Silver Linings Playbook: nebunie in doi

Doi actori nebuni, nebuni si nebuni de buni, Jennifer Lawrence si Bradley Cooper au cucerit pe toata lumea cu interpretarile lor naturale, fragile si pe alocuri amuzante in Silver Linings Playbook. Ei au reusit sa ma cucereasca si pe mine intr-un film aparent usurel, dar care are un fond mult mai subtil si mai greoi: cum iti refaci viata dupa ce ai fost izbit de pamant si trebuie sa iti faci curaj sa o iei de la capat?

Silver Linings Playbook: nebunie in doi

Nebunia in filmul lui David O. Russell este doar un pretext pentru o poveste de dragoste si de viata apropiata de realitate, fara exagerari si fara siropeala clasica de la Hollywood.

Bradley Cooper este Pat Solitano, un barbat care a piedut totul, dupa ce si-a prins sotia inselandu-l cu un alt barbat. Momentul il innebuneste, acesta ajungand sa sufere de bipolarism. Dupa ce a petrecut 4 ani intr-un spital psihiatric, Pat s-a mutat inapoi la parintii sai. Acesta incearca sa se reimpace cu fosta sotie, fiind convins ca nu au trecut decat cateva luni de la plecarea sa. Tatal sau (Robert De Niro) se afla mereu intr-o dispozitie proasta, deoarece este suporter al echipei de fotbal american Philadelphia Eagles, echipa care pierde meci dupa meci.

Intre timp, situatia se schimba atunci cand Pat o intalneste pe Tiffany (Jennifer Lawrence), o frumoasa vecina, care are probleme mintale, de asemenea. Aceasta incearca sa-l ajute pe Pat sa-si salveze relatia cu fosta sotie, insa lucrurile se complica.

Silver Linings Playbook straluceste prin interpretari: toti actorii sunt din peisaj, iar Robert De Niro face, dupa multi ani, un rol cu adevarat bun, cu suflet si uman. Sunt cateva scene in care De Niro isi arata din nou clasa de mare actor si sunt momente la care cu un ochi vei rade, cu altul vei plange - scena de bataie dintre De Niro si Cooper este delicioasa. Nominalizarile la Oscar pentru interpretare sunt cat se poate de meritate, iar scenariul lui David O. Russell si Matthew Quick este foarte bine scris. David O. Russell stie cum sa isi puna actorii in situatii delicate din care sa scoata tot ce e mai bun din ei. Momentele de dans dintre Jennifer Lawrence si Bradley Cooper sunt explozive si rar am vazut in ultima perioada o relatie atat de puternica pe ecrane ca a lor.

Frumusica Jennifer Lawrence face un rol de zile mari si asta pentru ca are curajul sa intre in piele unui personaj sensibil, dezechilibrat emotional, dar pasional in acelasi timp, Tiffany nu se sfieste sa isi exprime pasiunile sexuale, tendinta nimfomana si suferintele interioare. Pentru ea, Pat este cel care se ascunde in spatele unei cortine, sperand ca intr-o zi viata sa va reveni la un normal fals. La 22 de ani, Jennifer Lawrence are o forta actoriceasca deosebita ce o poate trimite usor spre varf, catre succes, acolo unde le este locul actritelor talentate. Spre deosebire de alte colege de generatie, precum vesnica neinteleasa Kristen Stewart, Jennifer Lawrence stie sa fie naturala, stie sa se joace cu personajul ei, astfel incat sa-l faca credibil, jucaus, placut si natural.

Pentru mine, Bradley Cooper a fost o surpriza neasteptata: nu l-am considerat niciodata un actor formibadil, ci mai mult un baietel frumusel, cu carisma si priza la public. Insa, in Silver Lingins Playbook, el se expune total ca actor intr-un rol dificil, tocmai pentru ca trebuie exprimate in mod egal fragilitatea, sensibilitatea si "nebunia". Cooper nu este nici o secunda fortat, ci din contra, stie sa expuna trairile, fie interiorizate, fie in momentele in care explodeaza.

Silver Linings Playbook se joaca cu genurile: nu e nici o comedie romantica, nu e nici o drama. La fel ca in viata de zi cu zi, povestile personajelor au mai multe straturi, mai multe perspective, au momente de fercire si momente de cumpana. Nu stiu daca Silver Lingins Playbook este un film de Oscar, insa cu siguranta este un film care iti ofera un sentiment placut, intens, o calatorie intr-un univers al unor oameni care incearca sa-si refaca vietile in timp ce se lupta cu handicapurile emotionale, pasiuni bolnavicioase (fie ca sunt pentru o fosta sotie, fie ca sunt pentru o echipa de fotbal). Insa, in final, toate duc catre un singur lucru: cautarea fericrii. Mai poti gasi fericirea dupa ce ai pierdut-o? Silver Lingins Playbook ne invata ca da, atat timp cat esti dispus sa o cauti si sa renunti la trecut pentru un nou inceput.

Verdict: 8.5/10