marime text: Mareste fontul Micsoreaza fontul

Twilight, iubit de fani si urat de critici: cum a schimbat pentru totdeauna regulile in industria filmului si a dat putere de decizie publicului feminin

In cei 4 ani de cand a fost lansat, Twilight nu a devenit doar un fenomen cinematografic mondial, ci a si schimbat regulile jocului pentru totdeauna in aceasta industrie. Fiind prima franciza adresata in special publicului feminin, a deschis noi porti pentru alte serii de succes, ca Hunger Games, care nu ar fi existat fara povestea Bellei si a lui Edward.

Twilight, iubit de fani si urat de critici: cum a schimbat pentru totdeauna regulile in industria filmului si a dat putere de decizie publicului feminin

2.5 miliarde de dolari, 5 filme, o poveste devenita fenomen mondial si care a creat isterie in randul adolescentilor din lumea intreaga. Asa poate fi rezumata seria Twilight dupa 4 ani in care Robert Pattinson, Kristen Stewart si Taylor Lautner au adus pe marile ecrane o poveste de dragoste nebuna si la propriu si la figurat.
 

Twilight a schimbat industria cinematografica si regulile acesteia, demonstrand ca si fetele au un cuvant de zis. Daca pana acum francizele erau adresate in special publicului masculin, Twilight a demonstrat ca si femeile pot deveni o sursa care sa asigure succesul financiar al unei serii de lunga durata. Cei de la site-ul The Wrap au facut o analiza complexa asupra fenomenului Twilight si a modului in care a schimbat viziunea si perceptia in industria cinematografica hollywoodiana.


"Este remarcabil ce a reusit sa faca seria Twilight pentru  conceptul de <<girl power>>. Inainte de Twilight, nimeni nu credea ca femeile pot sa duca in spate francize ca Star Wars sau Harry Potter. Insa, acest film a schimbat paradigma si perceptia asupra a ceea ce vor oamenii sa vada in cinema", a spus Jeff Bock, analist de box office pentru Exhibitor Relations.
 

Analizand fenomenul Twilight, ceea ce sare in evidenta cel mai mult este modul in care s-a transformat receptivitatea femeilor la filme si faptul ca in sfarsit, publicul feminin are ceva de spus in industria cinematografica. Cu incasari incredibile de 2.5 miliarde de dolari, Twilight a dat nastere unui nou mare imperiu la Hollywood. Daca inainte erau 6 mari studiouri de film care dictau legea la Hollywood, acum sunt sapte, noteaza cei de la The Wrap.


Fuziunea studioului Summit Entertainment - cel care a lansat Twilight - cu Lionsgate a transformat total pozitia studiourilor mici pe piata. Mai mult, le-a permis celor de la Lionsgate sa lanseze o noua alta franciza adresata tinerilor - in special femeilor - The Hunger Games. O astfel de formula ar putea fi adoptata si de alte studiouri mici.


"Aceasta fuziune a spulberat prejudecata ca numai studiourile mari pot avea succese financiare si serii de filme atat de populare in istorie. Au mai existat incercari de acest gen, insa niciuna nu a reusit sa stranga sume de ordinul miliardelor. Daca Summit a reusit, in mod sigur reusea si Lionsgate. Asa ca drumul pentru amandoua este acum plin de succese", a mai spus Jeff Bock.


In contextul istoric al studiourilor, Universal s-a construit pe filme cu monstri, Disney a devenit legendar cu animatii de succes, insa Lionsgate-Summit si-au castigat faima construind serii de succes -  adaptari dupa romane populare pentru adolescenti.
 


La fel ca Avatar sau Jaws, Twilight reprezinta un moment crucial in industria filmului din America. Insa, de aceasta data, reteta succesului n-a fost bazata pe efecte speciale care sa iti iau ochii, pe aprecierea criticilor sau pe o poveste plina de actiune, ci a umplut cinematografele dupa o formula bazata pe o moralitate din era victoriana si sexualitatea adolescentina.


Povestea din Twilight, despre un triunghi amoros dintre un varcolac aratos, o muritoare adolescenta si un vampir seducator, nu este deloc revolutionara. Din contra, a generat reactii vehemente din partea publicului matur. In schimb, reprezinta o metafora extinsa a unei idei conservatoare: pericolul pe care il provoaca sexul inainte de casatorie, mai scriu cei de la The Wrap in analiza lor asupra fenomenului Twilight.

 

 

Mii de fani adunate in camping la Staples Center, in fata Nokia Theater, demonstreaza ca Twilight a avut un impact colosal asupra propriilor vieti. In total, filmele si cartile Twiligh au primit 1.293.892.897 de like-uri pe Facebook. Dintre cinefilii care au vazut filmele la cinema, 96% dintre ei au citit si cartile. Fanii ar prefera echipa lui Edward Cullen in proportie de 83%, in timp ce doar 17% ar fi de partea varcolacului Jacob (Taylor Lautner). Pe Twitter, s-au facut in total peste 5000 de conturi cu numele Edward Cullen.


Spre deosebire de romanele Harry Potter, evenimentele din seria Twilight sunt povestite din prisma unei femei. Dupa Twilight, s-au nascut proiecte care  poate ca inainte nu ar fi fost posibile: animatia Brave de la Pixar, care are prima eroina din istoria studioului, sau Snow White and The Huntsman, in care este portretizata o Alba ca Zapada razboinica."Nici macar intr-un milion de ani nu se putea face un film ca Hunger Games daca nu exista inainte Twilight. Nu doar ca era un proiect mort, dar nu ar fi existat niciodata acest entuziasm de care s-a bucurat Hunger Games, tocmai pentru ca exista o baza comuna de fani intre cele doua filme", mai spune Jeff Bock.

 


La fel ca in Twilight, filme ca Hunger Games, Brave sau Snow White and The Huntsman au in centru o eroina, sunt adresate femeilor si marketate pentru publicul feminin. Aceste  filme au demonstrat ca pot deveni blockbustere fara ajutorul publicului masculin. Anul trecut Breaking Dawn - Part 1 debuta cu incasari de 138 de milioane de dolari in SUA, iar publicul era format 80% din femei. Twilight, pe langa elementul romantic, a imbinat si genul horror. Inainte de aceste carti, ideea de a insera elemente horror intr-o poveste romantica, ar fi fost considerata derizorie. Acum, acest gen de scenariu este unul obsinuit, iar serialul True Blood a demonstrat ca se poate face cu succes o astfel de poveste adresata si unui public matur.


"Aceste filme au facut ca o poveste cu vampiri sa nu mai fie doar una horror. Au combinat doua genuri diferit si au dat nastere unuia extrem de popular in acest moment" a spus Vincent Bruzzese, presedintele Ipsos,companie de cercetare in domeniul filmului. Desi criticii au urat aceste filme  - Twilight Saga: Breaking Dawn Part 1 este cotat cel mai slab pe site-ul de recenzii RottenTomatoes, cu un procent de 25%, alcauit din 47 de recenzii pozitive si 144 negative, fanii nu au tinut cont si au dat navala in continuare in cinematografe.



O mare parte din isteria creata s-a datorat si idilei dintre progatonistii filmului, Robert Pattinson si Kristen Stewart, care au continuat povestea de iubire si in afara ecranelor. "De obicei, este periculos cand se intampla asta si cand vietile personale ale actorilor sunt legate de film. Insa aici, fanii au fost innebuniti si au devenit si mai apropiati de franciza".  Desi scandalul de infidelitate i-a afectat puternic pe cei doi actori, succesul pentru Twilight nu a fost afectat, fanii fiind la fel de inflacarati. Insa, specialistii de la The Wrap sustin ca ultima parte din Twilight, Breaking Dawn- Part 2 ar putea sa stranga mai multi bani din afara Americii.

Analizand cele doua francize, Twilight si The Hunger Games, cei de la The Wrap considera ca Hunger Games are un viitor mult mai bun in fata. Daca in Twilight, Bella era motivul pentru care se luptau barbatii, in Hunger Games femeile sunt cele care se lupta. Iar asta pare mult mai atragator, plus recenziile extraordinare pe care Hunger Games le-a primit: in acest moment, pe Rotten Tomateos, The Hunger Games detine un procent de 85%, format din 225 de recenzii pozitive si doar 41 negative.


Intr-o conferinta organizata vinerea trecuta, la care au participat cei de la Lionsgate si investitori, reprezentantii studiourilor au declarat ca deja pregatesc o noua serie de filme bazata pe romane pentru adolescenti. Proiectul se numeste "Divergent" si evenimentele se centreaza pe o tanara care se razvrateste impotriva societii futuristice in care traieste.


 


Ultimele trailere adaugate


Modifică setările cookies