Regizorul Cristian Mungiu, care se intoarce la Cannes cu lungmetrajul "Dupa dealuri", la cinci ani dupa Palme d'Or-ul obtinut cu drama "4 luni, 3 saptamani si 2 zile", spune intr-un interviu acordat The Hollywood Reporter ca ar fi frumos sa obtina din nou ravnitul trofeu, insa este putin probabil.
Filmul "Dupa dealuri/ Beyond the Hills", inclus in competitia oficiala a celei de-a 65-a editii a Festivalului de la Cannes, a avut premiera oficiala sambata.
inaintea premierei celui mai recent film al sau, Cristian Mungiu a vorbit cu jurnalistul publicatiei The Hollywood Reporter despre modul in care i s-a schimbat viata dupa castigarea premiului Palme d'Or la editia din 2007 a Festivalului de la Cannes, pentru filmul "4 luni, 3 saptamani si 2 zile", despre impactul pe care l-a avut asupra sa castigarea marelui trofeu la cel mai important eveniment de gen din lume, despre noul sau film si asteptarile sale pentru editia din acest an a festivalului.
Cu ce asteptari s-a dus Cristian Mungiu la editia din acest an a Festivalului de la Cannes? Spera la un nou Palme d'Or? "Ar fi frumos, dar este destul de putin probabil. Asa ca ma concentrez pe cea mai mare dorinta a mea: o vacanta dupa ce am muncit continuu in ultimele 18 luni", a declarat Cristian Mungiu pentru The Hollywood Reporter.
Intrebat cum isi explica succesul incredibil pe care l-a avut la Cannes filmul "4,3,2", Cristian Mungiu spune ca nu poate sa si-l explice. "Dar exista ceva care ma preocupa mai mult: Nu sunt sigur ca modul meu de a intelege cinematografia depinde de cat de matur sunt. Cand am inceput cariera de regizor, totul mi-a fost clar, in vreme ce acum am mai multe indoieli decat certitudini. Sa fii multumit de filmul pe care il faci este uneori mult mai dificil si mult mai important decat sa ai succes cu el. Cel mai mult imi doresc sa fiu multumit", a spus Mungiu.
Cum i s-a schimbat viata dupa ce a castigat Palme d'Or in 2007, la Cannes? "A fost amuzant ca am putut sa calatoresc cu avionul la business class pentru o vreme si a fost mai usor sa gasesc bani pentru noul meu film, insa nu mi s-a schimbat intreaga viata a doua zi dupa ce am obtinut Palme d'Or - in primul rand pentru ca eu nu mi-am dorit sa se schimbe. Am acelasi birou, conduc aceeasi masina si inca fac reclame din cand in cand, la fel ca inainte de 2007", a spus Mungiu.
Potrivit The Hollywood Reporter, guvernarea comunista plana amenintator asupra personajelor din "4,3,2", in timp ce in "Dupa dealuri" influenta vine din partea Bisericii ortodoxe romane.
"Filmul marcheaza diferenta intre credinta, religie, in general, si institutia Bisericii. 'Dupa dealuri' vorbeste despre aceste trei aspecte, dar mai ales despre efectele secundare pe care le are interpretarea religiei in mod textual. Filmul isi propune, de asemenea, sa vorbeasca despre spiritul crestinismului, in contrast cu stricta respectare a regulilor si poruncilor (pe care le implica crestinismul, n.r.). Nu in ultimul rand, filmul vorbeste despre indiferenta, despre cum 50 de ani de comunism, urmati de 20 de ani de dezamagiri au afectat simtul moral al oamenilor", a explicat Cristian Mungiu ideea filmului sau.
El precizeaza ca Biserica ortodoxa a fost populara in randul oamenilor inainte de caderea comunismului in Romania si a devenit apoi chiar si mai populara si foarte puternica si bogata.
"Circa 90% din romani declara ca sunt persoane religioase in sondajele de opinie, iar politicienii considera ca este un tabu criticarea oricarui lucru referitor la Biserica ortodoxa. Totusi, sentimentul meu este ca valorile profunde ale crestinismului nu sunt raspandite asa cum ar trebui. in prezent, prioritatea Bisericii ortodoxe romane este construirea unei catedrale numita Catedrala Mantuirii Neamului - care va fi amplasata in Bucuresti, in curtea enormei Case a Poporului construite de Ceausescu. Costurile pentru ridicarea acestei catedrale sunt estimate la o suma cuprinsa intre 200 si 400 de milioane de euro. Este dificil de inteles de ce este aceasta catedrala o prioritate intr-o tara saraca in care exista deja 20.000 de biserici, insa, in schimb, functioneaza mai putin de 5.000 de scoli si mai putin de 500 de spitale", a explicat Cristian Mungiu.
intrebat in ce mod s-ar putea compara, din punct de vedere stilistic si tematic, filmul "Dupa dealuri" cu "4,3,2", Mungiu a raspuns: "Fiecare scena din 'Dupa dealuri' este filmata dintr-o data, fara duble, indiferent cat de lunga si complicata este ea si filmul nu are muzica - amandoua deciziile au fost luate in scopul de a face autorul cat mai putin vizibil si de a-i da spectatorului senzatia ca el decide ce este important si ce nu este important. La fel ca '4 luni, 3 saptamani si 2 zile', 'Dupa dealuri' vorbeste despre doua fete, aflate intr-o relatie speciala, si un barbat care le influenteaza deciziile".
Potrivit lui Mungiu, cea mai mare diferenta intre cele doua filme vine din perioada de timp in care se intampla lucrurile. "'4,3,2' a fost proiectat ca un thriller in vreme ce 'Dupa dealuri' este mai asemanator cu un roman in care trebuie sa intelegi contextul inainte de a putea intelege incidentul, consecintele sale si gradele de responsabilitate ale fiecarui personaj implicat", a explicat Cristian Mungiu.
Mungiu vorbeste in interviu si despre cat de dificil este ca publicul din Romania sa poata vedea filme din "noul val al cinematografiei romanesti", laudate in strainatate. "Numarul ecranelor de cinema si numarul intrarilor la cinematograf au crescut in ultimii ani. in acelasi timp, s-au inchis cinematografele vechi cu un singur ecran, iar audienta la filmele romanesti aproape a disparut complet. Este un lucru obisnuit ca un film american nou sa atraga peste 100.000 de spectatori in cinematografele din Romania, in timp ce cele mai multe filme romanesti aduna mai putin de 10.000 de spectatori pe titlu. Tinerii prefera sa descarce filme de pe internet, in timp ce spectatorii maturi nu mai merg la cinema, preferand sa se uite la televizor. Credinta tinerilor este aceea ca filmul inseamna divertisment - ei nu acorda niciodata sansa unui alt film in afara peliculelor americane si, prin urmare, orice altceva este doar ciudat pentru ei. Presupun ca publicul roman pentru filmele de arta este pierdut pentru totdeauna. Filmele noastre au mai multe sanse sa atraga spectatori in afara Romaniei", a precizat Mungiu.
Filmul "Dupa dealuri/ Beyond the Hills" a avut premiera oficiala sambata, in prezenta echipei. Pe treptele Palatului Festivalurilor din Cannes au urcat regizorul Cristian Mungiu, actorii Cosmina Stratan, Cristina Flutur, Dana Tapalaga, Valeriu Andriuta, Catalina Harabagiu, Gina tandura si Victoria Agache, monteurul Mircea Olteanu, inginerul de sunet Cristinel sirli, producatorul Bobby Paunescu, producatorul delegat Tudor Reu si directorul de film Adrian Moroca.
Lor li se alatura coproducatorii Pascal Caucheteux si Grégoire Sorlat, din partea Why Not Productions, Vincent Maraval (Wild Bunch) si celebrii cineasti Jean-Pierre si Luc Dardenne (Les Films du Fleuve).
"Dupa dealuri" este scris si regizat de Cristian Mungiu, inspirat de romanele non-fictionale ale Tatianei Niculescu-Bran. Imaginea este semnata de Oleg Mutu, rolurile principale fiind interpretate de doua actrite iesence debutante in film, Cosmina Stratan (Voichita) si Cristina Flutur (Alina), secondate de Valeriu Andriuta (parintele) si Dana Tapalaga (maica starea).
Filmul spune povestea a doua fete care au crescut impreuna si care se reintalnesc dupa cativa ani de despartire. Alina se intoarce din Germania sa o ia cu ea pe Voichita, prietena ei din copilarie fata de care se simte inca foarte atasata. Voichita si-a gasit insa calea in credinta, iar maicile printre care traieste la manastire tin locul familiei pe care nu a avut-o niciodata. Alina lupta cu toate puterile sa recastige afectiunea Voichitei, facandu-i pe cei din jur sa se intrebe de unde vine forta care o anima.
Repetitiile si filmarile au avut loc in iarna aceasta, la Campina si Bucuresti.
"Dupa dealuri" este produs de Mobra Films si co-produs de Why Not Productions (Franta), Les Films du Fleuve (Belgia), France 3 Cinema si Mandragora Movies (Romania). Filmul a fost realizat cu participarea Canal+, France Télévisions, Ciné+ si Wild Bunch (Franta), cu sprijinul Centrului National al Cinematografiei si cu contributia Eurimages si Centre National du Cinema et de l'Image Animée (Franta).
Vanzarile internationale sunt gestionate de Wild Bunch. Drepturile de distributie pentru Statele Unite au fost achizitionate de Sundance Selects, o divizie a IFC Films, iar cele pentru Franta de Le Pacte, filmul avand deja distribuitori in peste 10 tari.
Sursa: Mediafax
Aceasta este povestea primei nave de transport americane capturate de pirați în ultimele două secole.