O obligatie recurenta a criticilor de film este aceea de a analiza starea actuala a cinematografiei. Analizele lor reprezinta o necesitate pentru bunul mers al industriei de la Hollywood, prinsa permanent intre "stanca" cinica a nevoii de a lansa blockbusteruri si cursa infernala dupa Oscaruri. Multi dintre criticii de film sunt de parere ca 2013 ar putea fi un an extraordinar prin prisma creativitatii de care au dat dovada filmele lansate in ultimele 12 luni.
Comparat de criticii de la Vanity Fair cu anul 1939 - cand, printre cele zece lungmetraje nominalizate la premiile Oscar la categoria "cel mai bun film" s-au aflat pelicule precum "Pe aripile vantului" (castigatorul din acel an), "Vrajitorul din Oz", "Ninotchka", "Domnul Smith merge la Washington" si "La rascruce de vanturi" -, cu anul 1994 - care a adus pe marile ecrane filme precum "Pulp Fiction", "Regele Leu", "Inchisoarea ingerilor", "Legendele toamnei", Nascuti asasini" si "Forrest Gump" - sau de criticii de la The Telegraph cu anul 2007 - cand peliculele care au ramas in constiinta publicului larg s-au intitulat "Va curge sange", "Nu exista tara pentru batrani", "Asasinarea lui Jesse James de catre lasul Robert Ford" si "I se spunea Zodiac" -, 2013 pare sa aiba alura unui an vintage pentru cinema, incarcat de magie, care aminteste de epoca de glorie a acestei industrii.
Ce are, asadar, 2013 de oferit in comparatie cu acei ani extraordinari?
Inainte de toate, multa imaginatie, creativitate, o paleta vasta de genuri cinematografice abordate si mult curaj in privinta subiectelor alese de cineasti pentru filmele lor.
Printre cele mai ofertante pelicule din acest punct de vedere, "Marele Gatsby", regizat de Baz Luhrman, a impresionat spectatorii cu un spectacol de imagine excelent, fiind, probabil, una dintre cele mai bune adaptari ale celebrului roman omonim scris de F. Scott Fitzgerald; "World War Z" a fost unul dintre cele mai inteligente si cel mai bine produse blockbusteruri din sezonul de vara (tinand cont de bugetul alocat si de genul abordat - filme cu zombie), chiar daca a fost totusi depasit in boxoffice de "Gravity", de Alfonso Cuaron, considerat unul dintre cele mai spectaculoase filme SF- din punctul de vedere al efectelor vizuale - care au fost produse vreodata; "Captain Phillips", de Paul Greengrass, i-a adus inca o data talentatului Tom Hanks sansa de a se numara printre principalii pretendenti la Oscarul din 2014; "Iron Man 3" a devenit filmul cu cele mai mari incasari din acest an, fiind sustinut de prestatia plina de verva, umor si imaginatie a actorului Robert Downey Jr. "La Grande Belleza", magnificul nou film al regizorului Paolo Sorrentino, care i-a facut pe critici sa il compare cu "La Dolce Vita" al marelui Federico Fellini, spunand ca pelicula lui Sorrentino este fie "un tribut", fie "un furt" (in sens admirativ), fie "o continuare neoficiala" a peliculei din 1960.
Tot in 2013, cineastii independenti au lansat la randul lor o serie de pelicule care au impresionat atat criticii de film, cat si publicul - "Mud", "Fruitvale Station", "Blue Jasmine", "The Butler", "Enough Said", "The Place Beyond the Pines", "Side Effects", "Before Midnight", "Blue Caprice", "The Spectacular Now".
Potriviti criticilor de la Vanity Fair, in 2013 au fost lansate, totodata, alte cateva lungmetraje extrem de valoroase, care se regasesc pe lista nominalizarilor de la o serie de premii importante ce au deschis deja sezonul de la Hollywood. Fiecare dintre ele este ambitios, sensibil si poate fi considerat o capodopera personala regizorala sau actoriceasca: "Nebraska", regizat de Alexander Payne, cu Bruce Dern si Will Forte, "Inside Llewyn Davis", noul film al fratilor Coen despre scena muzicii folk din New York-ul anilor '60, "Her", un fel de comedie romantica cu actiunea plasata in viitor, scrisa si regizata de Spike Jonze, cu Joaquin Phoenix si vocea actritei Scarlett Johansson, dar si "12 Years a Slave", de Steve McQueen, considerat deja principalul favorit in cursa pentru Oscarurile din 2014. Oricare dintre aceste lungmetraje va putea fi considerat un castigator legitim al Oscarului pentru cel mai bun film al anului.
Extrem de laudate de criticii de cinema sunt si lungmetrajele "The Past", cu Berenice Bejo, regizat de cineastul iranian Asghar Farhadi, care a castigat deja Oscarul pentru cel mai bun film strain in urma cu doi ani cu pelicula "A Separation", drama franceza ce prezinta o iubire imposibila intre doua adolescente "La vie d'Adèle", de Abdellatif Kechiche, castigatoare a trofeului Palme d'Or de la Cannes din acest an, lungmetrajul "Philomena", cu extraordinara Judi Dench in rolul principal, dar si trei documentare extrem de captivante - "The Armstrong Lie", "The Act of Killing" si "Leviathan".
Se pare ca, dupa un inceput ceva mai timid, anul 2013 a pastrat pentru final ce avea mai bun si mai spectaculos: in aceasta perioada au fost lansate sau vor fi lansate pelicule impresionante, cu povesti si evolutii actoricesti de exceptie, precum cele prezentate in "Dallas Buyers Club", "Saving Mr. Banks", "All Is Lost", "The Secret Life of Walter Mitty", "August: Osage County", "The Wolf of Wall Street" si "American Hustle" - noul film regizat de David O. Russell, care ii readuce impreuna pe marele ecran pe Bradley Cooper si Jennifer Lawrence.
2013, anul prabusirii conceptului de blockbuster 2013
Cateva cuvinte despre blockbusterurile lansate in acest an. Desi 2013 a fost in general un an excelent pentru cinema, sfarsitul lunii mai, care marcheaza debutul sezonului de vara - perioada in care sunt lansate in mod traditional blockbusterurile americane -, a reprezentat o perioada deosebit de slaba pentru divertismentul de tip "popcorn".
Potrivit unei analize publicate pe CNN, vara anului 2013 a fost una dintre cele mai catastrofale din istoria acestui gen de filme, urmand o tendinta anuntata inca din primavara de trei nume notabile de la Hollywood: eclecticul regizor Steven Soderbergh si "regii" blockbusterurilor Steven Spielberg si George Lucas.
Intr-un discurs preluat pe larg de intreaga presa de specialitate, Steven Soderbergh - premiat cu Oscar pentru "Traffic" si autor al unor filme spectaculoase precum "Contagion" si cele din seria "Oceans", a spus in fata publicului de la Festivalului de Film de la San Francisco ca marile studiouri de la Hollywood se afla intr-o situatie "care seamana putin cu aceea din Detroit, inainte de pronuntarea falimentului acestui oras". Industria cinematografica, spunea Soderbergh, cu mult pesimism, a facut sa devina mult mai greu sa produci "cinema" in locul unui "produs" si "isi pune prea multe dintre ouale sale in cosul destinat blockbusterurilor".
O luna mai tarziu, Steven Spielberg a prezis "implozia" acestei industrii, din cauza aceleiasi tendinte explicate de Soderbergh. "Se va produce o implozie, in timpul careia trei sau patru sau poate chiar sase filme produse cu bugete uriase se vor prabusi la pamant si acest lucru va schimba paradigma", a spus Spielberg, in fata unui grup de studenti de la Universitatea Southern California.
George Lucas, prezent la acelasi eveniment, s-a declarat de acord cu afirmatia facuta de Spielberg: "Traiectoria care duce catre salile de cinema devine cu adevarat din ce in ce mai ingusta".
Sezonul estival din 2013 a dovedit ca cei trei cineasti au avut dreptate.
Multe dintre aceste pelicule le-au dat spectatorilor sentimentul unui deja-vu. Al treilea opus din franciza "Marea mahmureala" nu s-a mai bucurat de succesul primelor doua filme din serie, "Star Trek Into Darkness" a fost votat cel mai prost film din franciza "Star Trek" de fanii acesteia reuniti la o conventie la Las Vegas, iar "Man of Steel", noul film din seria "Superman" regizat de Zack Snyder, a fost criticat de critici si de fanii francizei, desi a obtinut incasari rezonabile.
De fapt, potrivit criticilor de la The Telegraph, cele mai bune doua blockbusteruri au fost doua filme pe care publicul le-a evitat cel mai mult. "Pacific Rim" a fost "scrisoarea de dragoste, timida si sentimentala", scrisa de Guillermo del Toro pe adresa filmelor cu roboti si monstri din copilaria sa: filmul a avut insa ghinionul de a fi lansat in cel mai insorit weekend al anului din Statele Unite si, fara recunoasterea de brand adusa de o franciza majora pentru a mentine viu interesul publicului, s-a prabusit in box office la scurt timp dupa lansare.
Apoi, a venit randul filmului "The Lone Ranger", westernul regizat de Gore Verbinski, cu un Johnny Depp care l-a interpretat pe Tonto in stilul lui Buster Keaton. Filmul a fost desfiintat de criticii din Statele Unite, care au criticat bugetul de productie urias si durata prea mare a peliculei, si a ajuns apoi in Europa insotit de aceasta publicitate negativa - cu toate acestea, a fost indraznet si subversiv si a plasat o incarcatura intreaga de TNT sub mitul arhicunoscut al Vestului american.
"The Lone Ranger", realizat cu un buget de productie de 215 milioane de dolari, a reprezentat o uriasa dezamagire in box office-ul american, obtinand mai putin de 90 de milioane de dolari in America de Nord si a devenit versiunea din 2013 a catastrofalului "Waterworld" (desi, ca si "Waterworld", "The Lone Ranger" a fost salvat intrucatva de box office-ul international, unde a obtinut incasari de 171 milioane de dolari).
"After Earth", cel mai recent film SF cu Will Smith, a fost la randul sau desfiintat de critici si de publicul intern - desi, ca in cazul lui "The Lone Ranger", publicul din afara Americii de Nord a dovedit ceva mai multa clementa.
Cu toate acestea, au existat si cateva blockbusteruri care au impresionat.
"Gravity", regizat de Alfonso Cuaron, a fost o adevarata bijuterie SF, un blockbuster 3D care s-a ridicat la inaltimea tehnologiei sale si s-a bazat in acelasi timp pe un foarte bine alcatuit studiu al personajelor.
.Liderul de box office din acest an, "Iron Man 3" - ce include o prestatie actoriceasca spectaculoasa, tipica pentru Robert Downey Jr. - a inclus un ocol neasteptat in Tennessee-ul rural. La randul sau, "The Hunger Games: Catching Fire", ajutat din plin de distributia sa impresionanta, a ridicat stacheta la un nivel mult mai inalt, in comparatie cu primul film din franciza, care a avut cateva scene mai putin reusite.
Rezultate in box-ofice
Anul care se incheie a fost unul profitabil pentru cinematografia mondiala, in pofida efectelor prelungite ale crizei economice, incasarile pentru primele 10 filme din box office-ul nord-american depasind pentru al cincilea an consecutiv pragul de 10 miliarde de dolari, recesiunea determinandu-i pe oameni sa redescopere "magia" salilor de cinematograf.
Potrivit boxofficemojo.com, pana la data de 21 decembrie, incasarile din 2013 provenind din vanzarile de bilete in America de Nord pentru primele 10 filme au totalizat 10,32 miliarde de dolari. Aceasta cifra este destul de apropiata de recordul absolut in domeniu, stabilit in 2012 - cand incasarile pentru primele zece filme de pe piata nord-americana au totalizat 10,83 miliarde de dolari.
Acest record are sanse mari sa cada in 2013, intrucat numeroase filme asteptate cu nerabdare de spectatori si regizate de cineasti de renume au fost lansate de Craciun, pe 25 decembrie, si ar putea genera incasari spectaculoase in ultimele zile ale acestui an.
In 2009, incasarile pentru primele zece filme au totalizat 10,59 miliarde de dolari, iar in 2010, primele 10 filme din box office-ul nord-american au generat incasari de 10,56 miliarde de dolari.
2012 a reprezentat si anul in care s-au impus, prin prisma incasarilor, filmele SF sau ale caror subiecte sau mijloace de realizare intra in sfera SF (efecte speciale, creaturi supranaturale), cele de actiune, cele de animatie si cele inspirate din revistele de benzi desenate. In 2013, potrivit boxofficemojo.com, pe primul loc in box office-ul mondial s-a situat filmul "Iron Man 3", care a obtinut incasari de 1,21 miliarde de dolari. Este, totodata, singurul film din 2013 care a depasit pragul incasarilor de 1 miliard de dolari.
Pe locul al doilea se afla filmul de animatie "Despicable Me 2", care a obtinut incasari de 918,4 milioane de dolari. Podiumul a fost completat de filmul de actiune "Fast & Furious 6", cu regretatul Paul Walker in distributie, care a generat incasari de 788,7 milioane de dolari.
Tendinte si predictii pentru 2014
Este oare o lectie data de anul 2013 faptul ca marile staruri de cinema pot duce spre succes un intreg film? Sandra Bullock a facut-o cu siguranta, se afirma in aceeasi analiza publicata pe site-ul CNN.com - "Gravity", pe langa toate minunile sale tehnologice, a fost in mare parte show-ul ei -, iar Tom Hanks are de partea sa doua filme grele - "Captain Phillips" si, cel mai probabil, "Saving Mr. Banks".
Este insa Melissa McCarthy un star? Corpolenta actrita americana a jucat rolurile principale in doua filme - "The Heat", rezonabil de bine primit de critici, si "Identity Thief", care a primit recenzii proaste. Poate ca aceste detalii ii vor face pe directorii marilor studiouri sa isi ia notite: o comedie produsa cu un buget infim, lansata in februarie, o luna aproape "moarta" din punct de vedere cinematografic in Statele Unite, a obtinut incasari de 135 milioane de dolari.
Ce se poate spune insa despre Matthew McConaughey? Dupa numerosi ani in care a jucat aproape exclusiv in comedii romantice anoste, actorul american a fost ridicat in slavi in 2013 de criticii americani pentru evolutiile sale din doua filme - "Mud" si "Dallas Buyers Club" - si este considerat unul dintre marii favoriti din cursa pentru Oscarurile din 2014. Ambele filme au fost produse de cineasti independenti. Anul viitor, Matthew McConaughey va juca insa in "Interstellar", noul film al celebrului regizor Christopher Nolan. "Intr-un anumit moment, a preluat fraiele carierei sale si si-a adus aminte ca este un mare actor", a declarat Keith Phipps, directorul editorial al site-ului cinematografic The Dissolve.
In acelasi timp, este oare o lectie data de anul 2013 faptul ca producatorii americani ar trebui sa faca filme cu bugete uriase si sa plateasca alte sume impresionante pe campanii de promovare? "Iron Man 3", "Man of Steel", "Star Trek Into Darkness" si "Thor: The Dark World" arata ca invartirea banilor cu lopata pentru a face si mai multi bani este un principiu care inca functioneaza. "The Lone Ranger", "Oblivion", "After Earth" si "Ender's Game" arata insa ca, daca vor continua sa procedeze astfel, producatorii de la Hollywood risca sa isi piarda si camasile de pe ei.
In ultimii ani, a devenit aproape o intelepciune populara sa spui ca dramele bogate in continut si comediile inventive s-au mutat in domeniul televiziunii, lasand industriei cinematografice destinul de a straluci sau de a se prabusi in functie de evolutia blockbusterurilor.
Cu toate acestea, pentru 2014, specialistii prevad o continuare a tendintelor exprimate in 2013, marile studiouri urmand sa se concentreze cel mai probabil tot pe continuarile unor francize de succes, pe lansarea unor noi comedii, a unor filme SF si a lungmetrajelor de animatie, pentru impulsionarea acestei industrii de divertisment, devenita atat de profitabila intr-o perioada in care criza mondiala i-a determinat pe oameni sa opteze pentru petrecerea timpului liber, la pret rezonabil, la cinema.
Sursa: Mediafax.ro