

In acest weekend se lanseaza comedia lui Dan Chisu - Ursul un film cu buget de 550.000 de euro pentru care Goran Bregovic a facut coloana sonora. Vezi aici un interviu cu Dan Chisu!
- Prima data ati vorbit despre Ursul , eu tin minte, cand a venit Goran Bregovic la Eurovision (selectia nationala din 2008, n.r.). Ati spus ca pregatiti un film a carui coloana sonora va fi semnata de el. De ce a durat atat timp? Ati mai facut un film, filmul dumneavoastra de debut, intre timp.
- Da, Ursul a inceput cam atunci, eram in pregatire cu el. Vreau sa stiti ca un film de asemenea dificultate dureaza putin mai mult in postproductie. Si am sa va raspund punctual. Sa filmezi cu un animal e foarte dificil. Va dati seama ca acel animal trebuia sa aiba o calitate anume pentru care a fost ales. Nu era un urs care sa fie obisnuit cu filmarile. De aceea, el a avut de multe ori sarme, botnita, iar toate aceste accesorii au fost scoase in postproductie. Dureaza imens de mult ca fiecare fotograma sa fie curatata. De exemplu, la bot, dupa ce s-a scos botnita, s-a luat piele din alte parti ale corpului (cu ajutorul unui program pe computer, n.r.), dar pielea care corespundea cu marimea parului de pe botul ursului, si initial trebuia sa plecam undeva in strainatate, dar pana la urma am reusit cu niste baieti foarte destoinici de aici din Romania, de la DSG, care au facut minuni. Dar va dati seama ca numai aceasta parte de postproductie a durat 6-7 luni de zile. Trebuie sa gasesti momentul in care sa-ti lansezi un film. El este gata de cateva luni bune, dar trebuia sa gasim data in care sa nu ne canibalizam cu alte filme. Abia acuma a iesit. Intre timp, am facut altceva, pentru ca... timpul trece.
-Povestea de unde a venit? Povestea din Ursul ?
- Povestea Ursului salasluieste in mine de undeva de prin anii '90 si imediat dupa. Pentru ca, de fapt, despre asta este vorba, este momentul in care, dupa Revolutie, directorii de la toate institutiile au fost schimbati. Si, paradoxal, numai in tarile de Est, fost comuniste, circul, simbolul libertatii, era o institutie de stat. Paradoxal, accentuez. In nicio alta parte a lumii nu o sa gasesti circul de stat din Munchen. Acolo sunt niste artisti care au un circ. Ei sunt nomazi, sunt itineranti, nu stau intr-un loc. Au o resedinta undeva, dar circula prin toata lumea. Ei bine, aceasta stare, aceasta situatie m-a facut sa ma gandesc ce s-ar intampla daca directorul circului ar fi schimbat. Si bineinteles ca a venit un individ care se intelege ca a fost si el participant la Revolutie, care are energia si dorinta de a face rost de bani. Mai este vorba si de faptul ca a existat o cenzura in tot fenomenul artistic.
Acesti artisti de circ insinueaza ca si ei au fost cenzurati, pentru ca nu puteai sa faci tot felul de numere. Pana si acolo exista o comisie de cenzura care se ducea sa analizeze spectacolul de circ. Pentru ca putea sa fie pus stapanul animalelor intr-o postura neplacuta si asa mai departe. Ei bine, directorul asta vrea sa faca bine cu orice pret si asta si face, desi oamenii aceia, care sunt total diferiti de ceilalti oameni, oamenii aceia sunt marcati de o foamete cumplita si de o dorinta de a face un spectacol in libertate extraordinara, ca refuza sa vanda ursul si asa incepe povestea. Directorul fura ursul, fara stirea lor, in dorinta de a le face bine tuturor. Nu e un personaj negativ. El vrea sa ii ajute pe oamenii astia. Vrea sa-i ajute cu forta.
-Si personajele cum s-au nascut? Ati scris vreun personaj pentru un actor anume?
-Cred ca pentru Magda am scris. Pentru Magda Catone. Nu ma gandeam neaparat la Mihai Constantin, dar a fost cea mai buna asezare in rol. De fapt, el are atat de multe drafturi incat, pe masura ce il modificam, ma tot gandeam. Normal ca Spahiu a fost gandit, normal ca Bleont a fost gandit. A mai fost si Cosmin Selesi, care e o mare surpriza pentru mine, a facut un rol exceptional, iar Serban Pavlu - stiam ca e un actor exceptional, dar nu ma asteptam sa fie atat de bun in melodramatismul sau. El are acest personaj care pana la urma este nevoit sa faca tot. El fura ursul, el il si salveaza si asa mai departe. Poate filmul a fost facut prea tarziu. Poate ar fi fost mai bine sa fie facut mai aproape de momentul '90. In schimb, pe de alta parte, filmul a fost facut in niste conditii extreme. Cu foarte putin timp inainte de inceperea filmarilor, dupa o negociere indelungata, am primit de la Circul de Stat din Bucuresti o hartie prin care suma pe care o cereau pentru zilele pe care le solicitasem noi la filmare depasea orice asteptare a producatorului. Am avut un moment de soc. Nu ne asteptam la acea suma. Nu aveam cum sa-i obligam, sunt bugetari, nu sunt bugetari, e treaba lor. Pe mine cel mai tare ma deranjeaza ca nu am fost anuntati mai devreme. Iar situatia care a dus la o oarecare zdruncinare a continuitatii filmului a fost ca a trebuit sa construim un circ in doua saptamani, sa adaptam scenariul la un circ care are un cort, un chapiteau, nu o cladire si am putut sa facem acest lucru. Am pierdut un actor, nu a fost o nenorocire, ar fi fost bine sa fi fost cu cel propus, nici n-are rost sa va spun despre cine e vorba.
-La ce festivaluri merge Ursul ?
-Cu Ursul asteptam un accept de la Karlovy Vary, am primit un accept de la Edinburgh, dar aveam ca prioritate Karlovy Vary. Este o lista intreaga.
-Daca ar fi sa prezentati filmul potentialilor spectatori din cinematografe intr-o propozitie sau intr-o sintagma, care ar fi aceea?
- Ursul este un film in care se intampla foarte, foarte multe lucruri. Are o dinamica extraordinara, a iesit o comedie... mi-e mai greu sa spun eu, realizator fiind, dar oricum o comedie care merita vazuta. Nu are niciun fel de legatura cu celelalte filme romanesti, nici cu celelalte comedii, nici cu filmele profunde de arta care ruleaza acum pe ecrane. Si-a dorit sa fie un "black comedy" si a iesit o comedie mai spumoasa decat mi-am dorit eu sa iasa initial, dar oricum, in momentul in care te apuci, stii exact ce vrei sa faci, nu stii ce iese.
Sursa: Mediafax
Mai mult de jumătate din timpul alocat discursului ei au fost înțepături la adresa președintelui american.