Cu incasari totale de 2 miliarde de euro rezultate din vanzarile de bilete in 2012 (care semnifica o crestere de 30 la suta), China este cea de-a doua piata de film din lume, dupa Statele Unite ale Americii. Asta in ciuda faptului ca filmele americane sunt cenzutate la greu de asiatici.
Dupa ce James Bond a fost cenzurat in Skyfall, o alta pelicula foarte mediatizata anul trecut a suferit acelasi tratament in China, scrie Hollywood Reporter. Chinezii au sters 40 de minute, aproape un sfert din filmul science fiction al fratilor Wachowski si al lui Tom Tykwer. Dupa ce unii cinefili americani s-au plans ca pelicula de 172 de minute cu Tom Hanks, Halle Berry si Hugh Grant este de neinteles, presa americana se intreaba ce a inteles publicul asiatic fara cele 40 de minute.
Scenele de dragoste dintre Doona Bae si Jim Sturgess au fost scoase din film. A fost taiat si segmentul plasat in Coreea in secolul 22. Aici in Noul Seul o chelnerita android jucata de chinezoaica Zhou Xun face sex cu patronul ei: s-a considerat ca aceste imagini ar duce la probleme cu autoritatile. Cloud Atlas a facut incasari mondiale de 72 de milioane de $.
In urma cu cateva saptamani autoritatile chineze au decis sa cenzureze cateva scene din Skyfall, in care cativa chinezi erau omorati, iar dialogurile care faceau referire la prostitutie si la politica dusa de regimul de la Beijing au fost la randul lor modificate.
China este cea de-a doua piata de film din lume, dupa Hollywood, aici fiind inaugurate, in fiecare zi, cate zece noi sali de cinema. Grupul chinez Wanda a devenit cel mai mare proprietar de cinematografe din lume, dupa ce a cumparat AMC (American Multi-Cinema). Piata chineza este inca protejata a regimului de la Beijing, care a limitat la 20 numarul de filme distribuite pe teritoriul propriu. Sub presiunea Organizatiei Mondiale a Comertului, au fost acceptate inca 14 filme straine in cinematografele din China.
"Cea mai mare parte din filmele care ruleaza in China sunt superproductii hollywoodiene cu care filmele chinezesti nu se pot compara", a explicat Pen Kang, cercetator la Academia de Cinema din Hong Kong. Pentru prima data, in 2012, peste jumatate din incasari au venit de la filmele straine aduse in China. Administratia de Stat insarcinata cu cinematografia s-a declarat "foarte tulburata de constatarea ca filmele straine au depasit, ca incasari, filmele chineze si au pus la punct un sistem care privilegiaza exploatatorii de sali de cinema care proiecteaza pelicule autohtone", a declarat Robert Cain, un producator care lucreaza de peste 25 de ani in China. Acesta se asteapta pentru 2013 la o crestere de 20 la suta la vanzarile de bilete in China.