marime text: Mareste fontul Micsoreaza fontul

10 imagini impresionante din filmele lui Steven Spielberg: cum a fost realizata celebra scena a fetitei cu paltonul rosu din Lista lui Schindler

Nimeni nu-l cunoaste pe Steven Spielberg mai bine decat Janusz Kaminski, regizorul de imagine polonez, premiat cu Oscar si care a lucrat cu Spielberg la toate filmele acestuia incepand cu Lista lui Schindler din 1993.

10 imagini impresionante din filmele lui Steven Spielberg: cum a fost realizata celebra scena a fetitei cu paltonul rosu din Lista lui Schindler

Cea mai recenta colaborare a lor - Lincoln - s-a lansat weekendul trecut in SUA: cu Daniel Day-Lewis, Sally Field si Tommy Lee Jones, pelicula a facut in primele zile incasari de 20 de milioane de $ si se anunta un candidat serios la Oscarurile din 2013 la multiple categorii. Kaminski a reusit sa creeze cateva dintre cele mai interesante cadre si secvente din filmele moderne ale lui Spielberg.  Iata care sunt cele mai frapante 10 imagini din  filmele acestuia in opinia editorilor revistei Vulture.

 

Schindler's List (1993)

Kaminski a castigat un Oscar pentru imagine cu drama Holocaustului - Schindler's List  - primul film pe care l-a realizat alaturi de Steven Spielberg. Impresionat de munca lui Kaminski la drama Wildflower, regizata de Diane Keaton, Spielberg l-a angajat pe acesta sa faca un episod pilot pentru un serial despre razboiul civil pe care regizorul il producea. Serialul a fost refuzat de televiziuni si nu a mai vazut lumina zilei, insa Kaminski a fost chemat de Spielberg sa faca Schindler's List.


"Mi-au spus ca este un film cu buget mic, insa mie mi s-a parut urias. Costa 22 de milioane de $, insa in Polonia asta inseamna foarte multi bani" a dezvaluit acesta. Lista lui Schindler ramane pana in prezent unul dintre cele mai scumpe filme alb negru facute vreodata. Kaminski a filmat majoritatea filmului pe pelicula alb negru cu exceptia secventelor in care apare celebra fetita in paltonul rosu, din ghetourile din Cravovia. Scenele cu personajul jucat de fetita Oliwia Dabrowska au fost turnate pe pelicula color. Insa pentru ca doar paltonul trebuia sa apara "colorat" s-a apelat la o tehnica numita "rotoscoping",  tehnica prin care animatorul traseaza/deseneaza peste imaginea originala, cadru cu cadru. "Este o versiune mai veche a CGI-ului (Computer-generated imagery) doar ca fiecare cadru trebuia facut manual", a declarat Kaminski.  Citeste aici povestea fetitei din Lista lui Schindler!

 


Saving Private Ryan (1998)

Kaminski s-a pregatit indelung pentru violenta si haotica scena a debarcarii in Normandia din debutul filmului Saving Private Ryan: "La inceput am experimentat mai multe tehnici: rata de cadre, unghiul de filmare, diferite stadii de desaturare a culorilor (...) am filmat cu 12 cadre/secunda si le-am printat la 24. Le incerci pe toate pana cand descoperi ceva la care raspunzi din punct de vedere emotional. Insa toate aceste teste sunt inutile daca lucrezi cu un regizor care se sperie sau care nu ingelege vizualul.  Toate acestea au fost facute direct pe negativ, asa ca nu era cale de intoarcere. Daca nu iti placea trebuia refilmat."

 



The Lost World: Jurassic Park ( 1997)

Secventa complicata de safari cu dinozauri a fost realizata in colaborare cu Dennis Muren, director de efecte speciale pentru studioul "Industrial Light and Magic" :  "El m-a incurajat sa filmez contra soarelui, sa introduc umbre de dinozauri sau sa-i filmez cu o lumina puternica in spatele lor. Pe atunci CGI-ul se afla la inceputul dezvoltarii. Filmul a avut 150- 200 de cadre CGI, atunci era enorm, astazi este un film normal" a declarat Kaminski.


War of the Worlds ( 2005)

Secventa lunga cu Tom Cruise fugind din oras cu masina alaturi de copiii sai trebuia sa fie realizata fara intreruperi sau taieturi, insa in realitate a fost obtinuta lipind digital 3 elemente. Producatorii au blocat o autostrada din Long Island si au filmat imprejurimile folosind un motociclist pentru a ghida masina lui Tom Cruise, au fimat exteriorul masinii folosind camere atasate pe fiecare parte a ei. Apoi Spielberg si Kaminski au filmat actorii in masina, repetand miscarile camerei din cele doua filmari anterioare. "Studioul Industrial Light and Magic a combinat genial aceste elemente si au realizat acea scena frumoasa" , a povestit Kaminski.

 

 

Munich ( 2005)


Scena in care Eric Bana face sex taiata de cadre in care atletii isralieni sunt ucisi in timp ce acesta are orgasm este momentul de varf din thrillerul lui Spielberg. "Pare prea de tot, nu?" admite  Kaminski.  "Nu este o scena mica, delicata. Este ceea ce este. Spielberg a vrut sa riste cu aceasta scena pentru ca reflecta intreg filmul: furie, frica primordiala, dorinta primordiala", a povestit  Kaminski.

 

 

A.I. Artificial Intelligence  (2001)

Janusz Kaminski are o preferinta pentru scena in care baietelul robot interpretat de Haley Joel Osment capata prima memorie cu mama sa. Momentul are loc intr-o camera plina de jocuri de lumina, superb puse in scena. Acest gen de imagine reprezinta cartea de vizita a lui Kaminski. "Cand faci o scena cu astfel de lumini, primesti multe critici, dar in acelasi timp primesti si multe laude. Unii spun <<gata, ajunge, treci mai departe>>, dar mie imi place stilul asta. Lumina reprezinta viata, iar pentru mine prezenta luminii este esentiala. Felul in care bate lumina intr-o scena poate influenta modul in care este reprezentata povestea. Adaug lumini peste cele din fundal, in functie de cat de dramatic este momentul din film, asta e stilul meu si asa am lucrat la fiecare film din cariera mea" a povestit Kaminski.


Minority Report (2002)

In 2002, celebrul critic de film, Roger Ebert, i-a oferit patru stele (din cinci) lui Minority Report si a laudat intr-un intreg paragraf acest cadru cu Tom Cruise si Samantha Morton, numindu-l "o imagine de colectie, simpla, dar in acelasi timp impresionanta." "Ce frumos din partea lui" a spus Kaminski. "Este un cadru superb in care sunt surprinsi doi oameni pierduti. Am folosit o lumina albastruie, care sa le ofere stralucire, dar in acelasi timp ii face si foarte singuri. Creezi metafore prin lumina si compozitie, asa ca cel mai rau lucru pentru mine e sa vad un film lipsit de asa ceva. E trist sa vezi opera unui regizor de imagine in care nu exista metafore pentru ca ii e frica sa isi creeze un stil propriu." In Minority Report, Kaminski a folosit nuante de gri si albastru ca un omagiu adus filmelor noir. "Ecranul e ca o paleta intreaga de culori. Indraznesc sa ma compar cu un artist", mai spune acesta.


Indiana Jones and the Kingdom of the Crystal Skull ( 2008)


Una dintre cele mai populare dar si neobisnuite scene din cinematografie este cea de la finalul lui Indiana Jones and the Kingdom of the Crystal Skull, cand eroul principal interpretat de Harrison Ford se ascunde intr-un frigider pentru a scapa de o explozie nucleara experimentala. Frigiderul este aruncat la cativa kilometri in cer, iar cand pica se rostogoleste violent pe pamant. Scena a fost considerata de unii ridicola, insa impactul vizual a fost coplesitor. "Industrial Light and Magic a facut tot. Ei sunt cei care se ocupa de magie. Noi am pus mult praf in aer, dar de restul efectelor s-au ocupat cei de la ILM (n.r compania creata de George Lucas). Eu am vrut sa ma ridic la nivelul vizual  al lui Douglas Slocombe. Tehnicile de filmare si tehnologia sunt diferite acum. Nu am vrut sa reinvetez roata ..." a spus Kaminski.

 


Catch Me If You Can ( 2002)

"Intotdeauna am simtit ca acest film este ca sampania care explodeaza din sticla, cu bule si spuma." a spus Kaminski. "Acesta este probabil cel mai colorat film pe care l-am facut impreuna cu Steven, dar a fost foarte dificil, pentru ca l-am facut in doar 46 de zile. Cand faci un film despre o alta epoca, trebuie sa fii extrem de atent, pentru ca daca muti camera un pic mai incolo, creezi un stil modern de filmat si ti-ai stricat filmul. Cadrul de mai jos este tipator de luminos, dar daca nu le puneam lumina pe fata, ei ar fi aratat ca niste siluete pe cer.  Insa de aici vine acel sentiment glossy: ai lumina puternica, Leonardo DiCaprio jovial si inconjurat de fete frumoase." a spus Kaminski.

Acesta a folosit ca sursa de inspiratie pentru acest cadru o editie mai veche a revistei Life, in care erau fotografiati piloti din anii '60. "Atunci, pilotii de avioane erau considerati niste staruri. Femeile erau fascinate de ei, pentru ca ei calatoareau in jurul lumii, asa ca erau cei mai vizati pentru a avea aventuri de o noapte. Erau ca niste gigolo, intelegi?" a spus amuzat Kaminski.

 

 



War Horse ( 2011)

Imaginea de la finalul filmului, realizata pe un fundal de cer rosiatic, duce spectatorul cu gandul la capodopore clasice ca Pe aripile Vantului, insa Kaminski spune ca nu s-a inspirat de nicaeri: "Nici nu stiam macar ca exista o imagine asemanatoare in Gone With The Wind. Mi s-a parut natural sa construiesc asa cadrul, dupa ce acel tanar se intoarce din calatoria vietii sale barbat, trebuia construit eroic acel moment. Am folosit foarte multe filtre, atat pentru siluete, cat si pentru culori.  Scena are loc cu doua ore inainte de apus si am filmat la ea  2 zile, dar cerul nu avea nimic rosiatic in el. Daca nu luminam actorii, nu as fi putut sa surprind astfel acei nori si acele nuante.  Cand pui lumina pe fata unui actor, il departezi de fundal, de cer, in cazul nostru. A fost o scena complicata, dar pe care multi oameni au apreciat-o." a povesit Kaminski.
 



Modifică setările cookies