Momente pline de emotie pentru regizorii romani la Cannes. Ce l-a inspirat pe Cristi Puiu sa faca "Sieranevada", film foarte bine primit de critici
1406
0
13 mai 2016 14:50
Cristian Mungiu revine la Cannes, de aceasta data, din nou, in comepetitie, dupa ce anul trecut a facut parte de din juriu. Regizorul roman se afla in cursa pentru marele trofeu Palme d'Or cu filmul "Bacalaurareat".
Lungmetrajul "Bacalaureat", selectat in competitia oficiala a editiei din acest an a Festivalului de la Cannes, este un film despre raportul care ar putea exista intre coruptie si un anume gen de educatie perpetuat in Romania, dar si despre dificultatea parintilor de a-si regla discursul moral in relatie cu copiii lor, dupa cum a declarat regizorul peliculei, Cristian Mungiu, intr-un interviu acordat Agerpres.
Cristian Mungiu a spus pentru Agerpres ca filmul sau vorbeste despre relatia dintre coruptie si bacalaureat, despre modul in care un anumit tip de comportament erodeaza relatiile interpersonale, dar si despre cat de indreptatiti sunt parintii sa tina discursuri morale copiilor lor.
Mungiu face referire si la situatia cinematografiei din Romania. In acest context, regizorul precizeaza ca l-ar deranja foarte tare daca dupa Festivalul de la Cannes s-ar alege doar cu felicitarile obisnuite, dar nu se va schimba nimic in situatia cinematografiei romanesti.
Filmul "Bacalaureat" va fi prezentat in premiera mondiala simultan la Cannes si la Bucuresti, pe 19 mai. La Bucuresti, filmul va fi proiectat la Sala Palatului, de la ora 19,00. Incepand din 20 mai, cel mai nou film al lui Cristian Mungiu va putea fi vazut pe marile ecrane romanesti.
"Bacalaureat", cunoscut in perioada de pregatire sub numele de "Fotografii de familie", spune povestea unui doctor dintr-un mic oras de provincie care trebuie sa decida care e cea mai buna cale de urmat pentru copilul lui in contextul societatii romanesti de astazi. Filmul ii are in rolurile principale pe Adrian Titieni si pe Maria Dragus.
Din punctul meu de vedere sunt doua teme majore care razbat din film, coruptia si bacalaureatul, si care sunt foarte dezbatute. Care este povestea din "Bacalaureat" din punctul dumneavoastra de vedere, ce ati vrut sa aratati publicului?
Cristian Mungiu: In primul rand, odata ce eliberez filmul in public, imi asum orisice fel de interpretare a celor care il vad, deci punctul meu de vedere devine mai putin important. Dar ce ati sesizat e destul de corect, in sensul in care m-a interesat daca exista un raport intre coruptia despre care vorbim cu totii si un anume gen de educatie pe care il perpetuam. Pentru ca nu legam neaparat direct lucrurile astea, dar s-ar putea, daca citim pleiada de stiri pe care le vedem pe temele astea, sa constatam ca la un moment dat exista o legatura intre lucrurile astea. Si m-a interesat sa sondez nu neaparat acel gen de coruptie publica care se manifesta in Romania si care e apanajul stirilor, si ma intereseaza mai putin, ci ma intereseaza felul in care genul asta de comportament erodeaza un anume fel de relatii interpersonale si ajunge sa te cotropeasca asa, pe dinauntru, pana la momentul la care nu-ti mai dai seama cat de moral esti tu insuti si cata cadere ai sa tii discursuri morale celor apropiati tie si mai cu seama copiilor tai. Pana la urma, filmul vorbeste in principal despre dificultatea de a-ti regla acest discurs moral in raport cu copilul tau, intr-o tara in care in kitul de supravietuire intotdeauna se afla aceasta capacitate de a te descurca.
In film apar mai multe tipuri de coruptie - in invatamant, in sanatate, in politie. Ati vrut "sa dati de pamant" cu tot sistemul, in mod artistic?
Cristian Mungiu: Nu e un film in principal despre sistem. Intotdeauna pentru mine sistemul si societatea sunt un fundal. Fac filme realiste si, prin urmare, institutiile astea, nu stiu cum sa spun, se vara ele singure in film. Filmul este despre oameni si sper ca ramane despre oameni, pentru ca dramele intotdeauna si problemele sunt in principal la raportul cu cei la care tii, sunt chestiuni apropiate si intime si nu vreau sa fac cronici socio-politice, nu asta e treaba mea. Pe mine ma intereseaza cum rezolvam niste probleme dintr-astea la nivel individual, cum te raportezi la ele din punct de vedere moral. Si chiar daca fundalul asta exista si sunt convins ca unii il vor interpreta ca un fel de critica sociala, partea care conteaza pentru mine cel mai mult e raspunsul personal la aceasta dilema. Ce faci in clipa in care ajungi la varsta la care esti dezamagit de felul in care ti-ai dus traiul si ce concluzii tragi pentru copilul tau?
Denumirea "Bacalaureat" si ideea generala a filmului au aparut dupa ce a inceput sa fie mediatizat subiectul bacalaureatului in ultimii ani sau este o tema care tine de imigratie, de dorinta de a-ti trimite copilul la o viata mai buna, in strainatate?
Cristian Mungiu: Sunt multe lucruri legate. Eu citesc foarte multa presa, pentru ca am lucrat in presa si e un fel de a ma informa in permanenta. Si am asa niste foldere cu subiecte pe diferite teme. Si aveam un subiect de invatamant, de educatie, cu foarte multe subiecte si povesti din presa despre bacalaureat, si un altul despre coruptie si altul despre familie. Si intr-o buna zi, gandindu-ma ca niciuna dintre povestile alea nu era suficient de puternica in sine, am avut ideea de a incerca sa le intersectez si intersectandu-le mi s-a parut ca pot sa gasesc niste legaturi intre ele si sa ating toate subiectele astea.
Aceasta este povestea primei nave de transport americane capturate de pirați în ultimele două secole.