marime text: Mareste fontul Micsoreaza fontul

Cloud Atlas: o ghicitoare invaluita in misterul din interiorul unei enigme. De ce este acest film o experienta cinematografica unica intr-o viata de om  

Cloud Atlas este o ghicitoare invaluita in misterul din interiorul unei enigme, a scris celebrul critic de film american Roger Ebert, folosindu-se de un faimos citat al lui Churchill. Un film art house cu buget de 100 de milioane de $ (o adevarata raritate) Cloud Atlas a divizat criticii si spectatorii din America: unii il considera o capodopera, altii, imposibil de inteles.

Cloud Atlas: o ghicitoare invaluita in misterul din interiorul unei enigme. De ce este acest film o experienta cinematografica unica intr-o viata de om

 

Creatorii revolutionarului Matrix, Lana si Andy Wachowski, prieteni vechi cu regizorul Tom Tykwer, isi doreau de mult sa lucreze impreuna, iar romanul “Atlasul Norilor” al lui David Mitchell a fost catalizatorul pentru un proiect comun.


Povestea neconventionala rezona cu stilul lor, asa ca au format un trio creativ cu adevarat unic pentru a scrie si a regiza impreuna pentru marele ecran aceasta capodopera moderna. Acest proiect a atras actori extrem de apreciati din toata lumea. Incepand cu Hanks si Berry, cei care au incarnat, la randul lor, mai multe personaje sunt Jim Broadbent, Hugo Weaving, Jim Sturgess, Doona Bae, Ben Whishaw, James D’Arcy, Xun Zhou, Keith David, David Gyasi, Susan Sarandon si Hugh Grant. Pe masura ce povestea inainteaza, punctul focal se schimba de la un grup de protagonisti la altul, astfel, personajele care intr-un segment sunt in prim plan isi fac simtita prezenta mai subtil in alt segment.



O poveste ambitioasa si uimitoare care se intinde pe parcursul a cinci secole, “Atlasul Norilor exploreaza scopul vietii oamenilor pe Pamant, teme care au preocupat omenirea de la inceputul vremurilor. Cu o serie caleidoscopica de actiuni, emotii si conexiuni umane, filmul sugereaza ideea ca vietile individuale isi continua traiectoriile personale de-a lungul vremurilor. Sufletele renascute isi reiau legaturile unul cu celalalt, in epoci diferite. Greselile pot fi reparate sau... repetate. Libertatea poate fi castigata sau pierduta, fara ca oamenii sa inceteze vreodata sa o caute. Si, intotdeauna, dragostea supravietuieste.

“Scara la care si-a expus ideile e ceea ce ne-a atras imediat, compasiunea pentru oameni, indrazneala si curajul, precum si sentimentul pe care ti-l induce, de clasic, dar in acelasi timp de ceva cu totul nou”, spune Lana Wachowski, parte a trioului de scenaristi/regizori care au adaptat pentru marele ecran romanul premiat al lui David Mitchell. „Tematic, transcende granitele de rasa si sex, loc si timp, si spune o poveste care sugereaza ca natura umana e dincolo de toate aceste frontiere. De aceea am dorit sa transformam romanul in scenariu.”

 


Un avocat din San Francisco ia sub protectie un sclav fugar intr-o calatorie dezastruoasa din Insulele Pacificului in 1849... un compozitor sarac, dar talentat, din Marea Britanie dinaintea Celui De-Al Doilea Razboi Mondial se zbate sa-si termine capodopera inainte de a plati pretul unui act nechibzuit... o jurnalista investigheaza in 1973 un potential dezastru industrial... un editor al zilelor noastre se trezeste aruncat pe nedrept intr-un azil tocmai cand cunoscuse succesul... o fiinta creata genetic cunoaste in 2144 trezirea constiintei umane... si, in viitorul extrem de indepartat al anului 2300, un crescator de animale duce o lupta cu propria constiinta pentru a face ceea ce are nevoie ca sa supravietuiasca. Facem la inceput cunostinta cu fiecare poveste, pentru ca apoi povestile sa se desfasoare una alaturi de cealalta, iar trecerea de la una la cealalta ne dezvaluie modul in care toate aceste povesti sunt legate.


Pentru realizatori a fost clar ca acestea nu sunt povesti separate, ci momente dintr-o singura curgere. “Cheia a fost sa abandonam ideea ca sunt sase povesti. E, de fapt, una singura.”, spune Andy. “Fiecare segment din fiecare epoca se reflecta asupra celorlalte de-a lungul filmului. Pe masura ce aceste suflete evolueaza, vezi conexiunile dintre ele si urmaresti progresul lor cronologic.”

 



De asemenea, fiecare personaj este parte a unui ansamblu care se intoarce mereu, regrupandu-se in noi identitati si circumstante. “Nu e doar o singura persoana, ci sunt personajele principale din fiecare dintre lumi”, spune si scriitorul David Mitchell. “Relatiile dintre ei, precum si natura acestor relatii evolueaza. Intr-un univers in care reincarnarea e posibila, si intr-un film in care trecutul, prezentul si viitorul coexista, moartea nu e decat o usa care se inchide pentru ca o alta usa sa se deschida.”


Astfel, conflicte care apar intr-un segment pot fi rezolvate multe vieti dupa aceea, nedreptati pot fi revizuite, uneori cu rezultate uimitoare, iar indragostitii se pot maturiza impreuna de-a lungul mai multor secole. “O parte din film o constituie o poveste de iubire extraordinara care se misca de-a lungul mai multor vieti, dar o vezi numai in anumite momente, nu pe toata odata”, spune Lana, referindu-se la felul in care iubirea unui cuplu tanar se maturizeaza si le influenteaza faptele de-a lungul unor intalniri in timpuri diferite. “Aceasta e o alta tema, si anume ca iubirea poate schimba cursul vietii tale oricand.”

 

Dar mai sunt si alte forte in joc. Tom Hanks, care apare in sase roluri diferite reprezentand calatoria unui singur suflet de-a lungul timpului, spune: “Personajele sunt adesea martorele unor evenimente care le pot schimba vietile pentru totdeauna, asa ca trebuie sa actioneze. Pot fi eroi, sau pot fi niste lasi. Intrebarea e ce e istoria, daca nu un sir de momente nesfarsite, ca acestea, legate unul de celalalt. Ce e conditia umana, daca nu o serie de decizii pe care trebuie sa le iei?” Hanks continua: “E o poveste extraordinara. Poti lua de acolo ce vrei. Nu exista nici un moment in care camera sa nu capteze vreo actiune sau vreo emotie omeneasca spectaculoasa. Cand am citit scenariul am intrebat initial cine sunt acesti oameni, dar apoi legaturile dintre ei au inceput sa iasa la iveala. Stradaniile lor artistice, luptele lor pentru supravietuire, alegerile care fac puntea dintre o viata si urmatoarea au devenit evidente, si din acel moment am fost captivat.”
 

 


Halle Berry
, care si ea incarneaza sase personaje diferite, spune: “Este o experienta cinematografica cu adevarat unica intr-o viata de om. Nu cred ca voi mai lua parte la vreun film ca acesta. M-a fascinat originalitatea lui. Au fost rupte atatea bariere, au fost abordate atatea concepte captivante, incat sper ca va face spectatorii sa-si revizuiasca felul in care isi percep viata si lumea din jurul lor.”

“E un proiect de o anvergura spectaculoasa”, spune producatorul Grant Hill, aflat la a patra sa colaborare cu fratii Wachowski. “Are profunzime a personajelor, iubire, patos, dar si o componenta de actiune foarte importanta. Totul se joaca pe o panza uriasa.” “Sunt secvente de urmariri spectaculoase, decoruri incredibile, povesti cu adevarat impresionante”, spune si Stefan Arndt, partenerul de productie al lui Tykwer.


Cloud Atlas, de
la carte la marele ecrane

 

Pentru realizatori, oportunitatea de a aduce pe marele ecran o poveste de aceasta amploare era irezistibila, dar cum trebuia facuta? Mitchell isi prezentase povestea cu o serie de introuri ale caror intrigi ajungeau la jumatatea climaxului pentru a se opri apoi si erau rezolvate mai tarziu, una cate una. Mitchell spune: “Am dorit ca fiecare parte sa aiba propria sa culoare stilistica si care sa nu se contopeasca una cu cealalta. L-am gandit ca pe un meniu cu mai multe feluri din gastronomii diferite.” Realizatorii au adoptat bucurosi aceasta constructie, facand un segment sa fie o drama, altul o poveste de iubire, altul un thriller, o comedie, o aventura SF. Andy Wachowski spune: “Am creat un mozaic. Pe masura ce avansezi de la o scena la alta, iti creezi un mozaic in minte. Gasesti automat asocierile dintre ele. Asa ca am mers intuitiv in aceasta directie.”

 

Explorand motivul din roman al recurentei eterne, realizatorii au extins simbolistica semnului din nastere in forma de cometa, care in carte insinua ca e vorba de acelasi personaj care renaste mereu si mereu, un suflet care isi schimba forma de-a lungul secolelor, pentru ca in film renasterea sa fie exprimata prin actorii care reapar cu alte infatisari de-a lungul secolelor.

 


Hanks spune: “Fiecare personaj are devenirea lui personala, dar exista o poveste generala pe care o formeaza impreuna. Una pune fundatia si cealalta continua. Ca un sirag de perle”. Fiecare noua renastere a personajelor se petrecea nu numai intr-o epoca diferita, dar si intr-o zona geografica diferita, iar personajele aveau uneori si alt sex, ba chiar si alta culoare a pielii. Actorii au lucrat cu instructori de elocutie, pentru a stapani dialectele necesare; William Conacher, Peggy Hall-Plessas si Julia Wilson Dickson au lucrat cu echipa de actori pentru ca acestia sa poata vorbi cu accent american, australian, britanic, chinez, german si corean.

 


 

David Mitchell se declara fascinat de procesul de productie, acesta fiind primul film adaptat dupa un roman de-al sau: “Am fost incantat si un pic invidios pe modul in care cineastii au dezasamblat cartea mea pentru a o reasambla apoi intr-o maniera care sa se potriveasca mediului lor. M-am simtit ca un donator de celule stem care apoi au crescut si au devenit creatia acestor artisti. Rezultatul e o opera magnifica. Am fost, pur si simplu, fascinat.”

 

Realizatorii au avut o abordare neobisnuita si in ceea ce priveste productia propriu-zisa, producatorii creand un plan pentru ca filmul sa fie filmat de doua echipe simultan, incepand cu septembrie 2011, una condusa de Tom Tykwer si cealalta condusa de Lana si Andy Wachowski. Astfel, timpul de productie a fost redus la jumatate, echipa principala de actori fiind tinuta ocupata doar trei luni in loc de sase; astfel, s-a lucrat cu cu doi directori de imagine, doi scenografi, doi creatori de costume si specialisti in machiaj.
 

 


Baza a fost stabilita la studiourile Babelsberg din Berlin, iar fratii Wachowski au filmat in jurul Berlinului si in Saxonia, precum si in Mallorca, pentru segmentele din 1849, 2144 si din secolul 24, postapocaliptic. In acelasi timp, echipa condusa de Tykwer a filmat in Scotia, pentru segmentele din 1936, 1973 si 2012. Actorii au facut naveta dintr-un loc in altul.

Tykwer a compus coloana sonora, impreuna cu Johnny Klimek si Reinhold Heil cu luni inainte de prima dubla. E deja extrem de rar ca un regizor sa-si compuna muzica pentru propriul film, dar sa o faca si mult inainte de inceperea filmarilor e si mai neobisnuit.


Cloud Atlas: poveste, personaje si actori

 


“Riscul pe care si l-au asumat Lana, Andy si Tom pentru a realiza acest proiect a fost egalat doar de increderea pe care au avut-o in noi ca actori”, spune Tom Hanks. “Acest film a trecut pe nesimtite pentru ca in fiecare zi intram intr-o noua aventura si pentru ca am lucrat ca o echipa cu adevarat unita.”
 



“Ideea de a juca roluri multiple a fost cu adevarat inspirata”, spune Jim Broadbent. “Au mai fost filme in care actorul principal juca mai mult roluri, dar nu la aceasta scara. A fost cu adevarat unic, si cu totul potrivit pentru aceasta poveste, unde totul e interconectat si energia unui rol alimenta urmatorul rol.”


Asemanand atmosfera cu una festiva, in spiritul Cirque du Soleil, cu actorii evoluand cu curaj de la un trapez la altul, Susan Sarandon spune: “Intr-o zi m-am uitat in oglinda si, pentru o secunda nu m-am putut recunoaste; a fost pentru prima data in cariera mea cand am trait asa ceva. A fost o experienta tulburatoare, in care ai avut ocazia de a prelua personaje cu a caror perspectiva credeai ca nu ai nimic in comun si sa vezi cum o schimbare de epoca, de culoare, de sex transforma segmente separate intr-un intreg.”


Ben Whishaw spune ca acest film este visul oricaui actor: “Mi-a reamintit de ce am vrut sa ma fac actor si cred ca si ceilalti vor spune la fel.” Hugh Grant conchide, cu umor: “Am fost intrigat de poveste, care e extraordinara, dar as fi acceptat oricum sa joc fie si numai pentru ocazia de a fi un canibal sangeros; n-au fost prea multe scene de taiat gaturi in <<Ratiune si sensibilitate>>...”
 

 

Atlasul Norilor incepe in 1849… si in 1936…1973…2012…2144…si 2346.


Spectatorului i se face cunostinta cu toate firele narative deodata, pentru ca apoi, pe masura ce filmul continua, sa i se dezvaluie care sunt legaturile dintre acestea si dintre protagonistii acestori povesti.


1849, Pacificul de Sud. Jim Sturgess este Adam Ewing, avocatul care se intoarce din Pacificul de Sud, unde a fost pentru a pune la punct o afacere cu verosul proprietar de plantatii, reverendul Horrox, interpretat de Hugh Grant. Ewing il va lua sub protectia sa pe Autua, sclavul fugar interpretat de David Gyasi. Ewing va avea de luptat nu numai cu echipajul vasului care nu accepta sclavi de culoare la bord, ci si cu diabolicul dr. Goose, interpretat de Tom Hanks, care ii pune gand rau si incearca sa-l omoare pe tanarul avocat. Jim Broadbent apare in aceasta epoca in rolul capitanului Molyneux, Susan Sarandon este sotia lui Horrox, Halle Berry este o nativa maori care lucreaza pe plantatie, Hugo Weaving este socrul lui Ewing, iar Doona Bae este preaiubita sotie a lui Ewing, Tilda.

1936, Scotia


Ben Whishaw este acum Robert Frobisher, un tanar compozitor extraordinar de talentat si de fermecator. Dezmostenit de tatal sau, Frobisher se desparte de iubitul sau, Rufus Sixsmith, interpretat de James D’Arcy si pleaca sa-si faca un nume pe cont propriu. E primit in casa lui Vyvyan Ayrs, un faimos compozitor care trecuse de culmea gloriei, interpretat de Jim Broadbent. Acolo, Frobisher planuieste sa scrie capdodopera vietii sale, o simfonie intitulata Sextetul Atlasul Norilor. In saga lui Frobisher apar Halle Berry, ca sotia-trofeu a lui Ayrs, stoica Jocasta, Hugo Weaving, ca prieten al lui Ayrs, Tadeusz Kesselring, care ascunde un secret urat. Hugh Grant apare in rolul unui angajat al hotelului care refuza sa le acorde lui Frobisher si lui Sixsmith ocazia de a desparti in liniste, iar Tom Hansk este managerul lacom al motelului mizerabil in care locuieste Frobisher inainte de a ajunge in casa celebrului compozitor.

 



1973, San Francisco


Halle Berry este protagonista segementului din 1973, ca Luisa Rey, jurnalista care dezvaluie coruptia dintr-o corporatie al carei presedinte e Lloyd Hooks, interpretat de Hugh Grant. Ea e ajutata de acelasi Rufus Sixsmith ca cel din segmentul Frobisher, care e acum un fizician in varsta, si de un angajat, Isaac Sachs, interpretat de Tom Hanks, care e uimit de sentimentul ca o stie de undeva pe Luisa. Hooks il pune pe urmele ei pe asasinul Bill Smoke, interpretat de Hugo Weaving. Singurul care o poate ajuta e Napier, interpretat de Keith David. In acest segment apar Doona Bae, in rolul unei femei hispanice, David Gyasi ca tatal Luisei, si Ben Whishaw in rolul unui proprietar de magazin de discuri unde se poate gasi un disc pe care e o melodie din anii ’30 de care acesta e obsedat.

2012, Anglia


Jim Broadbent se intoarce sub infatisarea unui editor cu nu prea mare succes, Timothy Cavendish, peste care da norocul cand publica biografia lui Dermot Hoggins, un interlop brutal si necioplit interpretat de Tom Hanks. Hugh Grant apare acum ca Denholme, fratele lui Cavendish razbunator si nemilos, iar Ben Whishaw este Georgette, sotia cu care Timothy iti facuse odinioara de cap. Hugo Weaving apare in rolul severei asistente Noakes, Susan Sarandon este Ursula, iubirea pierduta din tinerete a lui Cavendish, Jim Sturgess este un microbist, James D’Arcy este un rezident al azilului de batrani, iar Hale Berry este o femeie care ii captiveaza atentia interlopului-scriitor Dermot Hoggins.

 

2144, Noul Seul


Doona Bae preia centrul scenei ca fabricantul Sonmi-451, o fiinta creata prin inginerie genetica, care isi petrece scurta existenta ca chelnerita intr-un restaurant dintr-o societate totalitara construita pe ruinele vechiului Seul, acum inundat. Incurajata sa caute independenta de catre sora sa fabricant Yoona-939, interpretata de Xun Zhou, Sonmi porneste pe un drum care nu mai poate avea intoarcere. Cu ajutorul lui Hae-Joo Chang, un revolutionar intruchipat de Jim Sturgess, Sonmi face primii pasi extrem de periculosi spre o insurectie incerta. Hugo Grant este Seer Rhee, managerul de restaurant reprezentant al opresorilor, care isi extinde autoritatea si dupa orele de program, iar Hugo Weaving este Boardman Mephi, un birocrat care vegheaza la pastrarea ordinii in societate. Halle Berry si Sausan Sarandon sunt Ovid, medicul care o scapa pe Sonmi de colierul care o mentinea captiva, respectiv Yusouf Suleiman, un om de stiinta care sustine drepturile fabricantilor. Keith David este An-Kor Apis, liderul miscarii de rezistenta, iar Tom Hanks apare ca actor intr-un film care descrie viata editorului Cavendish, si care o inspira pe Sonmi. Jim Broadbent este un muzician coreean, iar James D’Arcy este un arhivar al guvernului insarcinat sa inregistreze confesiune alui Sonmi.


Dupa Cadere, 2321 si 2346, Hawaii


Hanks apare in acest ultim segment ca paznicul de capre Zachry, un om simplu si decent, membru al unui trib pasnic care a supravietuit cataclismului planetar care a aruncat omenirea inapoi in primitivitate. Printre vestigiile trecutului lor cultural se afla si imaginea lui Somni, care a devenit o zeita ale carei cuvinte sunt considerate sacre, si sunt invocate de preoteasa tribului, interpretata de Susan Sarandon.


Pentru segmentul din aceasta lume, David Mitchell a imaginat un dialect format din cuvinte abreviate si simplificate la maximum. Regizorii au retinut acest limbaj si au lucrat cu actorii pentru a-i ajuta sa si-l insuseasca. Halle Berry este acum Meronym, care vine sa-i ceara ajutorul lui Zachary pentru ca oamenii ramasi prin alte zone ale Pamantului sa-si poata gasi adapost alaturi de tribul acestuia. Ca s-o ajute, Zachry trebuie nu numai sa-si riste viata si sa se lepede de credinta lui, ci sa-si invinga si indoielile pe care i le inoculeaza cu o voce insinuanta Batranul Georgie, o creatura diavoleasca interpretata de Hugo Weaving. Xun Zhou este acum Rosie, sora lui Zachry, Jim Sturgess este cumnatul lui, Adam, iar Ben Whishaw este un membru al tribului lor. Hugh Grant ia o infatisare cu adevarat spectaculoasa in rolul Sefului Kona, liderul razboinicilor canibali, in timp ce Keith David, David Gyasi si Jim Broadbent sunt acum semenii lui Meronym.

 

Cloud Atlas/Atlasul norilor se lanseaza si in Romania pe 23 noiembrie.

 


Ultimele trailere adaugate


Modifică setările cookies