marime text: Mareste fontul Micsoreaza fontul

Revolutie in industria TV! Ce lovituri pregateste cea mai importanta companie de inchiriere de filme pe net din SUA

Ce sanse de supravietuire mai are, oare, televiziunea traditionala, pe masura ce tot mai mult continut se muta in spatiul digital. Este o intrebare care ii preocupa pe producatori, pe distribuitorii online, dar mai ales pe utilizatori, pentru care internetul inseamna acces mai usor si mai ieftin la filme si seriale.

Revolutie in industria TV! Ce lovituri pregateste cea mai importanta companie de inchiriere de filme pe net din SUA

CLICK AICI PENTRU A DEVENI FAN PROCINEMA PE FACEBOOK!

 

Piata TV s-a transformat in ultima perioada intr-un urias ring de box. Intr-un colt stau amenintatori distribuitorii online, cum este Netflix. In celalalt gasim televiziunile traditionale, in pozitie defensiva, negand accesul primilor la cele mai noi productii. Totul, de teama ca noul val de continut video la cerere va duce la un boom in lumea digitala, care va insemna moartea televiziunii asa cum o stim.

 

Exemplul Netflix este elocvent. Acesta ofera streaming video contra cost si inchiriaza DVD-uri sau discuri Blu-Ray la cerere, prin e-mail. Recent, Netflix a facut o mutare indrazneata in domeniul continutului original, investind nu mai putin de 100 de milioane de dolari pentru ca remake-ul “House of Cards” al lui Kevin Spacey sa aiba premiera online.

 

Ca afacerea merge bine se vede si in cifre: valoarea Netflix a crescut cu 33% in 2011, cu venituri de peste 2 miliarde de dolari anul trecut, din care nu mai putin de 161 de milioane au fost profit. Are 20 de milioane de utilizatori care platesc o taxa lunara ce le permite sa inchirieze oricat de multe filme vor si sa aiba acces la continut TV. Secretul Netflix? Un instrument de recomandari foarte puternic, ce ofera informatii substantiale si relevante despre consumatori

Recent antreprenorul si filantropul Reed Hastings, fondator al Netflix a fost ales pe locul 3 in topul celor mai influenti oameni din lume de Time Magazine.

 

Netflix nu este insa singurul jucator de pe aceasta piata extrem de ofertanta. YouTube - “puiul” gigantului online Google face, de asemenea, investitii serioase in continut original, iar Apple planuieste sa gazduiasca un serviciu video online, descris de cei implicati in aceasta afacere drept “un asalt asupra livingului”.

 

In Marea Britanie, echivalentul Netflix se numeste LoveFilm si a fost achizitionat de Amazon in luna ianuarie, contra sumei de 200 de milioane de lire sterline. Iar exemplele pot continua.

 

Exista un mare “dar”. Companiile media traditionale si-au dat seama de pericolul reprezentat de distribuitorii online si sunt, pentru moment, in defensiva. Luna trecuta, canalul prin cablu Showtime, detinut de CBS, si-a retras serialele, intre care “Dexter” si “Californication”, iar postul Starz a interzis difuzarea continutului cu mai putin de 90 de zile de la lansarea oficiala. 

 

Asta se va traduce cu siguranta prin costuri mai mari pentru internet, iar analistii financiari se intreaba deja daca de data aceasta distribuitorii online vor putea supravietui. 

 

Netflix, ca punct de referinta

 

Reteta Netflix mai contine un ingredient secret: este o companie de tehnologie digitala. Tocmai aceasta specializare tehnica o face extrem de competitiva, oferind streaming de o calitate mai buna chiar si decat cea a retelei TV prin cablu, precum si un serviciu de gazduire care le permite utilizatorilor sa schimbe oricand aparatul pe care vizioneaza un film.

 

Un model de business simplu, dar mai cu seama eficienta si calitatea au atins coarda sensibila a pietei. “Modelul traditional de entertainment in sine se bazeaza pe ineficienta distributiei”, spune Arash Amel, director de cercetare pe media digitala la Screen Digest. “Filmele, show-urile TV, muzica sunt produse si distribuite sub un control riguros. Internetul, in schimb, sterge orice granita a acestui concept, este un mediu unde toata lumea poate distribui cu maximum de eficienta catre toata lumea”, a adaugat specialistul firmei de cercetare Screen Digest.

 

Netflix are marele merit ca si-a dat seama ce oportunitate uriasa ofera internetul si a profitat de ocazie. “Este vorba aici despre utilizarea hipereficientei internetului pentru a distribui continut pe orice platforma. Nimeni nu a avut o asemenea viziune, nici Apple care este legat de ecosistemul sau propriu, nici Google. Pentru consumatori, nu exista altcineva - Netflix este punctul de referinta”, considera Arash Amel.

 

Netflix a reusit sa ia fata HBO in lupta pentru drama politica “House of Cards”a lui Kevin Spacey, in regia lui David Fincher, cumparand doua sezoane, adica 26 de episoade. De mentionat ca HBO este un alt post de televiziune care a refuzat sa-si distribuie show-urile prin intermediul rivalului online.

 

Amel este de parere ca Netflix va redefini industria TV, asa cum a facut-o HBO, prin promovarea continutului original de calitate.

 

Buzunare foarte largi

 

Anthony Rose, care timp de trei ani a condus divizia BBC ce se ocupa de dezvoltarea iPlayer, iar acum a pus bazele propriei sale companii, crede ca “succes vor avea numai serviciile disponibile pe toate platformele. Vor castiga cei care nu vor incerca sa ‘detina’ strategic utilizatori, ci care vor sti cum sa foloseasca conexiunile sociale, astfel incat sa poti vedea la ce se mai uita prietenii tai. Consumul de continut va creste astfel mai mult decat pe orice platforma inchisa”.

 

Rose afirma ca sunt companii americane “cu buzunare foarte largi” care duc negocieri la Hollywood pentru continut premium. O mutare similara pe piata britanica nu a avut loc inca, dar este doar o chestiune de timp, pentru ca loc exista.

 

Directorul de cercetare pe media digitala de la Screen Digest, Arash Amel, prevede un viitor sumbru industriei TV traditionale: “Nu se pune problema daca media traditionala va fi in stare sa tina pasul cu media digitala, pur si simplu ea nu va fi capabila sa-i faca fata si nici sa profite de pe urma internetului”.

 

Sursa: guardian.co.uk


Ultimele trailere adaugate


Modifică setările cookies