marime text: Mareste fontul Micsoreaza fontul

Studioul cu violenta in sange: cine sunt inventatorii filmelor violente la Hollywood

Filmele de familie sunt in ADN-ul celor de la Disney. Universal Pictures s-a construit cu ajutorul filmelor cu monstri, in timp ce la Warner Brothers, filmele au avut adesea un caracter violent. Editorii de la New York Times au analizat traditia filmelor violente la Hollywood.

Studioul cu violenta in sange: cine sunt inventatorii filmelor violente la Hollywood


Traditia filmelor violente, continuata cu succes si in 2012 cu productii ca The Dark Knight Rises sau Gangster Squad, amanat pentru 2013,  isi are originea in anii '30 cand fratii Warner, pe numele lor - Harry, Albert si Jack erau inca o forta in cadrul studiourilor.


Pe masura ce genul musical disparea din peisaj,  fratii Warner alaturi de producatorul Darryl F. Zanuck au inceput sa creeze o serie de filme violente, cu gangsteri, ce pretindeau sa sunt desprinse din paginile ziarelor de la vremea respectiva. Acestea la randul lor blamau studiourile pentru ca incitau tocmai la comportamentul pe care il aduceau pe ecrane. Cam ce s-a intamplat in aceasta vara cu atentatul din Colorado unde 12 oameni au murit in timp ce vizionau The Dark Knight Rises dupa ce un tanar a deschis focul la cinema. Cele mai cunoscute filme cu gangsteri din perioada de inceput a studiourior Warner sunt "Little Caesar,” “Public Enemy” si “I Am a Fugitive From a Chain Gang.”

 


Pelicula "I Am a Fugitive from a Chain Gang" (1932) portretiza membrii unei grup de detinuti. Filmul este un violent rechizitoriu care dezvaluie o America reala, cu inchisorile ei infioratoare, o America mereu absenta din luxosul si siroposul Hollywood. Pelicula a declansat un mare scandal public in legatura cu violenta comisa in numele legii. Un paznic de inchisoare a dat studiourile in judecata, pentru modul in care filmul a daunat imaginii oamenilor legii, pelicula a fost cenzurata iar Warner a inceput batalia.


Alte doua filme ale studiourilor, “Bonnie and Clyde” (1967), regizat de Arthur Penn si “The Wild Bunch” (1969) regizat de Sam Peckinpah au fost in centrul unor dezbateri sociale aprinse in anii '60 in legatura cu caracaterul lor violent. Capodopera “A Clockwork Orange" a lui Stanley Kubrick, lansata pe 17 decembrie 1971, a fost cea care a atras si mai adanc Warner in controversa filmelor violente si a presupuselor consecinte ale acestora.

Filmul era vandut cu un motto care promitea "viol, ultra violenta si Beethoven" si reprezenta o fantezie despre un grup de tineri violenti dintr-un viitor distopic. Presa a relatat in urmatorii ani povesti in care o femeie dezvaluia ca fost violata de un grup in timp ce atacatorii cantau Singing in the Rain imitandu-l pe Malcolm McDowell sau despre un muncitor care, obsedat de pelicula, a batut doua femei pana la moarte copiindu-l pe acelasi erou al filmului.

Veridicitatea acestor fapte ramane nesigura, insa Kubrick a fost atat de zdruncinat de aceste lucruri si de modul in care filmul a fost primit incat a insistat ca Warner sa retraga filmul din Marea Britanie. Pelicula nu a mai fost proiectata in cinematografele britanice pana la moaretea sa, in 1999.
 


Studiourile Warner au mai creat un val de scandaluri pentru publicul american in acelasi an cu lansarea peliculei “Dirty Harry", regizata de Don Siegel. Filmul este povestea unui politist din San Francisco, interpretat de Clint Eastwood care, dezgustat de modul in care legea ii lasa sa scape pe criminali, incepe sa faca singur dreptate cu un .44 Magnum. In '74 Variety lega filmul de un val de incidente brutale care implica politia din San Francisco.  Warner a mers inainte cu alte 5 filme din seria "Dirty Harry" si 4 filme din seria "Lethal Weapon" unde Mel Gibson joaca rolul unui polistist din Los Angeles, tulburat si care reprezinta o amenintare atat pentru el cat si pentru ceilalti.

In anii '90 celelalte studiouri si chiar staruri de film, ce se simteau confortabil cu violenta pe ecrane, ca Arnold Schwarzenegger, incepeau sa se indeparteze de un gen de productii despre care se spunea ca a mers prea departe. The Last Action Hero, lansat de Columbia Pictures in 1993 il aducea pe Arnold in rolul unui personaj de filme, nebun dupa arme care renunta atunci cand isi da seama de efectele acestora asupra unui tanar din realitate. Mesajul filmului s-a pierdut insa in lunga dezvoltare a scenariului la Columbia si Warner, marele sau rival, si-a dublat profiturile de pe urma peliculelor violente.
 


Steven Seagal a adus artele martiale in acest gen de filme incepand cu "Above the Law,” in 1988. Quentin Tarantino si-a inceput si el povestea de dragoste cu violenta tot sub aripa studiourilor Warner cu “True Romance” in 1993. "Natural Born Killers" in regia lui Oliver Stone si scris de Tarantino a pus Warner din nou in linia atacurilor. Printre seria de povesti despre atacatori ce copiau cuplul de criminali din film a intrat si cazul lui Patsy Byers, un vanzator care a fost lasat paralizat de un cuplu, influentat de pelicula lui Stone. Barbatul a dat Time Warner in judecata. Printr-o miscare ce a socat industria filmului atunci, Curtea Suprema de Justitie a Statelor Unite a dat curs procesului sub motivul ca orice film creat pentru a incita la violenta isi asuma o responsabilitate. 


Dupa ani de judecata cazul a fost inchis. Inainte ca procesul sa se termine in 2002,  s-a lansat "The Matrix", un alt film marca Warner ce a adus un nou tip de violenta pe marele ecran cu ajutorul unei fictiuni elaborate despre manipularea secreta a lumii. Filmul se remarca printre altele cu o combinatie de arme grele si arte martiale. Si trilogia "Matrix" a fost blamata, numele filmelor fiind invocate in cazul proceselor in care se pleda pentru nebunie. Se pretindea ca unii criminali au recurs la aceste gesturi pentru a scapa din Matrix-ul portretizat in film.



Dupa evenimentele de la premiera lui "The Dark Knight Rises"  din Colorado, drama "Gangster Squad", despre lumea mafiotilor din anii 40-50, a fost amanata si re-editata. Producatorii de la Warner au decis sa scoata complet o scena in care niste mafioti apar inarmati si incep sa traga din spatele ecranului in cei din sala de cinema. Specialistii au citit decizia nu ca pe o reconsiderare a violentei din filme, ci mai mult ca pe o teama fata de reactia negativa a americanilor cu privire la acest film precum si din respect pentru victimele din Colorado.

Recent regizorul Tarantino, cunoscut pentru violenta excesiva a filmelor sale a declarat recent ca nu s-a lasat influentat de acel eveniment si continua sa faca filme in acelasi stil sangeros care l-a consacrat: "Nu mi-a afectat stilul, pentru ca acel om este nebun. El a ales acel loc pentru ca era plin de lume, nu il diferentiaza cu nimic de un alt nebun care intra la McDonald's si produce acelasi carnagiu doar pentru ca era multa lume prezenta si poate deveni celebru."

 

 


Galerie foto

Ultimele trailere adaugate


Modifică setările cookies