Interstellar: odiseea spatiala a lui Christopher Nolan

Dorinta de a cuceri spatiul, de a explora lumi noi, necunoscutul si de a evolua domina individul uman de mii de ani. Evolutia umana ne-a adus intr-un pas important, dar in acelasi timp consumam enorm de multe resurse din planeta. Ce se intampla cand aceste resurse se termina, iar Pamantul nu ne mai poate face fata? Aceasta este una dintre premisele filmului Interstellar, o capodopera cinematografica, in care tehnologia, stiinta si factorul emotional se imbina perfect pentru a oferi un "2001: Odiseea spatiala" al generatiei noastre.

"Lumea asta este o comoara, dar ne spune de ceva vreme ca trebuie sa plecam" – Cooper (Matthew McConaughey)

Christopher Nolan este poate cel mai talentat si original regizor al generatiei sale. Eu l-as numit chiar genial pentru modul in care reuseste sa atraga mase de oameni in salile de cinema oferindu-le filme complexe, in care esti provocat intelectual si esti nevoit sa mizezi pe rational si nu pe emotional. Ei bine, noul sau film, Interstellar, le are pe toate, dozate echilibrat si prezentate in cel mai realist mod cu putinta.

In Interstellar, omenirea a ajuns in pragul critic: planeta noastra nu ne mai poate sustine, iar omenirea ramane fara hrana. Incet, incet, Pamantul moare si odata cu el, vine si sfarsitul umanitatii. Regizorul Christopher Nolan ne propune "Interstellar: Calatorind prin Univers", o perspectiva asupra intrebarii provocatoare legata de locul omenirii in Univers.  Actiunea se petrece in viitorul apropiat in care o criza agricola a ingenunchiat Pamantul. "Interstellar: Calatorind prin Univers" este cronica unei misiuni indraznete menite sa impinga barierele timpului si spatiului intr-un pariu uman disperat cu riscul extinctiei.

Filmul lui Nolan este ambitios si curajos: analizeaza si se bazeaza profund pe teoria relativitatii a lui Einstein si duce la un alt nivel teoremele omului de stiinta Kip Thorne, despre "gaurile de vierme". De altfel el a fost consultantul filmului si a lucrat strans cu Nolan pentru a oferi o imagine cat mai realista si logica asurpa acestor fenomene.

“We used to look up and wonder about our place in the stars. Now we just look down and worry about our place in the dirt.”  - Cooper (Matthew McConaughey)

In deschiderea filmului, vedeam niste batrani care povestesc despre criza agricola care a dus omenirea in pericol. Marturiile acestora sunt filmate ca intr-un documentar, dar imediat Nolan "ne baga in film". Cooper (Matthew McConaughey) este fost pilot si inginer, nevoit sa se reprofileze si sa devina fermier. Mai toati oamenii fac acelasi lucru: au plantatii de porumb, singurul planta care mai poate creste in pamantul nisipos. Pamantul este acoperit de furtuni uriase de nisip ce distrug totul in calea lor. Dupa ce descopera niste fenomene stranii ce au loc in propria casa (fiti foarte atenti la aceste detalii, pentru ca mai tarziu veti avea o surpriza in film), investigatiile sale il duc catre un loc secret in care descopera fosti oameni de stiinta ce lucrau la NASA. Acum, NASA lucreaza in secret, pentru ca omenirea nu mai este interesata si nici nu accepta sustinerea pentru astfel de misiuni. Singurul scop este gasirea unei surse de alimentatie care sa ne mai castige timp. Insa, Dr. Brand (Michael Caine) lucreaza la un plan maret: o calatorie in spatiu care sa duca la descoperirea unei noi planete pe care oamenii sa poata trai, un al doilea Pamant. Imediat ce ajunge acolo, Cooper este atras iarasi de ideea de a explora spatiul, fiind mahnit de "tarana" in care trebuie sa stea. Asa ca impreuna cu un echipa specializat va porni intr-o calatorie spatiala ce il duce intr-o alta galaxie.

Cel mai mare obstacol pentru ei va fi...timpul. Timpul, asa cum stim, este relativ. Pentru astronauti vor trece ore, zile, insa pentru cei de pe Pamant vor trece zeci de ani. Un alt element interesant este introducerea ideii de dragoste ca o dimensiune. "Dragostea este singura care transcende timpul si spatiul" spune la un moment dat Amelia Brand (Anne Hathaway), fiica dr. Brand, care va pleca alaturi de Matthew McConaughey in misiune.

Este greu sa vorbesti despre Interstellar in profunzime si detaliat pentru ca este pacat sa divulgi orice despre acest film. Trebuie vazut si trait ca o experienta unica, ceea ce si este. Vazut in sala IMAX, pe acel ecran urias, Interstellar trece de barierele cinematografiei si isi poarta spectatorii intr-o alta galaxie. Am sa va las sa va bucurati de fiecare scena, de fiecare moment (vor fi multe surprinzatoare) si de fiecare efect special. Nolan reuseste inca o data sa ne arata ca este un vizionar, dar si ca un blockbuster poate si trebuie sa fie inteligent. "Interstellar" nu este un film usor de inteles si "se joaca" cu concepte stiintifice ce nasc intrebari, iar raspunsurile sunt relative. Pentru o intelegere in profunzime, recomand si o doua vizionare, pentru putea percepe fiecare detaliu al firului narativ destul de complex.

Alegerile lui Nolan pentru roluri mi s-au parut foarte interesante, incepand cu protagonistul. Matthew McConaughey face inca un rol formidabil, la fel de inteligent ca in True Detective, dar si foarte emotionant. De fapt, dragostea este una dintre temele care sustine acest film, flancata de stiinta si dorinta de explorare. Anne Hathaway (Dr. Amelia Brand ) si Jessica Chastain (Murphy, fiica lui la maturitate) sunt perfecte in rolurile lor, aduc emotia si blandete. Dar mai mult de atat, "Interstellar" este un film science-fiction coplesitor, poate cel mai complex de pana acum din cariera lui Christopher Nolan. Se vad influentele puternice stilistice si vizuale imprumutate de la Steven Spielberg si Stanley Kubrick. Filmul te copleseste si ideile sunt marete, si chiar daca, poate uneori nu pare credibil sau pare tras de par, sa nu uitam ca este un film despre lucruri pe care nu le cunoastem, dar sa nu uitam ca nu vorbim de un documentar, ci de o viziune spectaculoasa a unui regizor care incearca mereu sa isi depaseasca limitele.

Unele filme iti plac, altele te schimba si te ating intr-un mod inexplicabil, lansandu-si amprenta definitiv fie in suflet, fie in minte. Ei bine, Interstellar reuseste cu brio sa le faca pe amandoua, devenind mai mult decat un film, ci o calatorie in care iti sunt testate toate simturile, trairile si logica. Interstellar este printre cele mai bune filme ale anului si va recomand cu drag sa mergeti sa-l vedeti cu inima si mintea deschise, pentru a va putea bucura de cel mai frumos dar: arta...

Verdict: 10/10