Lawless: eroii de altadata

Dupa o vara plina de super eroi, a venit timpul pentru niste eroi adevarati sa ne impresioneze. Drama lui John Hillcoat despre celebrii frati Bondurant, care in timpul Prohitibiei incercau sa se imbogateasca de pe urma afacerilor cu alcool si sa invinga un sistem corupt, surprinde intr-un mod placut.

Lawless: eroii de altadata

Unul dintre punctele forte ale filmului este distributia interesant aleasa - Shia LaBeouf, Tom Hardy, Jason Clarke, Guy Pearce, Jessica Chastain, Mia Wasikowska sau Gary Oldman. Hillcoat i-a ales perfect pentru  fiecare rol, iar Tom Hardy si Shia LaBeouf sunt cei care ridica mult povestea fratilor nelegiuti.

Lawless/In afara legii  este o adaptare a romanului scris de Matt Bondurant, nepotul lui Jack Bondurant, interpretat in film de Shia LaBeouf. In muntii din Franklin County, Virginia, fratii Bondurant, Jack (Shia LaBeouf), Forrest (Tom Hardy) si Howard (Jason Clarke)  sunt niste personaje notorii, intr-o perioada in care in America tocmai a fost proclamata Prohibitia.

Cei trei traiesc vremuri grele dar reusesc sa puna pe picioare o afacere infloritoare, fabricand bauturi alcoolice in mod ilegal. Insa lucrurile se schimba cand seriful il aduce in oras pe Charlie Rakes (Guy Pearce), venit tocmai de la Chicago. Legea adusa de acesta este corupta si va pune in pericol tot ce au reusit sa construiasca fratii Bondurant, precum si tot ce reprezinta ei. Numai ca in timp ce restul lumii cedeaza sub presiunea exercitata de Rakes, cei trei frati nu sunt gata sa se predea...

Hillcoat isi indreapta atentia mai mult catre personajele sale si mai putin asupra Prohibitiei si modul in care a afectat economia si viata sociala in America. In schimb se foloseste de ea ca pretext pentru a contura din belsug comportamentul violent al personajelor. In spatele usilor inchise, Prohibitia avea un aer atragator, la fel si petrecerile ascunse, duse in fum gros de tigara, muzica blues si bautura adusa pe usa din spate.

Legenda spune ca fratii Bondurant erau invincibili pentru modul in care au reusit sa supravietuiasca unor situatii extreme si boli necrutatoare. Considerati nelegiuti de sistem, fratii Bondurant sunt acei eroi nascuti din hibele unui sistem corupt, asa ca sunt departe de a fi perfecti. Ca sa fii erou in acea perioada, trebuia sa raspunzi cu aceeasi moneda, trebuia sa tii piept criminalitatii, si totusi, fratii Bondurat incearca pana in final sa nu devina criminali doar pentru ca legea e corupta.

Povestea care nu are foarte multe mister, trebuie urmarita din perspectiva relatiei dintre frati: Tom Hardy intruchipeaza fratele masiv, tacut dar cu un pas inaintea tuturor, Jason Clarke scoate la iveala elementul salbatic dintre cei trei, iar Shia este tanarul rebel care viseaza la un trai luxos si crede ca poate sa invinga orice fenomen sau om mai puternic decat el. Carisma lui Tom Hardy aduce aminte de actorii din westernurile clasice, iar LaBeouf arata ca poate mai mult decat niste replici monosilabice pe un fundal asurzitor de roboti care se transforma.

Cei trei frati nu sunt niste eroi, profita de situatie pentru a face bani, iar cand Rakes vrea sa le fure tot ceea ce ei au construit, singura motivatie a lor este razbunarea. Dar in fata rautatii pure si a lipsei de orice fel de umanitate, fratii Bondurant capata o aura de eroism, asa cum capata orice om aflat intr-o situatie extrema din care trebuie sa supravietuiasca.

Insa cel care captiveaza atentia de la inceput este nemilosul agent Charlie Rakes, portretizat de Guy Pearce ca un om grotesc, malefic, usor efeminat, intotdeauna pus la punct si parfumat. Rakes este o intruchipare a ceea ce fratii Bondurant cred despre el si nu neaparat ceea ce este el in realitate. Pentru a accentua natura violenta, aspectul sau fizic il face sa para de pe alta planeta.

In final, ceea ce face Lawless un film care merita vizionat este modul in care Hillcoat creeaza o lume, nu doar o poveste. Suntem transportati cu aproape 8 decenii in urma, cand vanitatea unui om, a fratelui mai mic Jack, indica urmatoare etapa: evolutia omului modern. Un baiat dintr-un orasel fara comunicatii, fara imbunatatiri, are un vis si nu se lasa doborat nici macar atunci cand este pus la pamant fortat si batut pana este desfigurat.

Lawless aduce aminte de filmele sangeroase cu gangsteri, westernurile de altadata, peste intreg filmul troneaza spiritul american exprimat cel mai bine de personajul lui Tom Hardy:" I am a Bondurant, we ne don't lay for nobody".