War Horse: oameni si cai

Steven Spielberg ia o carte pentru copii si o transpune cinematografic intr-un clasic pentru toata familia. Cateva dintre filmari sunt remarcabile si batista devine necesara spre final, dar War Horse ramane un film croit pe sabloane.

War Horse: oameni si cai

Habemus Papam: biserica la rascruce

Habemus Papam: biserica la rascruce

Tinker Tailor Soldier Spy: sah cu spioni

Probabil cel mai puternic om de la Hollywood, Steven Spielberg a regizat in ultimii sapte ani doar trei lungmetraje. O continuare a aventurilor vechiului sau erou, Indiana Jones, pe care l-a trimis in cautarea craniilor de cristal, o prima parte de aventuri animate cu noul sau erou, TinTin, si pelicula War Horse filmata 100% in Marea Britanie. Adaptarea cinematografica a romanului omonim semnat Michael Morpurgo e genul de poveste lacrimogena cu care sa cuceresti inimile spectatorilor si sa tragi la Oscaruri. Obiective atinse in primul rand pentru ca din postura de producator Spielberg si-a construit o echipa cu care are la activ numeroase colaborari, iar rezultatul final e perfect sincronizat.

Janusz Kaminski – un dublu premiat cu Oscar (Saving Private Ryan si Schindler’s List) – este omul care s-a ocupat de imaginea filmului. Si War Horse are cateva secvente vizuale lucrate spectaculos. De la cadrele de inceput – o pastorala britanica in toata regula – si pana la momentele dedicate calului, in special fuga lui nebuneasca prin transee si cadrul strans cu el rapus de sarma ghimpata in mijlocul no man’s land-ului, Kaminski e tot timpul inspirat si cuceritor. Poate mai putin la reintalnirea din final cand alege sa inunde tabloul intr-o lumina vadit exagerata a asfintitului. Din echipa lui Spielberg face parte si John Williams – nelipsit dintre nominalizatii la Oscar an dupa an. Eternul compozitor isi aseaza corect accentele muzicale clasice atat pe desfasurarea romantica a filmului, cat si in partea de razboi. Distributia il aseaza in centru pe Jeremy Irvine, un cvasidebutant cu o performanta expresiva, solid sprijinit de parintii lui interpretati de duetul experimentat Emily WatsonPetter Mullan.

Povestea, un sir de momente menite sa emotioneze, bifeaza toate intorsaturile clasice: calul nepotrivit, Joey, e cumparat de un fermier capos si devine cel mai bun prieten al fiului acestuia, Albert. Desi nu e un animal care sa munceasca la camp, Joey trage la plug salvandu-si stapanii, dar e vandut armatei britanice atunci cand fermierul e strans cu usa unor datorii de catre mosierul sau. In Primul Razboi Mondial Joey schimba de mai multe ori si fara sa vrea taberele, in timp ce Albert se inroleaza in armata cu speranta ca isi va reintalni cel mai bun tovaras.

War Horse sufera, din nevoia de a se face usor digerabil pentru spectatorii mai mici, de o blandete exagerata. Pana la batalia de pe Somme, unde in realitate s-a prapadit un milion de oameni, pelicula se scalda in tuse de umor cu gascanul Harold si o nepotica simpatica sora geamana cu Heidi, in personaje negative moi precum mosierul ironic sau militarul de cariera plin de compasiune si in scene de razboi tratate intr-o cheie ultraprotectiva. Vedem caii fara calareti, ne imaginam doar restul. Razboiul e prea mult timp doar o joaca, pelicula dand tot timpul senzatia unui basm cu final binecunoscut. Tot la categoria nemultumiri trec si faptul ca toate personajele, inclusiv nemtii si francezii care apar, vorbesc engleza. Cu accent.

Pentru: toata familia