Argo: ar-go fuck yourself

Poate Hollywood-ul sa salveze lumea cu un film fals? Probabil ca da, dupa ce a ajutat CIA-ul in cea mai periculoasa misiune de salvare: criza ostaticilor din 1979. Evenimentele reale din acel an stau la baza lui Argo, filmul care l-a readus in atentia intregii lumi pe Ben Affleck si i-a intarit statutul de regizor talentat.

Argo: ar-go fuck yourself

Ben Affleck pare sa se simta foarte confortabil in scaunul de regizor, lucru demonstrat si cu Argo. Sincer, il consider mai bun ca regizor decat ca actor, insa ambele meserii le face cu succes. Argo m-a impresionat prin modul in care a reusit sa ma tina pe marginea scaunului pana la final, fara sa vad pe ecran o cursa cu masini, impuscaturi sau crime. Un thriller inteligent, cu replici spumoase si un scenariu foarte bun, Argo ar putea fi printre marii castigatori la Oscaruri, in 2013.

De unde vine numele Argo? este intrebat insistent Alan Arkin de un tanar in film, iar raspunsul este mai mult decat delicios: Ar-go fuck yourself. Dupa ce veti vedea filmul, o sa intelegeti de ce este atat de importanta pentru poveste.

Argo
merita pe deplin sa fie inclus in topul celor mai bune filme lansate in acest an, nu doar pentru scenariul extrem de interesant, dar si pentru regia stralucita pe care a realizat-o Ben Affleck.  O poveste care parea greu de pus in scena  a devenit un film politic stralucitor, executat fara cusur atat de catre regizor, cat si de marii actori din distrbutie.

Imediat dupa ce am citit subiectul filmului, am fost captivata de poveste. Argo este inspirat dintr-un dosar recent declasificat: o operatiune a CIA si a autoritatilor canadiene de a elibera sase americani luati ostatici in ambasada Statelor Unite din Teheran. La 4 noiembrie 1979, militanti islamisti au luat cu asalt ambasada SUA din Teheran si au luat ostatici 52 de angajati, dintre care sase au reusit sa scape si sa se refugieze la ambasada Canadei.

Ben Affleck il intruchipeaza pe un specialist al CIA, Tony Mendez, care a conceput un plan de a-i evacua pe cei sase americani. El pretinde a fi producatorul unui film canadian, “Argo”, turnat cu echipa celor sase americani pe care vrea sa ii scoata din Iran.

"Daca vrei sa vinzi o minciuna, cheama presa sa o faca pentru tine", asa suna o  fraza cinica spusa de Alan Arkin,  dar care descrie perfect situatia din film.

Affleck a adus numai nume grele pentru distributie, inclusiv pe el. John Goodman este mortal in rolul lui John Chambers, celebrul designer de costume, laureat cu Oscar pentru Planeta Maimutelor si care i-a ajutat pe cei de la CIA. Lui i se alatura un alt mare actor, Alan Arkin, care joaca rolul unui producator gata sa se implice si el in realizarea filmului fals. Bryan Cranston si Victor Gaber, doi veterani ai serialelor de succes ca Breaking Bad sau Alias, intregesc si ei tabloul de interpretari puternice.

Argo, filmul real despre filmul fals, este unul fermecator si surprinzator de amuzant. Criticii de peste Ocean l-au laudat in mare parte, desi exista si reprosuri la adresa peliculei, fiind considerata propagandista. Insa nu sunt de acord cu asta, mai ales ca Affleck ia constant peste picior Hollywood-ul, chiar si CIA-ul. Povestea celor sase prizonieri si adevarul despre misiune au fost tinute in secret timp de 18 ani, insa sunt reflectate cu mare atentie de realizatorii peliculei. Cred ca cel mai socant la Argo nu este cum s-a folosit CIA-ul de Hollywood, ci cum toata lumea a inghitit gogoasa pe nemestecate: ce oameni intregi la minte se duc in Iran sa faca un film, chiar in timpul crizei ostaticilor si intr-un moment in care conflictele izbucneau la orice pas in acea zona? Si totusi, Hollywood-ul a reusit, iar meritele n-au venit nici la americani, nici la CIA, ci la..canadieni.

Este usor sa faci un thriller din alergaturi si impuscaturi, insa este al naibii de dificil sa transmiti suspans si sa tii publicul lipit de scaune fara nici un artificiu de acest gen, asa cum o face Argo. Iar Ben Affleck pare a fi un maestru in devenire la acest capitol. Argo este un film fantastic despre o perioada cand povestile science-fiction inca ne puteau elibera.

Verdict: 8/10