marime text: Mareste fontul Micsoreaza fontul

Crulic, drumul spre dincolo: cand sufletul se intoarce acasa

In peisajul de dupa revolutie al animatiei romanesti, aparitia lui Crulic – drumul spre dincolo e precum o lacrima intreaga in mijlocul unui pustiu arid. O binecuvantare creativa pe o tema grava.

Crulic, drumul spre dincolo: cand sufletul se intoarce acasa

articole relationate

Melancholia: opera mortii

Melancholia: opera mortii

Pina: idila intre dans si tehnologia 3D

Pina: idila intre dans si tehnologia 3D

 

   In ultimii ani inceputurile Anim’estului au rasfatat publicul spectator cu filme de cinci stele precum Mary & Max sau L’Iluzioniste. Cand in luna august s-a anuntat ca in 2011 Crulic – drumul spre dincolo va avea premiera in Romania in deschiderea festivalului, m-am intrebat daca e vorba mai degraba de sustinerea neconditionata a unui proiect autohton sau daca filmul Ancai Damian chiar merita acest loc, daca se poate ridica la nivelul deschiderilor anterioare. Raspunsul pe care mi l-am dat zilele trecute cand festivalul si-a inaugurat cea de-a sasea editie a fost un dublu da. Da, filmul e parte dintr-o miscare mai larga de reanimare a animatiei de la noi, care a inclus si Worksheep – un workshop de animatie la care s-au produs cateva scurtmetraje, si da, Crulic – drumul spre dincolo merita cu varf si indesat locul sau in prima linie a Anim’estului sau a oricarui festival, de animatie sau documentar, din lumea larga.

   Trista istorie de viata a  romanului Claudiu Crulic, atat de putin expusa in media de la noi care se consuma intr-o continua ciorba tabloida, a devenit subiect de film animat in aceasta coproductie romano-poloneza. Moldovean nascut la Dorohoi, copil crescut de niste matusi si tanar plecat la munca in strainatate, Claudiu Crulic a devenit din pacate cazul Crulic dupa ce, prins intr-o masinarie birocratica kafkiana a decedat dupa 3 luni de greva foamei intr-o inchisoare din Polonia, vreme in care argumentele sale n-au fost ascultate nici de autoritatile poloneze, nici de ambsada Romaniei. Acuzat de un furt pe care nu l-a comis, desi avea un alibi beton – era in Italia in ziua comiterii infractiunii respective, Crulic ajunge printr-o serie de intamplari din ce in ce mai dificil de acceptat de o minte lucida, o umbra de om intr-un sicriu. Dramatismul si durerea sunt deopotriva pe ecran si printre spectatori, dar ceea ce e surprinzator la film e ca reuseste sa construiasca, mai ales in prima lui parte, o biografie la care zambesti autentic. Naratiunea la persoana intai – scenariul Ancai Damian e hatru, cu vorbe simple, dar incarcate de ironie, si vocea calda, cu un accent al partilor locului (lucru inaccesibil strainilor care vor urmari filmul) oferita de Vlad Ivanov dau de-a lungul proiectiei un sentiment de seninatate peste care se asterne apoi inexplicabilul tragic.

   Cu o paleta de tehnici de animatie foarte diversa, probabil nascuta din constrangerile unui buget redus, Crulic – drumul spre dincolo e surprizator de original si expresiv. Desenul de mana, pictura in acuarela, colajul cu insertii fotografice, pelicula – toate sunt puse in slujba constructiei unui destin crud fata de care ar trebui sa ne simtim cu totii vinovati. Cei mai multi dintre noi suntem vinovati de necunoastere. 

Crulic – drumul spre dincolo intra in cinematografe in doua saptamani. 

Verdict: 4/5, excelent
Pentru: noi toti


Ultimele trailere adaugate

Cele mai citite

Tom Hanks spune drama marinarilor capturați de pirații moderni

Aceasta este povestea primei nave de transport americane capturate de pirați în ultimele două secole.

Citeste mai mult ►

Modifică setările cookies