Hollywoodul traverseaza cea mai dificila vara din ultimii opt ani, intrucat box office-ul nord american a inregistrat in sezonul estival o scadere de 15% fata de aceeasi perioada a anului 2013, informeaza variety.com.
Pentru prima data in ultimii 13 ani, niciun film hollywoodian lansat in aceasta vara nu a depasit pragul incasarilor de 300 milioane de dolari in box office-ul intern. Cu exceptia filmelor "Guardians of the Galaxy" si "The Fault in Our Stars", placerea descoperirii unor noi francize a parut ca lipseste in randul publicului care a vizionat blockbusterurile din 2014. Continuarile francizelor au dezamagit in grup, iar scenariile au semanat prea mult intre ele. Aceasta lipsa de inspiratie creativa poate avea repercusiuni comerciale importante, mai ales intr-o epoca in care orice spectator poate deveni critic de cinema in spatiul online.
In ciuda faptului ca in luna august doua filme hollywoodiene, "Gardienii galaxiei/ Guardians of the Galaxy" si "Testoasele Ninja/ Teenage Mutant Ninja Turtles", au obtinut incasari peste asteptari, box office-ul nord-american va incheia sezonul estival la cel mai scazut nivel din ultimii opt ani. Incasarile provenite din vanzarile de bilete au scazut cu 15% fata de box office-ul estival din 2013.
Gratie magiei oferite de imaginile generate pe computer, orase intregi se prabusesc saptamanal in filmele hollywoodiene din aceasta vara, fiind aparate de diversi super-eroi mascati, inspirati din revistele de benzi desenate. Reprezinta oare aceste filme anoste o metafora pentru o cetate a filmului bombardata tot mai mult de noi forme de divertisment sau ele marcheaza doar un esec momentan al unei industrii care va continua sa se extinda?
"Totul se rezuma la o serie slaba de filme care nu rezoneaza cu preferintele consumatorilor", a declarat Eric Wold, analist la cabinetul B. Riley & Co. "Ne asteptam la rezultate slabe inca de la inceput, insa situatia s-a inrautatit si mai mult pe parcurs", a completat acesta. Directorii marilor studiouri cinematografice afirma insa ca involutia box office-ului este ciclica, nu una sistemica. Platforme precum YouTube si Facebook si alte retele online cresc tot mai mult in popularitate, insa cineastii nu vor sa se recunoasca deocamdata invinsi. Industria cinematografica este inca puternica, insa succesul financiar depinde intotdeauna de produsul in sine", a spus Rory Bruer, presedintele diviziei de distributie internationala in cadrul companiei Sony Pictures. "Daca ai o saptamana mai slaba, lumea spune: «Oh, industria are probleme».
Dar, apoi, ai o lansare de film cu incasari spectaculoase, iar oamenii spun: «Industria merge mai bine ca niciodata»", a adaugat Rory Bruer.
Au existat insa o serie de semnale care au anticipat prabusirea box office-ului nord-american din aceasta vara. Filmele "O alta adresa de pomina/ 22 Jump Street" si "Planeta Maimutelor: Revolutie/ Dawn of the Planet of the Apes" au obtinut incasari mai bune decat precedentele din francizele lor, insa fara sa ofere garantia unor eventuale continuari. Totusi, multe filme au debutat puternic in box office, dar apoi "au palit" cu repeziciune. Anumite francize, precum "Uimitorul Om-Paianjen/ The Amazing Spider-Man" au parut ca schioapata, in timp ce altele, precum "Eroi de sacrificiu/ The Expendables", par sa fie aproape de final.
"Nu sunt convins de ipoteza potrivit careia oamenii nu mai vor sa mearga sa vada filme la cinema", a spus Matthew Harrigan, analist la compania Wunderlich Securities. "Dar, atunci cand lansezi un film prost, oamenii isi dau seama de asta foarte repede si asta face ca intregul proces de creatie sa devina mai solicitant ca niciodata", a mai declarat acesta.
Exista insa si niste lectii care ar trebui sa fie invatate din filmele care au avut succes. Femeile, un public mult prea des neglijat, au mers in numar mare pentru a vedea filme precum "Maleficent" si "Sub aceeasi stea/ The Fault in Our Stars", ajutandu-le sa urce in fruntea box office-ului nord-american. Nu este un accident nici faptul ca anumite comedii, care au atras si chiar despartit aproape complet publicul feminin de cel masculin, precum "22 Jump Street" si "Neighbours", au avut succes in aceasta vara.
Simtul umorului a fost si el un element cheie in vara anului 2014. "Guardians of the Galaxy", de exemplu, desi s-a bazat in principal pe imaginile generate pe computer, insa umorul sau a reprezentat cel mai potent efect special din acest lungmetraj.
"Filmele de actiune care au o scaparare de umor si zburdalnicie sunt cele pe care oamenii vor cel mai mult sa le vada", a afirmat Greg Foster, CEO-ul Imax Entertainment. "Partial pentru ca, din cauza tuturor acestor tragedii care se produc in lume in momentul de fata, spectatorii vor sa evadeze", a adaugat Foster.
Incasarile au fost mai mici in 2014, dar si pierderile. In vara anului trecut, esecuri precum "Copoi pentru strigoi/ R.I.P.D." si "Legenda calaretului singuratic/ The Lone Ranger" au dus la pierderi costisitoare pentru marile studiouri. In schimb, lista de esecuri din aceasta vara este alcatuita din titluri precum "Eroi de sacrificiu 3/ The Expendables 3", "Jersey Boys" si "Sex Tape", insa aceste filme nu au fost niciodata blockbusteruri si au fost produse cu bugete mici.
O programare mai "spatioasa" a prevenit, de asemenea, producerea unor pierderi mai mari. In loc sa aglomereze toate lansarile majore din mai pana in iulie, marile studiouri hollywoodiene, in special Marvel, si-a lansat filme precum "Capitanul America: Razboinicul iernii/ Captain America: The Winter Soldier" si "Guardians of the Galaxy" in aprilie si august - doua luni considerate mai "slabe" prin prisma incasarilor cinematografice.