Mai este o saptamana pana cand Battleship se va lansa, iar fanii sunt nerabdatori sa vada daca se va ridica la nivelul asteptarilor lor sau va fi un esec. Filmul inspirat de jocurile celor la Hasbro si care a costat 200 de milioane de dolari, n-a fost ocolit de controverse, dupa ce regizorul James Cameron l-a atacat dur.
Hasbro este cea mai mare companie de board-game-uri din lume, care de-a lungul anilor a reusit sa se extinda si sa cucereasca si Hollywood-ul. Cea mai buna dovada sunt filmele Transformers, inspirate din jocurile cu acelasi nume. In 2012, Hasbro vrea sa dea lovitura cu inca un film inspirat din faimoasele lor jocuri, Battleship . Cu un buget de 200 de milioane de dolari, Battleship este numit noul Transformers, insa este si un pariu riscant pentru producatori.
Filmul a fost practic desfiintat cu luni bune inainte de lansare de catre regizorul James Cameron: "Este o criza la nivelul povestilor. Sa faci din Battleship un film este disperare curata. Toata lumea la Hollywood cunoaste cat de important este ca un film sa fie un brand inainte de a ajunge in cinema. Daca aceasta marca exista cum e in cazul lui Harry Potter sau Spider-Man, esti la ani distanta in fata. Si aceasta este problema. Pentru ca aceste francize ajung sa fie ridicole. Battleship este o degradare a cinematografiei" a declarat James Cameron anul trecut pentru nemtii de la Spiegel.
Regizorul filmelor Avatar si Titanic a atras imediat furia cinefililor care l-au numit ipocrit pentru ca face parte din clubul celor care au contribuit la dezvoltarea francizelor si pentru ca filmele sale sunt cunoscute mai mult pentru efectele speciale.
Desi declaratiile lui James Cameron despre Battleship au fost foarte dure, regizorul Peter Berg care a fost la carma filmarilor, ramane linistit. "James Cameron este deasupra lumii, poate sa zica ce vrea. Probabil ca a avut reactia <<Ce dracu' mai e si asta>>. E usor sa spui asa, dar eu n-am simtit asta niciodata. Nu stiu ce-l deranjeaza pe Jim in acest moment, dar nu cred ca reactia sa a fost onesta sau corecta. Daca se gandeste ca genul asta de filme nu sunt destul de provocatoare la nivel creativ sau n-au poveste, cred ca se insala. Piratii din Caraibe a fost un film de la care s-a pornit de la zero, a fost multa imaginatie, munca si creativitate. Cred ca acest gen de filme merita luat in seama mai mult." a spus Berg intr-un interviu pentru publicatia The Guardian.
Care sunt punctele slabe ale lui Battleship?
Pe Twitter, filmul a avut parte de o campanie negativa pana acum, fanii comparand pelicula regizata de Peter Berg (Hancock) si in care mai apar Taylor Kitsch, Liam Neeson si Alexander Skarsgard cu productii dezamagitoare ca Green Lantern sau Cowboys & Aliens si numind-o o clona a trilogiei Transformers. In plus in film debuteaza si megastarul Rihanna, insa amatorii acestui gen de productii nu par prea incantati de aceasta idee.
Battleship a fost criticat pe retelele sociale dupa ce si-a lansat primele trailere pentru ca arata prea mult ca stil vizual si poveste cu seria Transformers. Producatorii au inceput sa aiba emotii in legatura cu prestatia din box office dupa ce starul peliculei, Taylor Kitsch, a inregistrat deja un esec cu o alta pelicula extrem de costisitoare "John Carter" care a facut pana acum incasari mondiale de 260 de milioane de $ , sub bugetul de 300 de milioane de $ al filmului.
"Cand am venit la conducere, in 2000, compania avea probleme financiare majore. Pierdusem din drepturile pentru joc, asa ca scopul nostru a fost sa le recuperam, sa ne reinventam si sa venim cu ceva nou. Primul lucru la care ne-am gandit este sa facem filme." a spus actualul CEO de la Hasbro, Brian Goldner.
Prima miscare pe care Goldner a facut-o a fost sa creeze franciza de filme Transformers, inspirate de jocul cu acelasi nume, a carei valoare s-a ridicat la 2.5 miliarde de dolari. Dupa aceea, a semnat un contract cu Universal, pentru cel putin inca 4 filme inspirate din jocurile facute de Hasbro.
In 2008, Peter Berg, care daduse lovitura cu blockbusterul de actiune Hancock, cu Will Smith in rolul eroului, a venit cu ideea unui film a carei actiune sa implice armata marina si vase foarte mari. Acesta vroia sa il faca in stilul blockbusterelor create de Michael Bay, descrise de Berg ca "super filme." Asa ca regizorul s-a gandit sa faca un film inspirat de jocurile Hasbro. "Am crezut ca putem sa facem un astfel de film, in care sa intregram un razobi maritim, dar sa oferim si personaje interesante. Si am fost omul potrivit, la locul potrivit, pentru ca cei de la Universal planuiau sa lanseze un nou film Hasbro." a spus regizorul american.
Goldner deja era in discutii cu Universal, asa ca potrivirea cu ideile lui Berg a fost neprevazuta, insa perfecta pentru ambele parti. Iar cei 200 de milioane de dolari investiti au venit destul de usor, mai ales ca sunt bagati intr-un proiect care are deja o baza solida de fani.
"Nu exista indoiala in faptul ca studiourile sunt controlate de marile corporatii. Aceste companii sunt conduse de oameni care se pricep la afaceri si negocieri, nu de artisti. Ei gandesc in termeni financiari, se gandesc la profit si marketing, e normal sa faca asta. Filme ca Piratii din Caraibe sau Iron Man se tot fac pentru ca le aduc un plus de siguranta celor din pozitiile superioare. Iar daca astea sunt cerintele publicului, eu sunt de acord cu ele" a spus Berg pentru theguardian.co.uk.
Studiourile Universal sunt detinute de compania General Electric, a sasea companie ca marime din SUA si a 14-a la nivel de profit.
Berg s-a adaptat rapid la cerintele tuturor: "Mi s-a parut amuzant sa integrez ideile jocului in film, a trebuit sa apelez si mai mult la creativitate. Dar ei nu mi-au impus nimic." a mai spus regizorul. Acesta a povestit si de intalnirea cu presedintele Hasbro si mai multi psihologi, pentru a intelege mai bine ce anume atrage atat de multi fanii: "E ceva inconstient care atrage catre violenta. Devii disperat sa iti gasesti dusmanul si sa il nimicesti, sa-l omori, iar asta este un element foarte bun pentru un film".
Desi este puternic inspirat din jocul Battleship, in strategia de promovare a filmului, aproape ca nu este deloc mentionat faptul ca este facut dupa un joc. "Da, si asa a fost ideea de la inceput. Am vrut ca publicul sa se bucure de poveste asa cum e ea, nu sa se raporteze in functie de joc. Noi suntem producatorii, detinem brand-ul si noi suntem cei care am creat ideea, asa trebuie sa fim cunoscuti" a spus Goldner, presedintele Hasbro pentru The Guardian.
Universul Battleship este posibil sa se largeasca tot mai mult, odata cu lansarea filmului: se va face un joc video, papusi inspirate de joc, jocuri online si pentru mobil. Filmul este doar un pretext pentru extinderea brandului Hasbro pe piata. Avand in vedere portofoliul larg de jocuri pe care Hasbro il are, e putin probabil ca Battleship sa fie ultimul film facut de Hasbro, iar James Cameron va trebui sa se obisnuiasca cu acest gen de film, pe care fanii par sa-l primeasca foarte bine, avand in vedere incasarile pe care seria Transformers a facut-o.
Battleship se va lansa si in Romania pe 20 aprilie.
Actorul de la Hollywood vine des în România, unde și-a făcut și prieteni, iar acum se află din nou aici, cu un alt proiect.