Industria cinematografica nu este prea timida atunci cand vine vorba de autopromovare. Pana la urma premiile Oscar au inceput in 1928 pentru a sprijini filmele din acea perioada. Multe campanii de PR au determinat oamenii sa mearga sa vada filmele, dar unele au ramas legende.
Legendarul publicist Russel Birdwell a creat un zvon in jurul filmului regizat de David O. Selznick asa ca a aranjat sa aduca 12 rezidenti din Zenda, Ontario la premiera mondiala in New York City.
Publicitatea prin auto-lauda se pare ca a reusit, filmul primind doua nominalizari la Oscar.
2. “Gone With the Wind” (1939)
Birdwell s-a implicat si in unul dintre cele mai mari efortuiri de PR din istoria industriei: cautarea actritei care s-o interpreteze pe Scarlett O’Hara. S-a creat o zarva generala deoarece acesta desfasura auditii la scena deschisa.
Dupa 3 ani de castinguri cu staruri precum Katherine Hepburn, Paulette Goddard si Lana Turner, rolul a fost interpretat de Vivien Leigh care isi incepuse cariera in film, dar era putin cunoscuta.
Filmul a fost realizat cu cel mai mare buget de la vremea aceea (aproximativ 3.900.000 de dolari), de-a lungul vremii incasand aproape 3 miliarde.
3. “Down Missouri Way” (1946)
Musicalul este despre Jane Colwell, o profesoara la un colegiu de agricultura care se zbate pentru a obtine un rol intr-un film pentru catarul ei pe nume Shirley.
Pentru promovarea filmului studioul a plimbat-o pe Shirley pe Fifth Avenue. Ea a purtat pe spate o reclama a filmului. Cand au vrut sa intre in restaurantul Rockefeller Plaza's au fost refuzati de manageri, presa a fost de fata si a inregistrat evenimentul, iar campania si-a atins scopul. Sau cel putin asa s-a crezut, dar filmul n-a fos de box office.
4. “Teacher's Pet” (1958)
Clark Gable si Doris Day sunt numele de pe afisul filmului. Comedia este despre un editor al unui ziar si pentru publicitate compania Paramount a filmat 50 de jurnalisti de la Hollywood care stau la birou, unii au avut chiar si replici in film. Ce alta metoda de a atrage atentia presei asupra filmului? Aceasta metoda s-a dovedit a fi una de succes, filmul fiind clasat in top 10 pelicule din 1958 de catre New York Times si a primit si doua nominalizari la Oscar.
5. “Mr. Sardonicus” (1961)
Directorii de la Colombia Pictures i-au sugerat regizorului William Castle sa filmeze o alternativa a finalului, una fericita pentru filmul sau cam intunecat. Castle a transformat episodul intr-o oportunitate de promovare oferind publicului carduri cu “imi place” si “nu-mi place” (deget in sus sau in jos) pentru a vota soarta personajelor. Se pare ca regizorul a inteles natura umana pentru ca oamenii au refuzat finalul fericit, dar per total filmul a primit mai multe degete-n jos.
6. “The Blair Witch Project” (1999)
Producatorii au sustinut ca acest documentar thriller este autentic si ca imaginile au fost gasite intr-o padure dupa ce trei studenti in domeniul cinematografiei au disparut in timp ce cautau informatii despre "Blair Witch".
Pe site-urile de referinta au prezentat actorii ca fiind “disparuti, probabil morti”, inainte ca filmul sa fie lasanta. Si a functionat! Filmul a ajuns in Cartea Recordurilor cu cele mai mari incasari in raport cu bugetul investit. Adica, 35 de mii de dolari versus incasari de 140 de milioane in State si peste 248 in intreaga lume.
7.”Office Space” (1999)
Targetul pentru acest film sunt corporatistii: filmul spune povestea unor colegi de munca ce incep o revolta impotriva locului unde lucreaza. Ca si tehnica de promovare compania a angajat un om care sa stea intr-un cub de Plexiglas pe o cladire de birouri din Times Square. Toata lumea si-a exprimat simpatia si filmul a ajuns pe locul 65 in topul listei Bravo, cu cele mai amuzante filme din 2006.
8.”House of Wax” (2005)
De obicei se folosesc celebritati pentru a atrage publicul, dar Joel Silver s-a folosit de "moartea" lui Paris Hilton in filmul horror in care aceasta joaca alaturi de Chad Michael Murray. Notorietatea sa a devenit avantaj pentru incasari, acesta a vandut tricouri pe care scrie “"See Paris Die May 6." Promovarea a fost un fiaco, filmul nu a reusit sa acopere costurile productiei, dar a recuperat pe plan mondial unde a castigat peste 70 de milioane.
9. "Borat" (2006)
Actorul britanic Sacha Baron Cohen a jucat rolul lui Borat, un journalist din Kazahstan. In septembrie 2006 autoritatile l-au impiedicat pe Cohen, imbracat in personajul sau, sa intre in Casa Alba unde voia sa-l invite pe George Bush la o proiectie a filmului. Bufoneriile sale au obligat guvernul Kazahstanului sa aminteasca publicului ca Borat nu reprezinta valorile tarii.
Poate stilul sau poznas, poate modul sau de a comunica sau criticile pozitive au adus incasari de peste 248 de milioande de dolari.