Analiza financiară este un aspect foarte important al funcției generale de finanțare a afacerii care implică examinarea datelor istorice pentru a obține informații despre starea financiară actuală și viitoare a unei companii. Analiza financiară poate fi aplicată într-o mare varietate de situații pentru a oferi managerilor de afaceri informațiile de care au nevoie pentru a lua decizii critice.
Capacitatea de a înțelege datele financiare este esențială pentru orice manager de afaceri. Finanțele sunt limbajul afacerilor. Obiectivele de afaceri sunt stabilite în termeni financiari, iar rezultatele lor sunt măsurate tot în termeni financiari. Printre abilitățile necesare pentru a înțelege și a gestiona o afacere se numără fluența în limbajul financiar, respectiv - capacitatea de a citi și de a înțelege datele financiare, precum și de a prezenta informații sub formă de rapoarte financiare.
Ce este analiza financiară?
Analiza financiară este procesul de evaluare a afacerilor, proiectelor, bugetelor și a altor tranzacții legate de finanțe pentru a determina performanța și adecvarea acestora. De obicei, analiza financiară este utilizată pentru a analiza dacă o entitate este suficient de stabilă, solventă, lichidă sau profitabilă pentru a justifica o investiție monetară.
Cele trei surse principale de date pentru analiza financiară sunt bilanțul companiei, situația veniturilor și situația fluxurilor de numerar.
Importanța analizei financiare
Analiza financiară este utilizată pentru a evalua tendințele economice, a stabili politica financiară a companiei, a construi planuri pe termen lung pentru afaceri și a identifica proiecte sau companii pentru investiții. Acest lucru se realizează prin sinteza și analiza datelor financiare.
Un analist financiar va examina cu atenție situațiile financiare ale unei companii - situația veniturilor, bilanțul și situația fluxului de numerar.
Cum este utilizată analiza financiară
Una dintre cele mai comune modalități de a analiza datele financiare este de a calcula indicatori financiari folosind situațiile financiare. Indicatorii economici sunt părți esențiale ale oricărei analize financiare.
Scopul calculării indicatorilor financiari este de a-i compara cu cei ai altor companii sau cu cei din trecut ai aceleiași companii pentru a vedea performanța istorică a firmei.
De exemplu, rentabilitatea activelor (ROA) este un raport comun utilizat pentru a determina cât de eficientă este o companie în utilizarea activelor sale și ca o măsură a profitabilității. Acest raport ar putea fi calculat pentru mai multe companii din aceeași industrie și comparat ca parte a unei analize mai ample. Analiza financiară poate fi realizată atât cu privire la activitatea firmei, cât și cu privire la investiții.
Analiza financiară corporativă
În domeniul finanțelor corporative, analiza financiară este efectuată intern de către departamentul de contabilitate și partajată cu conducerea pentru a îmbunătăți luarea deciziilor de afaceri. Acest tip de analiză internă poate include calculul unor indicatori precum valoarea actuală netă (VAN) și rata internă de rentabilitate (RIR) pentru a găsi proiecte care merită executate.
Multe companii acordă credite (amânări la plată) clienților lor. Pentru companiile cu solduri mari de încasat, este util să urmăriți vânzările restante (VR), fapt care ajută compania să identifice perioada de timp necesară pentru a transforma o vânzare în numerar. Perioada medie de colectare este un aspect important în ciclul global de conversie a numerarului unei companii.
Un domeniu cheie al analizei financiare corporative implică extrapolarea performanței anterioare a unei companii, cum ar fi câștigurile nete sau marja de profit, într-o estimare a performanței viitoare a companiei. Acest tip de analiză a tendințelor istorice este benefică pentru identificarea tendințelor sezoniere.
De exemplu, comercianții cu amănuntul ar putea observa o creștere exponențială a vânzărilor cu câteva luni înainte de Crăciun. Acest lucru permite companiei să prognozeze bugete și să ia decizii, cum ar fi nivelurile minime de stocuri, pe baza tendințelor anterioare.
Analiza financiară a investițiilor
În finanțarea investițiilor, un analist extern companiei efectuează o analiză în scopuri investiționale. Se poate realiza o abordare investițională de sus în jos sau de jos în sus. O abordare de sus în jos caută mai întâi oportunități macroeconomice, cum ar fi sectoarele performante, și apoi analizează sectorul respectiv pentru a găsi cele mai bune companii. Din acest punct, ei analizează în continuare stocurile anumitor companii pentru a alege cele cu potențial de succes ca investiții, analizând ultimele elemente fundamentale ale unei anumite companii.
O abordare de jos în sus, pe de altă parte, privește o anumită companie și efectuează analize similare cu cele utilizate în analiza financiară corporativă, urmărind performanțele anterioare și performanțele viitoare preconizate sub formă de indicatori de investiții. Investițiile de jos în sus îi obligă pe investitori să ia în considerare în primul rând factorii microeconomici. Acești factori includ sănătatea financiară generală a unei companii, analiza situațiilor financiare, a produselor și serviciilor oferite, a cererii și ofertei și a altor indicatori individuali ai performanței corporative în timp.
Tipuri de analize financiare
Există două tipuri de analize financiare: analiza fundamentală și analiza tehnică .
Analiza fundamentală utilizează rapoartele colectate din cuprinsul situațiilor financiare, cum ar fi câștigurile pe acțiune (EPS) ale unei companii, pentru a determina valoarea afacerii. Scopul final al calculării unor astfel de indicatori este de a ajunge la un rezultat pe care un investitor îl poate compara cu prețul actual al unui titlu, pentru a vedea dacă titlul este subevaluat sau supraevaluat.
Analiza tehnică utilizează tendințele statistice colectate din activitatea de tranzacționare, cum ar fi mediile mobile (AM). În esență, analiza tehnică presupune că prețul unui titlu reflectă deja toate informațiile disponibile publicului și se concentrează în schimb pe analiza statistică a mișcărilor prețurilor. Analiza tehnică încearcă să înțeleagă sentimentul pieței din spatele tendințelor prețurilor, căutând tipare și tendințe, mai degrabă decât analizând atributele fundamentale ale unui titlu.
Analiza financiară poate fi un instrument important pentru proprietarii și managerii afacerilor mici sau mari pentru a-și măsura progresul către atingerea obiectivelor companiei, precum și pentru a evalua concurența. Atunci când este efectuată în mod regulat, în timp, analiza financiară poate ajuta, de asemenea, întreprinderile să recunoască și să se adapteze la tendințele care le afectează operațiunile.
Totodată, analiza financiară permite atât companiilor, cât și persoanelor fizice să realizeze investiții eficiente.