Vineri seara, la Cinema Scala, a inceput incursiunea in Asia. Sau, mai bine spus, in Fest Asia, singurul festival asiatic din Europa Centrala si de Est. Am fost, am vazut si, in linii mari, ne-a si placut.
Dintre cele peste 40 de pelicule ce vor poposi, timp de zece zile, pe ecranul cinematografului bucurestean, au ales, pentru a prezida deschiderea, prima parte a trilogiei “The Eye”, in regia fratilor Pang. O alegere destul de indrazneata, daca pui in balanta numarul restrans al iubitor de filme asiatice si publicul doritor de filme horror, dar bine gandita in contextul intregii campanii, mai greu de digerat de catre pudibonzi.
Dupa un scurt (poate chiar prea scurt) discurs al organizatorilor, in fata unui public venit in numar mai mic decat as fi sperat, intr-o sala pe trei sferturi goala (putini, dar buni, s-ar consola unii), festivalul a debutat in forta. Baietii de laFest’Asiane-au aratat ca promoveaza, in continuare, tinerii regizori asiatici, realizatori ai filmelor de scurt metraj, incepand sirul proiectiilor cu socantul “The Perfect Red Snapper Fish” (2005). Mai mult sinistru, decat infricosator, scurt metrajul in regia luiBae Yong-keunspune, intr-o maniera ilara, povestea unui om capabil de orice sacrificiu pentru perfectiunea creatiei sale.
Filmul care a deschis oficial festivalul a fost "The Eye/ Gin Gwai". Recunosc, desi aparuta in 2002, nu vazusem pelicula semnataOxide & Danny Pang. Nu sunt o mare amatoare a filmelor horror, dar, ca tot cinefilul, am cateva productii bifate in agenda. "The Eye" clar nu este un film care sa emane originalitate, ci mai degraba un sentiment de deja vu. Probabil fratii Pang au tras cu ochiul peste hotare la povestile din "At first sight", "Blink" sau "Ghost", fara a uita de "The Sixth Sense" cu mai mult decat celebra "I see dead people".
Fara nicio alta dorinta decat de a starni fiori pe sira spinarii – uneori chiar reusesc – fratii Pang se pierd in clisee demne de filme cu spirite ce nu-si gasesc linistea sau drumul catre celalalt taram. Coridoare intunecate, spitale sinistre sau lifturi inguste devin locurile frecventate de fantome neprietenoase. Daca primele aparitii stranii reusesc sa-ti ridice usor podoaba capilara, restul devin mai mult decat previzibile: ritm melodic alert (sound-ul este, totusi, foarte bun), joc de lumini (uneori exagerat), miscari rapide de camera, schimbari bruste ale sharf –ului sau utilizarea unui palete de culori/non culori specifice.
Lasand critica la o parte, nu trebuie neglijat faptul ca The Eye nu este un simplu horror-fantastic. Filmul devine o meditiatie asupra culturii orientale, credintei in reincarnarea budista, dar si o radiografie a perceptiilor vizuale si auditive. Mai mult decat atat, cele trei filme-cult,Gin Gway(2002),Gin Gway 2(2004),Gin Gway 10, (2005) au obtinut premii la festivaluri importante ale genului, precumSaptamana Filmului Fantastic de la Malaga, Festivalurile de Film Fantastic de la Uppsala sau Koln, fiind prezentate in proiectii speciale laCannes, Rotterdam sau Toronto.
Pana in momentul de fata, dupa "The Eye / Gin Gway", au fost facute doua remake-uri. Primul, in 2005, inIndia, sub numele "Naina", iar al doilea esteo productie hollywoodianarecenta, 2008, dar careia, personal, nu i-am dat, din start, sanse de reusita. Protagonista esteJessica Alba("The Love Guru", "Good Luck Chuck", "Fantastic Four") si cred ca asta spune multe.
In plus, in ultima vreme, de cele mai multe ori, variantaHollywoodpaleste in comparatie cu originalul, in ciuda bugetelor mai mari, a actorilor consacrati si, bineinteles, a efectelor vizuale mult mai reusite. Apoi, e greu sa recreezi atmosfera dintr-un film horror chinezesc, gen foarte in voga, dar si foarte apreciat in cinematografia asiatica.
In concluzie, prima zi a festivalului a fost una aproape reusita. De ce aproape? Pentru ca am fost deceptionata de numarul mic al persoanelor prezente la un festival unic inRomania. Putini, dar buni, daca pui la socoteala faptul ca, din sala mai mult goala decat plina, nu au lipsitIrina NistorsauTudor Giurgiu.
E drept ca si bugetul foarte mic – 10.000 de euro, dupa cum au declarat organizatorii – si-a spus cuvantul in alegerea filmelor. Dar nu trebuie scapat din vedere faptul ca cinematografia asiatica a dat mari nume si mari creatii. AvemAng Leesi “Brokeback Mountain”,Wong Kar Waicu superbul “In the mood for love”,Kim ki Dukcu “Time” sauAkira Kurosawa,din care s-a inspirat pana siGeorge Lucasin celebrul “Star Wars”.
Da, spiritul asiatic a cuprins Bucurestiul sau, cel putin, holul cinematografului, unde cinefilii se puteau rasfata cu bauturi tipic asiatice sau puteau pleca cu suveniruri marca Fest’Asia.