Hollywood-ul se distreaza la filmele science-fiction, dar evita sa le premieze cu trofee importante. Astfel, genul science-fiction a devenit un "paria" la Oscaruri, nefiind luat in serios.
Pana acum, nici un film din acest gen nu a primit statueta de aur, fiind in continuu eclipsat de utilizarea 3D-ului sau a efectelor speciale spectaculoase. Insa, in spatele acestui arsenal tehnologic, se afla idei marete, geniale si interesante, mult mai revolutionare decat dramele pe care Academia se incapataneaza sa le premieze cu zeci de statuete.
Cei de la Buzzfeed noteaza ca mai toate genurile de film au fost premiate cu Oscar, de-a lungul timpului, inclusiv filmele alb-negru si mute (The Artist), filme de razboi (The Hurt Locker, Platoon, Patton, Lawrence of Arabia), filme fantasy (Lord of The Rings), drame contemporane (American Beauty), western-uri (Unforgiven), comedii neconventionale (Annie Hall), thrillere (The Departed), filme sportive (Rocky), musical-uri (Chicago).
Insa, genului science-fiction inca nu i-a fost recunoscuta importanta pana acum. Si asta este incredibil, tinand cont ca este unul dintre cele mai populare genuri din lume, care a generat 7 dintre cele mai profitabile filme din istorie - incluzand filme cu super eroi (Avatar, The Avengers, The Dark Knight etc).
Sigur, multe dintre ele, inclusiv The Avengers, nu si-au propus sa fie capodopere cinematografice, dar oare Chicago este o capodopera? Filme ca Blade Runner, Avatar, District 9 sau The Dark Knight au depasit statutul de film SF, combinand genuri multiple: de la drama la comedie, oferind si teme filosofice printre altele.
In cel mai competitiv an la Oscar din istoria moderna, doua filme au reusit sa fure atentia cu totul. Specialistii cred ca lupta la categoria Best Picture se da intre drama puternica 12 Years a Slave si bijuteria cinematografica Gravity. Ambele au stabilit un record istoric, dupa ce au primit impreuna trofeul pentru filmul anului la SAG Awards, iar in ultimii ani cine a castigat premiul la SAG, a luat si Oscarul. Desigur, din spate vine puternic si American Hustle.
Gravity a obtinut doua premii cheie in parcursul catre Oscar: premiul SAG pentru cel mai bun film si Directors Guild of America l-au premiat pe Alfonso Cuaron pentru regie. Teoretic, Gravity ar trebui sa ia Oscarul pentru cel mai bun film si Alfonso Cuaron pentru cel mai bun regizor. Doar 3 filme au reusit sa obtina premiile mai sus mentionate si sa nu ia Oscarul: Brokeback Mountain, Saving Private Ryan si Apollo 13. Gravity conduce la Oscar cu 10 nominalizari primite, alaturi de American Hustle, tot 10, si 12 Years a Slave, 9 nominalizari.
Cu toate ca Gravity are cea mai mare doza de realism asupra explorarii spatiului de catre astronauti si te face sa te simti pierdut in spatiu, la propriu, plus o interpretare de zile mari din partea Sandrei Bullock, filmul a fost criticat de cativa oameni de stiinta care au spus ca nu este tocmai logic si ca are greseli flagrante (vezi scena in care Sandrei Bullock nu i se ridica parul in nava). Insa Cuaron vine cu ideea esentiala care defineste la baza genul science-fiction: "what if?"/ dar daca ar fi posibil? Sigur, exista multi cei care contesta atribuirea lui Gravity in genul science-fiction, insa contine elemente si tehnologii care astazi inca nu s-au inventat, fapt ce i-a facut pe multi cinefili sa il numeasca science-fiction.
Genul science-fiction a avansat enorm si la nivel de perceptie colectiva, odata cu avansul tehnologic pe care omenirea l-a facut, demonstrand multe teorii science-fiction ca fiind practicabile, daca tehnologia avanseaza. Ceea ce candva parea imposibil de realizat azi a devenit deja istorie. Oamenii au ajuns pe Luna, in spatiu si putem controla de pe Pamant activitatea de pe statii orbitale.
Primul film science-fiction sau unul dintre cele de capatai, Metropolis (1927) este de multi uitat, iar cei mai tineri nici nu stiu de el. Insa, el a pus bazele unor alte filme moderne, larg cunoscute, ca Star Wars sau The Matrix. In 1929, a avut loc prima editia a premiilor Academiei Americane, care premiau atunci opere realizate intre 1927-1928. Numarul nominalizarilor primite pentru Metropolis? Zero. In timp, insa, toate acele filme nominalizate si premiate (The Broadway Melody a fost primul film recompensat cu Oscar) au fost uitate, insa despre Metrolopis se vorbeste si astazi ca fiind unul dintre cele mai influente filme din istoria cinematografiei.
Abia in 1950 a primi un film science-fiction statueta de aur, dar pentru alta categorie. Destination Moon propunea la acea vreme ipoteza explorarii spatiuliui si ajungerii pe Luna a omului...fapt care peste 19 ani mai tarziu devenea real si unul dintre cele mai importante evenimente din istoria omului. Destination Moon a primit Oscar pentru efecte vizuale. Insa, de ce nu sunt premiate si ideile geniale din spatele acestor filme?
E drept, genul science-fiction este populat si de productii mai putin bune. Intre timp, genul a fost asociat cu unul popular, menit sa vanda popcorn si bilete la cinema, pentru ca marile studiouri de film sa isi faca incasarile uriase. Insa, un om a reusit sa schimbe mentalitate si sa faca publicul sa ia in serios genul science-fiction.
Azi, este acceptat la nivel global ca 2001: Odiseea spatiala, regizat de Stanley Kubrick, este una dintre cele mai importante experiente cinematografice si unul dintre cele mai profunde filme realizate vreodata.Dupa 45 de ani de la realizare, Oscarul pentru efecte speciale valoreaza enorm, pentru ca acel film a revolutionat filmul. Kubrick a fost primul regizor nominalizat la Oscar pentru un film SF, la fel si pentru scenariu, scris impreuna cu autorul Arthur C.Clarke. Si iarasi, 2001: Odiseea spatiala nu a primit nominalizare la Best Picture, in anul acela castigand unul dintre cele mai supra apreciate filme, Oliver!, despre care astazi nu isi mai aduce aminte nimeni.
Dupa cativa ani insa, Stanley Kubrick a mai dat o noua capodopera cinematografica: A Clockwork Orange, o distopie despre o societate anarhica, cu actiunea in viitor, in Marea Britanie. Filmul a primit 4 nominalizari la Oscar, inclusiv pentru cel mai bun film si cel mai bun regizor, insa a luat zero trofee. Filmul n-a fost lipsit de controverse din cauza violentei, insa anunta o schimbare, odata cu colapsul vechiului sistem cinematograifc, controlat de marile studiouri.
In 1977, se lansa Star Wars, cu care George Lucas a fascinat si inca fascineaza milioane de fani, devenind un adevarat fenomen mondial. El a transformat stilul filmelor de serie B, intr-o serie aclamata la nivel global, realizata impecabil din punct de vedere vizual, cu efecte revolutionare la acea vreme, dar si cu o poveste fascinanta si emotionanta in acelasi timp. Star Wars nu era un simplu film despre niste soldati ai viitorului si extraterestrii ciudati, ci avea si elemente de comedie, drama, romantism si umor. Star Wars a primit un numar impresionant de 10 nominalizari la Oscar, din care 6 castigatoare, dar evident, nici una pentru film sau regizor. In acel an totusi, Star Wars pleca acasa cu cele mai multe Oscaruri.
Un alt film aclamat a fost cel al lui Steven Spielberg - Close Encounters of the Third Kind. Cu 9 nominalizari, filmul a primit un Oscar, pentru regia de imagine. Nu a fost nominalizat pentru Best Picture, insa Spielberg a reusit sa primeasca o nominalizare la Oscar pentru regie.
Insa, probabil ca unul dintre cele mai nedreptatite filme science-fiction ramane Blade Runner. Capodopera lui Ridley Scott a fost hulita si desconsiderata la lansare, dar dupa lansarea pe video, filmul a crescut in popularitate, ca astazi sa fie considerat printre cele mai fascinante filme create vreodata. Nici macar azi Los Angeles-ul imaginat de Ridley Scott nu a fost depasit in realitate de actualul oras. Blade Runner a primit doar 2 nominalizari la Oscar, pentru decoruri si efecte vizuale.
In mod surprinzator, genul a reinviat spre finalul anilor '80 si in anii '90. 2010, continuarea lui 2001: Odiseea spatiala, a primit 5 nominalizari la Oscar in 1985. Aliens i-a adus o nominalizare la Oscar lui Sigourney Weaver si filmul primea 2 statuete pentru cel mai bun montaj de sunet si efecte vizuale.
Din cand in cand, blockbustere ca The Dark Knight sau Avatar au reusit sa impresioneze Academia si sa primeasca atentie din partea lor. In 2009, The Dark Knight nu a fost nominalizat la Oscar, iar asta a atras furia milioanelor de fani, iar in urmatorul an lista pentru Best Picture a crescut, de la 5 pana la 10 filme nominalizate. Avatar, cel mai profitabil film din istorie, a fost nominalizat in 2010 pentru cel mai bun film, insa a pierdut in favoarea dramei de razboi The Hurt Locker. Multi au criticat povestea filmului, insa Avatar ramane un jalon important in cinematografia moderna, dezvoltand noi tehnici pentru filmele moderne, inclusiv Gravity. Tot in acel an, a fost nominalizat si District 9, unul dintre cele mai fascinante filme science-fiction create vreodata.
Dupa ce Academia Americana de Film a schimbat regulile si a permis un numar mai mare de filme nominalizate in categoria Best Picture, mai multe productii science-fiction au reusit sa smulga o nominalizare. Probabil ca filme ca Inception nu si-ar fi regasit locul intr-o lista de doar 5 filme. Dar pe lista filmelor uimitoare uitate complet de Academie se numara si Memento, unul dintre cele mai tulburatoare filme realizate, care poarta semnatura lui Christopher Nolan. Tot asa a reusit si Wall-E sa primeasca nominalizare, un film animat science-fiction emotionant si captivant.
In 2014, doua filme cu premise science-fiction sunt nominalizate: Gravity si Her, cu actiune plasata intr-un viitor apropiat, in care un barbat se indragosteste de un sistem de operare dotat cu inteligenta artificiala, care are emotii si trairi, asemeni unui om. Daca Her nu prea are sanse, este de remarcat totusi ca a fost nominalizat. Insa, Gravity poate in sfarsit sa obtina ceea ce genul science-fiction nu a reusit in aproape o suta de ani: recunoastere ca fiind un gen demn de luat in serios si premiat pentru povesti si experienta cinematografica.
Regizorul Alfonso Cuaron si echipa sa au muncit 4 ani, practic inventand noi tehnologii pentru ca acest film sa poata fi facut. Rezultatul? O creatie cinematografica de exceptie, cu o interpretare induiosatoare si emotionanta din partea Sandrei Bullock, care tine in spate singura un film de 90 de minute. Gravity nu doar ca ne fascineaza prin cadrele ametitoare in care ne plimba, impreuna cu personajele prin spatiu, dar ne transpune cu totul intr-o lume ce pare de neatins, periculoasa si totusi extrem de reala.
Indiferent daca Gravity castiga sau nu Oscarul pentru cel mai bun film, genul science-fiction ramane unul important pentru cinematografia mondiala, cu capodopere care vor ramane in istoria filmului, fie ca primesc sau nu acea statueta de aur. Cat timp va mai dura pana un film de acest gen va triumfa la Oscar cu adevarat?