Zero Dark Thirty: cand l-ai vazut ultima data pe Osama bin Laden?

I am the motherfucker who found the house este replica geniala, spusa cu toata convingerea de Jessica Chastain in Zero Dark Thirty/Misiunea 00:30 AM, probabil cel mai controversat film din acest sezon la Premiile Oscar. Kathyrn Bigelow demonstreaza inca o data ca o femeie poate face legea intr-o lume a barbatilor, dupa ce a avut curajul sa faca un film despre capturarea si uciderea lui Osama bin Laden. Rezultatul? Un film neasteptat de captivant, al carui ultim sfert de ora va intra in istorie.

Un deceniu al razboiului, o femeie, o misiune si fantoma celui mai periculos terorist din lume au definit istoria moderna. America nu s-a linistit pana cand trupul lui bin Laden n-a ajuns fara suflare. Moartea sa a insemnat eliberarea unei natiuni, care dupa 11 septembrie a trait in frica, razboi si regrete. Azi, teroristii inca sunt si actele lor inspaimanta lumea, insa moartea lui bin Laden ramane un eveniment istoric mondial.

Inca de dinaintea lansarii filmului in cinematografe, Zero Dark Thirty a umplut ziarele de controverse, dupa ce americanii s-au scandalizat la scenele de tortura din deschiderea filmului: Maya (Jessica Chastain), agenta CIA care a condus operatiunea de capture a lui bin Laden,  asista la un interogatoriu mai putin "ortodox", in care un coleg de-al ei Dan (Jason Clarke), incearca sa scoata informatii de la un prizonier arab, apropiat al lui bin Laden. "Daca ma minti, te voi rani", ii spune acesta, iar urmatoarea secvente arata cum prizonierului ii este pus un sac pe cap si este torutat prin celebra metoda "waterboarding" (cel torturat are senzatia ca se ineaca, dupa ce este nevoit sa inghita apa).

Aceste scene au creat mare valva in presa americana, si de aici, Zero Dark Thirty a fost pus la zid si limitat doar "la filmul care glorifica tortura". Pe nedrept, s-a creat o isterie despre cum sunt prezentate metodele CIA de a-l prinde pe cel mai periculos terorist din lume.  Regizoarea Bigelow n-a fugit niciodata de violenta, insa in aceasta scena arata trairile Mayei, care scrasneste din dinti, incearca sa puna mana la ochi si se intoarce cu spatele, vizibil afectata de ce se intampla.

Insa, Zero Dark Thirty este mult mai mult decat un film cu scene de tortura: Bigelow le muta atentia spectatorilor de la actul in sine de ucidere al lui bin Laden la cat si de ce a durat un deceniu cea mai mare vanatoare de oameni din istorie. "Cand l-ai vazut ultima data pe bin Laden?" este o replica apasatoare si repetata, care iti pune un nod in gat.

Mare majoritate a filmului este dedicat Mayei si celor care s-au ocupat de aceasta misiune, a erorilor umane, ego-urile celor implicati, dar si atrocitatilor care au dus aici. Cei care pleaca cu idei preconcepute despre America, CIA nu vor putea sa se bucure de acest film, care nu face nici un fel de elogiu Americii, ci incearca sa arate lupta unei femei al carui singur scop era sa-l prinda pe bin Laden. Daca la inceput, aceasta era o simpla sarcina de serviciu, pe parcurs, in cei 10 ani, devine o lupta personala.

Maya este cel mai puternic personaj feminin din acest an la cinema. Forta si curajul ei, duse la extrem si aproape de nebunie fac din Maya o eroina atipica, al carui curaj vine din obsesie. Jessica Chastain este diamantul filmului, pentru ca isi joaca perfect partitura, si atunci cand este pe val si increzatoare, dar si cand ajunge o epava, macinata de durere, furie si regret. Maya pare sa fie surogatul lui Kathryn Bigelow pe ecrane, o femeie puternica, nevoita sa infrunte o lume a barbatilor si dispusa sa sacrifice tot pentru a-si atinge obiectivul. Jessica Chastain isi merita toate laudele, dupa o cariera plina de eforturi, in care s-a zbatut sa ne demonstreze ceea ce acum stim: ca este o actrita versatila si de prima mana, pentru care Oscarul nu este un vis imposibil de atins.

Scena capturarii lui Osama bin Laden este partea cea mai antrenanta a filmului, un sfert de ora care iti taie respiratia, in care nu stii la ce sa te astepti, desi cunosti finalul inca dinainte de a incepe filmul, si tocmai asta este frumusetea filmului. Acest sfert de ora va ramane in istoria cinematografica, atat pentru ceea ce reprezinta el, cum este facut si ce emotie le da spectatorilor. Indiferent de opiniile personale, aceste scene te vor tulbura.

Bigelow inchide cu un moment care ii lasa pe spectatori sa aleaga singuri care au fost costurile umane, cate eficacitate au avut masurile luate si daca asa trebuia sa se incheie cea mai mare vanatoare umana din istorie. Oare lucrurile ar fi stat altfel daca Osama bin Laden nu ar fi fost ucis, ci prins si judecat? Se poate negocia cu teroristii?

Zero Dark Thirty
merita vazut si analizat pentru ca va va oferi o perspectiva noua asupra unuia dintre cele mai importante evenimente istorice, la care am fost martori cu totii.

Verdict: 9.5/10