Elysium: un science-fiction inteligent

District 9 a fost unul dintre putinele filme SF la care nu am respirat, atat de captivant mi s-a parut. Atmosfera, realismul si maniera in care era realizat m-au cucerit imediat. De la inceput, stiam ca voi regasi aceste calitati si in Elysium, al doilea film al regizorului sud-african Neil Blomkamp. Elysium isi pastreaza pana in final drumul si este un film inteligent, insa nu are acel element fascinant pe care l-a avut District 9, poate si pentru ca aduce mult aminte de el.

Elysium: un science-fiction inteligent

Elysium
vine ca o gura de aer proaspat dupa o vara in care super eroii au ajuns de la a ne minuna la a ne plictisti. In Elysium nu exista super eroi, nici macar eroi, ci doar oameni care isi vad propriile interese, fie ca sunt sau nu in scopuri nobile. Elysium este o lectie de supravietuire, plasat intr-un univers apasator, murdar, bolnav si infricosator. Ca in orice viitor distopic, Pamantul este o ramasita a unei planete candva bogata si infloritoare. Oamenii sunt bolnavi, saraci si tratati inuman, iar cei bogati si-au facut bagajele catre Elysium, o statie orbitala aflata in jurul Pamantului.

Actiunea filmului este plasata in 2159, in care omanirea este divizata in doua clase sociale: cei foarte bogati locuiesc pe o statie spatiala imaculata si construita de mana omului denumita Elysium, in timp ce restul oamenilor traiesc pe o planeta Pamant suprapopulata si in ruina.

Matt Damon este cel care-l joaca pe Max, un barbat aflat pe moarte, care accepta o misiune periculoasa, incercand sa ajunge pe Elysium si sa gaseasca un leac pentru boala sa. Wagner Moura (Elite Squad 2) joaca rolul lui Spider, un barbat din comunitatea underground iubit de comunitatea sa, dar care este implicat in traficul cu oameni.  Rolul este mai putin obisnuit pentru Damon, insa actorul de 42 de ani isi face treaba excelent, ca-n orice alt film.

Sharlto Copley, preferatul lui Blomkamp si care a facut un rol extraordinar in District 9, colaboreaza inca o data cu regizorul sud-african, doar ca acum este in rol secundar si negativ. El este Kruger, un agent dublu care va face orice sa-l distruga pe Max. Interesanta este aparitia lui Jodie Foster, intr-un alt rol negativ. Ea este Delacourt, un secretar in guvern, lipsita de scrupule, care face tot posibilul sa tina in frau legile anti-imigrare si sa asigure un trai luxos pe Elysium.

Vizual, Blomkamp nu dezamgeste si recreeaza un univers fascinant si dezolant, in acelasi timp. Dar spre deosebire de District 9, aici, regizorul pare mai putin interesat de personajele sale. Din pacate, si Elysium cade in pacatul scenelor de actiune lungite, care se indeparteaza de la esenta povestii.

Dar, Blomkamp stie macar cum sa incheie un film, fara sa serveasca momente siropoase sau total lipsite de logica. Elysium este reusit la toate capitolele si este un film inteligent, cu idei marete si indraznete, care te pun pe ganduri, insa executarea pare putin pripita. Premisa de la care porneste este geniala, insa usor, usor, pana la final, filmul isi pierde putin din energie si stralucire.

Fara sclipirea din District 9 si cu mai multe probleme de scenariu, Elysium totusi reuseste sa treaca peste multe alte productii din acest an si sa fie demn de mentionat in topul celor mai bune productii science-fiction din 2013.

Verdict: 8/10