Ads by IBU ProTV
marime text: Mareste fontul Micsoreaza fontul

Tatal fantoma: un american in Bucovina?

Filmul lui Lucian Georgescu isi doreste atat de multe incat ajunge sa-si puna singur bete in roate. Din Tatal fantoma raman in picioare doar un personaj feminin plin si o coloana sonora potenta. Restul e un castel de nisip.

Tatal fantoma: un american in Bucovina?

articole relationate

 

   Everything is Illuminated e o dramedie semnata de Liv Schreiber care a vazut lumina ecranului in 2005, cu Elijah Wood in rolul principal. Un tanar american evreu calatorea prin Ucraina impreuna cu un bunic, un nepot si un caine turbat – insumati intr-o mica afacere de familie ucraineana specializata in regasit radacini evreiesti prin negura istoriei. Everything is Illuminated este un roadmovie aventurier cu momente de comedie pe structura fish out of the water  si o parte dramatica cu rezonanta de cartus armat. Tatal fantoma vrea sa fie un Everything is Illuminated, doar ca Lucian Georgescu, pornind de la o povestire de Barry Gifford, greseste incearcand prea multe in acelasi timp.  

   Busola pare pierduta de la inceput, din momentul in care filmul face o bucla nejustificata in economia narativa a povestii pe la Budapesta. Apoi se straduieste cu cateva momente comice. Unele sunt autentice si reusite – vezi Mirela Oprisor in rolul femeii plecate la munca pe afara, altele insa forteaza evident. O telecomanda ramane telecomanda in orice colt al lumii civilizate. Ca atare, o recunosti si stii sa o folosesti. Un profesor american la Radauti n-are ce sa nu inteleaga atunci cand la receptia hotelului i se inmaneaza una. 

   Mai mult decat comedie, filmul isi doreste sa creioneze un love story. Din pacate personajul profesorului american Robert Traum nu e suficient motivat si ramane mai tot timpul gol de continut inafara unor inertii si pasivitati care-l fac mai degraba neinteresant.  Marcel Iures uzeaza la maxim de expresivitatea sa, dar aici ea functioneaza in gol. 

    In schimb, jumatatea lui Robert merita laudata. Personajul feminin Tania, interpretat la fix de Mihaela Sarbu lucreaza la Arhivele Statului in Suceava si nu vrea sa ia drumul batatorit al iubitului usor gretos (portret foarte reusit al lui Mimi Branescu) cu bilete de Antalya in buzunar. Tania e un personaj viu si simpatic, caruia iti e usor sa-i devii complice. Ea porneste alaturi de Robert pe ruta Suceava-Radauti si  intr-o poveste de dragoste ce ar putea functiona – cu un varf pe cadrul acela al centimetrilor nesigurantei intre cei doi din scena de la hotel – daca regizorul scenarist n-ar dezvolta noi si noi linii ale povestii, totul devenind din ce in ce mai neclar si dezarticulat.  Alergam printre momente a la Tornatore cu batranul Sami si proiectiile sale de film prin sate catre o poveste cu racheti ucraineni, un primar corupt si falsi agenti CIA. Sansa iubirii sufera lovituri napraznice si din partea unei fantezii oribile cu baie turceasca si femei supraponderale. 

   Si, tot sarind din una in alta, pelicula ajunge scartaind la o imagine finala paradoxal justa: la ghidonul motoretei se afla Tania, iar in atas, cu un animal domestic pus in brate de mama soacra (cuplul parintilor Taniei e redat de Mariana Mihut si Victor Rebengiuc), sta Robert. Esenta tare, adevaratul erou al filmului, conduce. Iar filozofia Taniei despre sexul opus rezumata la “barbatii renunta, fug sau mor” e justificata. Din nefericire insa Tatal fantoma e prea ocupat cu multe altele  ca sa-si dea seama de asta. 

   Verdict: 2/5, modest

   Pentru: cei care vor sa sustina filmul romanesc



Modifică setările cookies