40 de ani geniu. Mircea Daneliuc, celebrat printr-o ampla retrospectiva la TIFF 2015
1917
0
27 aprilie 2015 16:09
Cele mai bune filme recente in care tacerea e uneori asurzitoare, iar emotiile explodeaza in gesturi si imagini percutante vor fi reunite la Festivalul International de Film Transilvania (29 mai – 7 iunie) in sectiunea tematica Cuvintele sunt de prisos/ Words are Very Unnecessary.
Cu un titlu inspirat de versurile piesei Depeche Mode, Enjoy the Silence, sectiunea aduce 11 titluri care vor concura pentru premiul FIPRESCI, oferit de juriul Federatiei Internationale a Criticilor de Film. Alte cinci filme vor fi proiectate in sectiunea Suspecti de serviciu/ The Usual Suspects, dedicata regizorilor care si-au adus primele filme la Cluj si care fac acum parte din familia TIFF.
„Ideea acestei sectiuni mi-a fost data de doua filme de anul trecut, din care cuvintele lipsesc cu desavarsire: Moebius, drama psiho-sexuala a lui Kim Ki-duk, proiectata la TIFF 2014, si The Tribe, provocatorul debut ucrainean din selectia TIFF 2015, a carui actiune e plasata in lumea surdo-mutilor. Titlul, inspirat de versurile piesei Depeche Mode, Enjoy the Silence, s-a impus de la sine, dar asta nu inseamna ca cele 11 filme sunt mute. M-au interesat - si a fost o provocare sa le gasesc - acele filme in care vorbele sunt de prisos si care mizeaza totul pe forta si fluxul narativ al imaginilor”, declara Mihai Chirilov, directorul artistic TIFF.
Dupa cum explica Mihai Chirilov, in unele filme nu se rosteste absolut nici un cuvant: Days of Gray, SF post-apocaliptic in decor islandez, desprins parca din catalogul videoclipurilor celor de la Sigur Rós; Test, povestea primului experiment nuclear din stepa sovietica; Nude Area, explorare de-o senzorialitate incendiara a etapelor parcurse de un cuplu indragostit din Amsterdam; Brazilian Dream, un visceral documentar dadaist cu imagini de-un suprarealism amutitor.
In altele, se aud doar cateva replici din afara cadrului: Labour of Love, film de debut premiat pentru regie la Venetia, 24 de ore din viata unui cuplu indian care lucreaza in schimburi si nu ajunge sa se incruciseze; Ruined Love, deliranta opera punk filipineza in care se canta foarte mult, dar in care protagonistii povestii de dragoste – un criminal si o prostituata – nu recurg la dialoguri. Cuvintele sunt reduse la un minimum in: georgianul Corn Island, povestea unei insule plutitoare si a destinelor care reproduc ciclul vietii in natura; grecescul Forever, un soi de Scurta intalnire intre doua suflete insingurate care merg zi de zi cu acelasi tren, argentinianul Dog Lady, in care o femeie a ales sa traiasca la marginea societatii, inconjurata de caini; Short Plays, omnibus – regizat, printre altii, de Gaspar Noé, Apichatpong Weerasethakul, Carlos Reygadas si Vincent Gallo – dedicat campionatului mondial de fotbal din Brazilia; Parabellum, o fabula postmoderna despre sfarsitul lumii, in care un grup de argentinieni invata tehnici de supravietuire intr-un cantonament si-n care eroul nu scoate o vorba.
Cinci dintre fostii concurenti la Trofeul Transilvania revin la Cluj intr-o sectiune doar a lor, Suspecti de serviciu/ The Usual Suspects, aflata la a doua editie. Cum competitia este dedicata regizorilor aflati la primul sau al doilea lungmetraj, TIFF isi propune sa urmareasca traiectoria celor pe care i-a descoperit.
Unul dintre ei este islandezul Dagur Kári, care a obtinut Trofeul Transilvania 2003 pentru Nói albinói si Premiul Cinemagia 2005 pentru Dark Horse. Virgin Mountain, recent premiat la Tribeca Film Festival pentru Cel mai bun film, scenariu si actor, spune povestea unui barbat care descopera ce inseamna sa fii adult, la 43 de ani, atunci cand se indragosteste pentru prima data.
Chilianul Sebastián Silva, aflat la cel de-al saselea lungmetraj, revine la TIFF cu Nasty Baby, castigatorul Premiului Teddy la Berlinale, un film care provoaca granitele a ceea ce inseamna sa fii parinte. De la Cannes, din sectiunea Un Certain Regard, vine Amour fou, regizat de Jessica Hausner, in competitie la TIFF 2002 cu Lovely Rita, iar in 2005 cu Hotel. Actiunea este plasata in 1810, in Berlin, si e inspirata de povestea adevarata a unui scriitor care decide sa se sinucida, dar nu singur. Miguel Cohan, castigatorul Trofeului Transilvania si al premiului pentru scenariu in 2011, cu Sin Retorno, aduce Betibú, un thriller din Argentina in care o scriitoare de romane politiste noir este rugata de un ziar sa scrie despre „cazul anului”, pentru a acoperi de fapt dedesubturile intunecate ale crimei. Michael Noer - Cea mai buna interpretare la TIFF 2013, cu Nordvest; Cea mai buna imagine in 2010, pentru R - revine cu Key House Mirror, o drama de familie in care o casnicie de peste 50 de ani este pusa la incercare.
Festivalul International de Film Transilvania (29 mai – 7 iunie 2015, Cluj-Napoca) este organizat de Asociatia pentru Promovarea Filmului Romanesc si Asociatia pentru Film si Cultura Urbana.
CUVINTELE SUNT DE PRISOS / WORDS ARE VERY UNNECESSARY
1. Brazilian Dream, r. Marcelo Pedroso (Brazilia)
2. Corn Island, r. George Ovashvili (Georgia-Germania-Franta-Cehia-Kazahstan-Ungaria)
3. Days of Gray, r. Ani Simon-Kennedy (Islanda-SUA)
4. Dog Lady, r. Laura Citarella si Verónica Llinás (Argentina)
5. Forever, r. Margarita Manda (Grecia)
6. Labour of Love, r. Aditya Vikram Sengupta (India)
7. Nude Area, r. Urszula Antoniak (Polonia-Olanda)
8. Parabellum, r. Lukas Valenta Rinner (Argentina-Austria-Uruguay)
9. Ruined Heart, Khavn de la Cruz (Filipine-Germania)
10. Short Plays, r. Apichatpong Weerasethakul, Gaspar Noé, Carlos Reygadas, Vincent Gallo etc. (Mexic)
11. Test, r. Aleksandr Kott (Rusia)
SUSPECTI DE SERVICIU / THE USUAL SUSPECTS
1. Amour Fou, r. Jessica Hausner (Austria-Luxemburg-Germania)
2. Betibu, r. Miguel Cohan (Argentina-Spania)
3. Key House Mirror, r. Michael Noer (Danemarca)
4. Nasty Baby, r. Sebastián Silva (SUA-Chile)
5. Virgin Mountain, r. Dagur Kári (Islanda)
Parteneri media: ProCinema
Aceasta este povestea primei nave de transport americane capturate de pirați în ultimele două secole.