudine, insa s-a aflat cine l-a ajutat pe Peter Jackson in cea mai mare aventura a carierei sale.

The Hobbit: miliardarul straniu care a facut posibila filmarea cu 48 de cadre pe secunda, fara el trilogia The Hobbit nu s-ar fi realizat niciodata

 

Hobbit-mania i-a cuprins pe cinefilii din intreaga lumea in acest weekend cand Hobbitul: O Calatorie Neasteptata a facut incasari de 84 milioane de dolari in SUA (weekend-ul de debut) si 138 de milioane de dolari in restul lumii (total de 222 de milioane de $ incasari globale). Cele trei filme din trilogia "Hobbitul" spun o poveste care se petrece in Pamantul de Mijloc, cu 60 de ani inainte de actiunea din "Stapanul Inelelor", pe care regizorul Peter Jackson si echipa sa de productie au adus-o pe marile ecrane in trilogia blockbuster ce a culminat cu "Stapanul Inelelor: Intoarcerea Regelui", premiat cu trei Oscaruri - pentru cel mai bun lungmetraj, cea mai buna regie si cel mai bun scenariu adaptat.



The Hobbit
a premit recenzii mixte, insa multi dintre criticii americani si britanici l-au acuzat pe Peter Jackson ca a fortat o poveste simpla ca The Hobbit intr-o trilogie pentru care nu exista suficient material. Pare sigur de spus ca productia cu buget de aproape 300 de miloane de $ nu va suferi la capitolul incasari, desi artistic nu se ridica la inaltimea si complexitatea lui Lord of The Rings. Cu toate acestea, revista Forbes sustine ca exista cel putin un om care este in culmea incantarii de calitatea imaginilor din The Hobbit - miliardarul si fondatorul companiei Oakley, Jim Jannard.

 

Ce rol a avut mogulul cu o avere de 2.8 miliarde de $ si care a pus bazele unuia dintre cele mai cunoscute branduri de echipament sportiv in productia lui The Hobbit? Ei bine, el a facut posibila realizarea acestui film asa cum dorea Peter Jackson. Dupa ce a transformat Oakley intr-un brand global pe care l-a vandut in 2007 cu 2.1 miliarde de $, Jannard a inceput incet o alta afacere - sa produca camere de filmat pentru marele ecran. Rezultatul: Peter Jackson a folosit camerele "RED Digital" ale lui Jannard pentru a filma cu 48 de cadre pe secunda.


Jackson a fost primul regizor care a folosit prototipurile realizate de Jannard intr-o perioada cand nimeni nu credea ca aceste camere pot crea imagini atat de frumoase pentru  filme. In 2008, cineastul neozeelandez a realizat un scurtmetraj Crossing the Line folosind aceste camere si astfel a inceput prietenia dintre el si Jim Jannard."Am auzit despre camerele Red ca toata lumea de pe internet. Asta a fost inainte sa ma intalnesc cu Jim Jannard. Am fost intrigat. Era o perioada interesanta atunci in industria filmului,  era clar ca cinematografia digitala era viitorul. Si totusi pe atunci calitatea camerelor si calitatea imaginilor lasa de dorit" si-a amintit Peter Jackson intr-un interviu pentru Forbes.

"Producatorii de camere - marile companii- nu produceau echipament care sa furnizeze imagini de calitate. Camerele erau grele si foarte, foarte scumpe. Si dintr-o data apar camerele RED si Jim Jannard care avea cateva idei revolutionare despre cum sa imbunatateasca calitatea imaginii, cum sa faca aceste camere mai mici si mai usoare si cum sa le coboare pretul" a explicat Jackson.

"Atunci l-am contactat si i-am spus <<Asculta, asta este fantastic. Am filmat pana acum toate filmele pe pelicula de 35mm, insa daca ar fi o camera digitala care sa produca imagini de buna calitate as incerca-o. Pot sa te ajut cu ceva? Daca ai modele prototip si daca ai vrea sa le testezi... Putem sa le incercam si sa-ti spunem ce credem despre ele>> A primit foarte bine ideea si m-a sunat la scurt timp (...)" a povestit Jackson despre prima intalnire cu Jim Jannard.

"Suntem prieteni acum. Atunci cand a inceput sa produca camerele EPIC, ne-a dat primele modele pe care le-am testat in faza de pre productie de la The Hobbit. Acele prototipuri au fost primele modele de productie pentru camerele RED Epic. Noi le-am folosit primii cand am inceput productia la The Hobbit. In timp ce lucram la film, ii transmiteam ce fel de echipament aveam nevoie. A fost uimitor modul in care Jim i-a determinat pe tehnicienii sai sa ne ajute de fiecare data cand aveam probleme. Toate aceste lucruri au ajutat la crearea acestui model de camera" a  mai povestit Jackson.

 


Cum s-a ajuns la ideea de a filmat cu 48 de FPS? "Aceasta camera a dus practic la 48 de cadre pe secunda. Atunci cand am discutat cu Jim pentru prima data despre acest lucru, camerele EPIC nu erau suficient de dezvoltate pentru a filma cu un numar dublu de cadre pe secunda. Ca sa filmezi cu 48 de cadre pe secunda folosesti 2 camere si filmezi in 3D. Cele doua camere trebuie sa fie sincronizate astfel ca atunci cand redai imaginea sa o redai in acelasi timp cu ambele camere. Acest lucru nu era posibil la inceput. Insa Jim a impins lucrurile si a grabit munca pentru ca modelele sa fie gata atunci cand filmarile pentru The Hobbit erau in toi. I-am cerut lui Jim din ce in ce mai multe cadre pe secunda pentru ca desi filmul avea sa aiba 48 FPS, am vrut sa-l facem in slow motion. Ceea ce inseamna ca aveam nevoie sa filmam cu 120 si 150 cadre pe secunda. La un moment dat camerele nu puteau filma decat cu 60 de cadre pe secunda iar apoi au urcat la 96 si 120, pe masura ce noi avansam cu filmarile. Noi ceream tot felul de trucuri iar el ne ajuta mereu."

Peter Jackson a fost extrem de impresionat de Jim Jannard: "Jim are o pasiune pentru camere, acesta este unul dintre lucrurile pe care le-am invatat de la el. Are o colectie incredibila de camere vechi. Mi se pare incredibil ca cineva care s-a bucurat de atata succes sa fie capabil sa-si transforme atentia si creativitatea intr-o pasiune. Nu cred ca asta ii aduce foarte multi bani. Piata pentru camerele sale este destul de mica. Insa face acest lucru din pasiune"


Cum a fost intampinat The Hobbit in cele 48 de cadre pe secunda? Peter Jackson a filmat intregul film la 48 de cadre pe secunda, dublu fata de viteza standard. Aceasta ofera o intensitate mai mare a detaliilor si o claritate de vis care este asociata cu cinema-ul. Filmul este turnat si in format 3D digital, folosind cea mai noua tehnologie pentru camere de filmat si sonorizare stereo. Filmarile au loc la Studiourile Stone Street, Wellington, si alte locuri din Noua Zeelanda. Cum afecteaza asta modul in care vedem filmul? Imaginile in 48 FPS sunt mai pline de viata si mai reale.

 

 


48 FPS renunta la imaginile in ceata si face ca totul sa fie mai clar. Pentru unii este insa o sabie cu dublu tais. "Se vrea crearea unor efecte speciale digitale si peisaje idealistice care arata mult mai limpezi. Insa efectul colateral neintentionat este acela ca intregul film capata o nota proasta, de falsitate" a scris The Telegraph. Pe scurt, unora le-a placut, altora nu. Ramane de vazut daca aceasta platfoma reprezinta viitorul in lumea filmelor.


James Jannard si-a indeplinit visul de-o viata, fotografia, cand a pus bazele RedDigital Cinema in 2005, renuntand la brandul Oakley.  Dupa 32 de ani de experienta si inovatie, unii ochelari Oakley nu se sparg nici daca tragi cu o arma de langa ei. Angajatii l-au denumit pe Jannard “the mad scientist” al anilor '80. Red Digital Cinema este prima firma care vinde, la un pret rezonabil, camere foto high-definition, pana atunci inaccesibile maselor. Regizori ca Steven Soderbergh si Peter Jackson (Lord of the Rings) au devenit promotori al echipamentului sau. Noile camere inventate de el, EPIC pot filma cu pana la 120 cadre pe secunda si la o rezolutie de 5K. District 9, The Girl With the Dragon Tattoo, The Amazing Spider-Man si The Hobbit sunt cateva dintre filmele realizate cu acest echipament.

James Jannard


 


Galerie foto

Ultimele trailere adaugate


Modifică setările cookies