Nominalizat de noua ori la premiile Oscar, castigator al Globului de Aur, The Grand Budapest Hotel poate fi considerat surpriza sezonului din prisma faptului ca a fost lansat in prima jumatate a anului. Cu toate acestea, povestea filmului, interpretarile de exceptie ale actorilor, dar si recenziile pozitive au facut din productia lui Wes Anderson un adevarat succes cinematografic.
The Grand Budapest Hotel este prezentat ca o poveste intr-o poveste intr-o poveste, precum celebrele papusi rusesti Matrioska. Actiunea are loc in 1932, in Republica Zubrowka, o tara fictiva undeva in Europa Centrala, unde curentul fascist era in crestere. Ralph Fiennes il interpreteaza pe Domnul Gustave, administrator la un resort elegant de la munte si subalternul sau Zero (Tony Revolori), care sunt implicati intr-o crima.
Madame D. (Tilda Swinton) se indragosteste de Gustave H. Cand Madame D. este gasita moarta, acesta devine principalul suspect, el fiind cel are mosteneste o pictura scumpa. A doua poveste a filmului il prezinta pe Zero indragostit de Agatha, o colega din hotel care este jucata de Saorise Ronan (19 ani).
Intr-un interviu acordat pentru indiewire.com, Wes Anderson a dezvaluit cateva din secretele din spatele productiei, despre felul in care a fost elaborat scenariul, dar si despre importanta pe care a avut-o opera lui Stefan Zweig in finalizarea productiei.
"Am scris scenariul cu Hugo Guinness acum opt ani, marea majoritate a scenelor se afla si proiectul actual, doar ca atunci actiunea se desfasura in prezent, nu in 1932. Cand am inceput sa citesc din cartile lui Zweig, am realizat ca mi-ar placea sa aflu mai multe despre acea perioada din istorie. Asa ca ne-am inspirat din descrierile lui Stefan si am utilizat si ideea povestirii care capata diferite conotatii atunci cand este povestita de la un om la altul", a explicat acesta.
"Doua dintre personajele din film sunt inspirate de la Stefan Zweig, 'povestitorul', interpretat de Tom Wilkinson si varianta fictiva a acestuia jucata de Jude Law. Chiar si Gustave este modelat dupa opera acestuia", a adaugat regizorul.
"Mi-am dorit sa scriu o poveste cu si despre personaje, despre experientele traite de ei, dar in acelasi timp am vrut sa evidentiez si lumea in care traiesc", a vorbit Anderson intr-un interviu acordat celor de la The Guardian despre filmul pe care majoritatea criticilor l-au descris drept "vibrant, spiritual si imaginativ".
Nascut si crescut in Houston, Wes Anderson a fost pasionaat de Star Wars. criticul de film de la New Yorker Pauline Kael si de povestile lui Roald Dahl. Dupa incheierea studiilor la Universitatea din Texas, acesta s-a mutat in California unde a fost coleg de camera cu Owen Wilson, cei doi colaborand pentru realizarea primului film din cariera lui Anderson, Bottle Rocket.
Precum "hotelul" din titlu, filmul cuprinde o serie de elemente distinctive ale lui Anderson: culorile pastelate, costumele baroce si produsele de patiserie delicate. In plus, pe langa prezentarea unui spatiu si a unei perioade care nu au existat, The Grand Budapest Hotel reprezinta o invitatie personala aparte in a descoperi lumea, gandurile si snetimentele care il caracterizeaza.
Aspectul neobisnuit din The Grand Budapest Hotel il reprezinta sentimentul de nesiguranta care pluteste peste personajele sale, reprezentand o versiune a Europei care se apropia de cel de-al Doilea Razboi Mondial. Chiar Anderson a recunoscut ca este primul film in care apar personaje negative si violenta reala, ca o expresie constienta sau nu a ceea ce era pe cale sa faca istoria acestor oameni.
Revolutie vizuala
Regizorul de imagine Robert Yeoman a colaborat de nenumarate ori cu Wes Anderson, incepand cu Bottle Rocket si continuand cu toate filmele importante ale regizorului, cel mai recent fiind chiar The Grand Budapest Hotel, unde cei doi au dus elementele vizuale la un alt nivel, filmand in mai multe moduri diferitele perioade in care a post prezentata actiunea productiei.
"A fost ideea lui Wes. Si-a dorit ca din punct de vedere vizual sa prezinte diferitele perioade de timp in formate diferentiate", a explicat Yeoman. Astfel, partea de actiune din anii '30 a fost filmata in format patrat, format standard pentru acea vreme. Pentru anii '60 s-a filmat in ecran lat anamorfic, reflectand perioada respectiva. "Fiecare format a avut propriile sale provocari compozitionale", a declarat regizorul de imagine.
Yeoman a folosit camere Arriflex, lentilele fiind cele care au facut diferenta: "Pentru anii '60 am gasit lentile anamorfice vechi din Paris, cu o calitate speciala. Pentru anii '30 am studiat filmele lui Ernst Lubitsch si am vazut o multime de comedii pentru a intelege cum utilizau regizorii cadrele in vremea respectiva".
"Este plin de ironii, ambivalente si zone gri"
Un alt aspect care a contribuit la succesul filmului a fost alegerea actorilor, interpretarea lui Ralph Finnes fiind una exceptionala, iar multi considera ca aceasta reprezinta cea mai buna performanta a actorului si se intreaba de ce acesta nu a primit mult ravnita nominalizare la Oscar. Pentru Wes Anderson si Ralph Finnes este primul proiect la care lucreaza impreuna, iar rezultatul este unul impresionant, cu atat mai mult cu cat in spatele acestei colaborari se ascunde o poveste destul de amuzanta.
"Mi-a trimis scenariul si mi-a spus sa-mi ales ce parte imi doresc. Wes are o teorie potrivit careia daca ceri actorilor sa joace un anumit personaj, acestia intreaba daca nu au si alte variante. Gustave mi s-a parut foarte atractiv", a declarat Fiennes intr-un interviu pentru Vanity Fair.
"Gustave este spiritual, un gigolo cu jumatate de norma. Este delicat, ambivalent intr-un mod subtil, ceea ce cred ca e minunat. Desi poate parea destul de pretios si fara substanta, de fapt se va ajunge in momentul in care se descopera ca are o inima mare si este curajos", a explicat Finnes.
"Cred ca intr-o comedie pot fi prezentate si subiecte serioase. Cand oamenii folosesc acest termen, se gandesc inevitabil la amuzament. De fapt, francezii utilizeaza cuvantul 'comedie' pentru drama, iar asa zisele comedii ale lui Shakespeare sunt pline de durere, pierdere si dezamagire. The Grand Budapest Hotel este plin de ironii, ambivalente si zone gri", a explicat Ralph Finnes.
Pentru Ralph Finnes este una dintre cele mai neobisnuite roluri pe care le interpreteaza, admiratorii sai fiind obisnuiti sa-l vada in pielea personajelor negative precum Voldemort sau a eroilor taciturni din Shakespeare.
"Mi-am dorit de foarte multi ani sa lucrez cu Finnes, l-am adorat in "In Burges" si "God of Carnage". Cand am inceput sa scriu scenariul si sa-l creez pe Gustave, m-am gandit ca el este perfect si cred asta si acum", a marturisit Anderson pentru hitfix.com.
The Grand Budapest Hotel este echivalentul cinematografic la una dintre cele mai elaborate prajituri cu crema pentru care actrita din film, bucatarul sef Agatha petrece atat de mult timp sa o realizeze.
Filmarile au avut loc intr-un oras din districtul Gorlitz, care se afla in Saxonia, jumatate pe teritoriul Germaniei, iar cealalta in Polonia, la 20 de minute departare de Cehia, unde au gasit o hala cu o curte interioara imensa care a "supravietuit" celui de-al Doilea Razboi Mondial.
"Am crezut ca o sa gasim hotelul perfect, dar nu a fost asa. Am cautat mult timp si am descoperit tot felul de componente si idei care ne-au placut, dar nu unul complet. Cu cat faceam mai multe cercetari, cu atat ne doream mai multe lucruri pe care le gaseam. Asa ca pentru fatada am folosit o miniatura si astfel am putut sa punem "hotelul nostru" unde am vrut, cum am vrut si sa-l decoram asa cum am vrut", a explicat Anderson.
Actorul de la Hollywood vine des în România, unde și-a făcut și prieteni, iar acum se află din nou aici, cu un alt proiect.