Crazy, Stupid, Love: si la bal si la spital

Intr-o atmsofera situata la intersectia amuzamentului familial extins din Little Miss Sunshine cu drama cuplului care sta sa se desparta din The Kids Are Alright, Virginului la 40 de ani ii sare in ajutor un Hitch decolorat. Rezultatul? Al naibii de surprinzator.

Fanii lui Ryan Gosling au o superoferta in cinematografe incepand din weekend-ul asta: in Romania ruleaza cap la cap si filmul de actiune Drive si comedia romantica Crazy, Stupid, Love. Cum se vorbeste deja si de The Ides of March – proiectul semnat de George Clooney in care cei doi impart ecranul, as zice ca tanarul actor de origine canadiana traieste o perioada mai mult decat prolifica a carierei sale. Cu A naibii dragoste, un titlu suficient de pueril cat sa nu pornesti la drum cu mari asteptari, Gosling parea sa fi facut un compromis pentru publicul mainstream feminin dornic sa si-l reaseze aproape de suflet. E si nu e asa. Sigur ca scenele la bustul gol ii sunt de mare ajutor ca sa-si atinga scopul, dar, si aici vine surpriza, filmul luat cu totul e o surpriza placuta.

Povestile din Crazy, Stupid, Love se intretaie asemenea fatetelor colorate diferit ale unui cub Rubik. Odata ce scenaristii si regizorul distrug prima relatie – cea a cuplului matur, putinele personaje prinse in joc se intersecteaza continuu, in modalitati din ce in ce mai surprinzatoare, intr-o incercare comica si dramatica deopotriva prin care viata cauta sa-si regaseasca cursul firesc.

Sigur ca luate fiecare in parte povestile nu sunt noi. Ba chiar au o familiaritate cinematografica vecina cu cliseul. Si totusi intregul bate partile luate separat si ii adauga un plus. Filmul castiga in primul rand prin rabdare si curaj. Intr-o lume in care se editeaza intr-un ritm ametitor pentru capacitatile ochiului uman, Glen Ficarra si John Requa (regizori responsabili si pentru I Love You Phillip Morris) indraznesc sa staruie cu camera pe un portret al tristetii, de exemplu. Se ajuta serios si de o coloana sonora bunicica, iar personajele principale devin sub bagheta lor cuprinzatoare si veridice.

Steve Carell e Cal, familistul cuminte incornorat. Julliane Moore e sotia lui, Emily, cazuta dintr-o criza existentiala fix in bratele unui contabil cu nume nord-european interpretat de Kevin Bacon. In triunghiul lor intervine, intr-o mecanica a plotului fara acoperire ce-i drept, Ryan Gosling alias Jacob. Tipul slick & style ii da cateva lectii lui Cal asa ca...  acesta ajunge in pat cu o nimfomana alcoolica jucata de Marisa Tomei pe care ulterior o descopera profesand la catedra propriului sau copil. Si ma opresc aici pentru ca restul surprizelor din film nu merita stricate.

Scenariul are cateva momente sclipitoare – e o scena care o sa-mi ramana multa vreme in cap cu Emily si Cal mintindu-se la telefon cu tot felul de nimicuri doar de dorul de a fi unul alaturi de celalalt, umorul nu e nicaieri fortat si - indiferent daca poantele vin din niste palme aruncate care incontro sau dintr-o replica cu spil - sala se amuza din plin, iar toata distributia se potriveste de minune in schema: Carell vine cu glumele lui, Moore cu lacrimile ei, iar Gosling si Emma Stone, aceasta Lindsay Lohan ajunsa unde trebuia, vin cu farmecul fizic.

Singurul defect care bate la ochi e ca pelicula forteaza un ultim act in directia aberanta a finalului fericit obligatoriu. Ca si cum America si restul lumii nu poate pune capul pe perna la sfarsitul serii daca nu e 100% sigura ca iubirea invinge. L-as fi inchis cu un sfert de ora mai devreme, intr-un punct in care fiecare spectator ramanea cu libertatea imaginatiei nestirbita.

Verdict: 3½/5, foarte bun

Pentru: pofticiosi de comedie romantica cu stea in frunte