Cinema-ul de la Bollywood, invitat de onoare la Cannes cu ocazia centenarului sau, ramane foarte "tanar", desi anumiti critici, in India, il acuza ca produce filme care "bat campii" si care ignora cu dispret realitatile sociale.
Bollywod-ul va fi prezent pe Croazeta cu ocazia celei de-a 66-a editii a Festivalului de Film de la Cannes (15-26 mai) - unde India are statutul de invitat de onoare -, in special prin proiectia a doua filme: "Bombay Talkies", o serie de patru scurtmetraje, si "Bollywood, The Greatest Love Story Ever Told", un lungmetraj ce va fi prezentat in afara competitiei.
Inainte de Cannes, orasul New Delhi isi deschide cinematografele si muzeele pentru a celebra "acest cinema care a contribuit la infiintarea identitatii Indiei in lume si care a facut din Bollywood una dintre capitalele mondiale ale istoriei cinematografice", afirma organizatorii festivalului.
Potrivit producatorului de film Skhekhar Kapoor, "fie ca Bollwyood-ul are ceva de ariergarda, fie ca are ceva definitiv modern (...), la noi se spune ca el este singurul tip de cultura care este capabil sa ii uneasca pe toti indienii".
Bollywood-ul nu a dus-o niciodata atat de bine: India a produs aproape 1.500 de filme in 2012, iar industria cinematografica va obtine incasari de 3,6 miliarde de dolari peste cinci ani. In 2012, incasarile industriei de film indiene au fost de 2 miliarde de dolari, potrivit cabinetului de expertiza KPMG.
Bollywood ("B" de la Bombay) este mai intai un cinema popular in limba hindi, cele mai multe dintre aceste filme fiind musicaluri in care se canta si se danseaza intr-un decor colorat si inflorat, pe ritmuri dezlantuite.
Insa pentru puristii si criticii care provin din clasa medie, Bollywood-ul ignora total evolutiile sociale care au marcat si marcheaza intrarea Indiei in cel de-al treilea mileniu din era noastra."Exista tendinta de a face rabat in ceea ce priveste continutul. Cred ca suferim de ceea ce se numeste criza narativa", afirma regizorul si producatorul Mahesh Bhatt.
Actul de nastere al Bollywood-ului este datat 3 mai 1913. Cinema-ul, pe atunci, era mut. "Parintele" sau, Dhundiraj Govind Phalke, a adaptat pentru marele ecran "Mahabharata", o epopee sanscrita din mitologia hindusa.Filmul sau, "Raja Harishchandra", se bucura de un succes rasunator, chiar daca personajele feminine sunt interpretate de barbati - cinema-ul era o profesie interzisa femeilor.
Dhundiraj Govind Phalke a facut aproximativ 100 de filme inainte de a fi indepartat de cinema-ul vorbit, aparut in anii 1930. Pentru multi, anii 1950 au consacrat "epoca de aur" a cinema-ului indian, prin aparitia marilor regizori ai vremii, precum Satyajit Ray, considerat cel mai mare cineast indian, originar nu din Mumbai (Bombay), ci din studiourile concurente din Bengalul occidental.
India, proaspat independenta (1948), isi cauta un "liant", o identitate post-coloniala.
In anii 1970 si 1980 , acest sector de activitate a castigat in profesionalism, dar si in productii mai comerciale. Era epoca "masala", acele filme aproape facile, care combinau romantismul cu scenele de actiune, cantec si melodrama, pana la inevitabilul "happy end".
La limita, regizorii au abordat stilul cinema-ului realist, precum "Arth", de Mahesh Bhatt (1982), care prezinta o legatura adultera si in care se evidentiaza rolurile unor femei cu caractere puternice.
Cinema-ul indian a traversat apoi un deceniu dificil: televizorul color, pirateria online si dependenta de banii unor mafioti i-au periclitat avantul. Apoi, economia indiana a inceput sa se deschida la inceputul anilor 1990. Sursele de finantare s-au diversificat. Studiorile Fox si Disney si-au deschis filiale la Mumbai. Zece ani mai tarziu, cinema-ul indian era o industrie. Bogat, popular, el trebuie de acum sa se diversifice, sa iasa de pe fagasul american pe care il urmase putin cam prea facil, afirma anumiti critici.
Clasa medie, care traieste la oras si calatoreste in strainatate, "vrea sa vada altceva decat aceste ineptii care plac posesorilor de ricse", spune actorul Rishi Kapoor. Cineasti inovatori incep sa isi faca un nume in industria mondiala, precum Anurag Kashyap, al carui film "Hindi indie" face in prezent turul marilor festivaluri din lume. Potrivit lui Raj Nidimoru, coregizor al filmului "Go Goa Gone", unul dintre primele filme indiene cu zombie, cinema-ul alternativ din India se afla abia la primii lui pasi: "Acum, e doar o unda, dar in curand va deveni un val".
Sursa: Mediafax.ro
Actorul de la Hollywood vine des în România, unde și-a făcut și prieteni, iar acum se află din nou aici, cu un alt proiect.