marime text: Mareste fontul Micsoreaza fontul

Blestemul filmelor The Hobbit: secretele unui pariu de 1 miliard de dolari si calatoria de 18 ani a lui Peter Jackson pentru a-l realiza

Drama pe care a suferit-o povestea fantasy The Hobbit, semnata de J.R.R. Tolkien si aventura ei incredibila catre marele ecran pare desprinsa din filme. Este aproape o minune ca in loc de doua filme, regizorul Peter Jackson, creatorul lui Lord of The Rings, ne va aduce 3 filme dupa ce s-a zbatut timp de 18 ani sa o ecranizeze. Revista The Hollywood Reporter publica un material amplu despre procesul fantastic ce a stat in spatele trilogiei ce se va dechide pe 14 decembrie cu The Hobbit: An Unexpected Journey.

Blestemul filmelor The Hobbit: secretele unui pariu de 1 miliard de dolari si calatoria de 18 ani a lui Peter Jackson pentru a-l realiza

Daruirea totala a regizorului Peter Jackson, premiat cu 3 Oscaruri, in filmele pe care le face te ajuta sa intelegi de ce Warner Bros. nu s-a dat inlaturi de la a cheltui aproape 1 miliard de dolari pentru realizarea si marketarea nu doar a doua filme ci a trei pelicule despre The Hobbit. Jackson, celebru pentru adaptarea cinematografica a seriei "Stapanul Inelelor", este si co-scenarist al filmelor "Hobbit", alaturi de Fran Walsh, Philippa Boyens si Guillermo del Toro. Soarta co-productiilor Warner Bros. - prin divizia sa New Line Cinema - si Metro-Goldwyn-Mayer (MGM) a fost incerta din cauza problemelor financiare ale companiei MGM, care detine drepturile pentru "The Hobbit".


Potrivit Hollywood Reporter primele doua filme  The Hobbit: An Unexpected Journey  (14 Decembrie 2012) si The Hobbit: The Desolation Of Smaug  (13 Decembrie 2013)  au costat fiecare 315 milioane de $. Alte surse sustin ca sumele sunt exagerate si indica suma de 200 de milioane de $ pentru fiecare film, al treilea The Hobbit: There And Back Again (18 Iulie 2014), fiind inca invaluit in mister. Unul dintre motivele pentru care Peter Jackson si-a dorit o trilogie este pentru ca avea multe imagini care nu mai puteau fi incluse in primele doua filme, deja foarte lungi.


Richard Taylor, directorul de creatie al lui Weta Workshop, compania care a facut efecte speciale pentru Avatar, Rise of the Planet of the Apes si filmele Narnia a vorbit despre abilitatea lui Peter Jackson de a face acest gen de filme in ciuda complexitatii lor. "Este un cineast inteligent" a povestit acesta adaugand ca Jackson are abilitatea de a crea in mintea sa toate elementele invizibile ce ar trebui sa apara pe un ecran albastru sau verde inainte ca aceastea sa fie create pe calculator.


De aceasta data Jackson vede Middle Earth prin alti ochi: a lucrat digital si in 3D. De asemenea a luat decizia controversata de a turna filmul cu 48 de cadre pe secunda ce presupune o exactitate a miscarii de doua ori mai mare decat cea realizata prin modul obisnuit in care se filmeaza la Hollywood - 24 de cadre pe secunda. Regizorul a povestit ca trebuie sa te obisnuiesti cu filmele realizate cu aceasta tehnologie noua, insa studiourile vor proiecta aceasta varianta in doar 400 de cinematografe bine echipate unde va fi promovat ca o proiectie premium.

Regizorul care a declarat ca s-a apucat de facut filme indragostit fiind de efectele speciale, a fost ingrijorat de material atunci cand a inceput munca la The Hobbit. "Hobbitul este o poveste pentru copii, in timp ce Lord of the Rings are o latura mai intunecata. La fel de intimidant a fost si multitudinea de personaje din The Hobbit - unde se afla nu mai putin de 13 dwarfi care li se vor alatura lui Bilbo si Vrajitorului Gandalf. Acesti dwarfi trebuia creati in asemenea mod in cat sa poate fi diferentiati de public". O solutie la aceasta problema a fost utilizarea unui truc de efecte speciale pentru a crea parul personajelor. S-au folosit foarte multe barbi si peruci facute din par uman adus din Rusia.

"Nu am facut niciodata un film la care sa se foloseasca atat de mult par" a declarat Peter King make-up artist.

 


Camera digitala nu iarta nimic asa ca foarte multe decoruri au trebuit create manual de catre designerul Dan Hennah: de la topoarele dwarfilor la barca macabra a lui Gollum facut din schelet de orci. S-a inventat si o noua tehnica pentru a crea picioarele uriase ale hobbitilor - cu ajutorul unor slapi din silicon care aveau un aspect foarte natural.


Firul incurcat al ecranizarii lui The Hobbit incepe in 1969 cand scriitorul Tolkien a vandut drepturile de ecranizare al cartii impreuna cu cele pentru trilogia Lord of The Rings catre United Artists, insa probleme financiare au dus la blocarea filmelor. In 1994, Miramax condus de Harvey Weinstein a cumparat drepturilei pentru filmul de debut al lui Peter Jackson, Heavenly Creatures. Atunci Miramax i-a propus lui Peter Jackson sa faca filmul The Hobbit iar daca are succes sa fie continuat de doua filme Lord of The Rings. Atunci cand din motive financiare s-a decis finantarea unui singur film, Jackson a refuzat colaborarea. Fratii Weinstein i-au dat lui Peter Jackson 3 saptamani sa gaseasca un nou cumparator, insa trebuia sa le acorde acestora si producatorului Saul Zaentz (United Artists) o parte din profit, rambursarea costurilor pana la acel moment si credite de producatori.

Jackson a gasit sprijin la New Line Cinema, unde seful Bob Shaye l-a intrebat de ce sa nu faca trei filme Lord of The Rings din moment ce erau 3 carti. Era un pariu urias la acea vreme pentru ca Jackson nu era un regizor foparte cunoscut iar incasarile sale de box office nu depaseau 30 de milioane de dolari. New Line a aruncat zarurile si s-a ajuns la un un buget total de 300 de milioane de $ pentru cele 3 filme. Dupa succesul lui The Fellowship of the Ring producatorii au acceptat sa puna in joc mai multi bani. Trilogia "Stapanul Inelelor" a adus incasari de peste trei miliarde de dolari la nivel mondial, fara vanzarile de DVD-uri, si a obtinut 17 premii Oscar. Insa pe masura ce filmele aduceau venituri uriase relatia lui Peter Jackson cu New Line s-a racit. "Cand faci filme cu incasari de sute de milioane de dolari care sunt si aclamate de critici, te astepti la mai multa libertate creativa si la mai multe resurse. Cand aceste asteptari nu sunt indeplinite, tensiunea este inevitabila" a declarat un producator atasat proiectului.


In 2005, Jackson a dat New Line in judecata si a cerut un audit, acelasi lurcru l-a facut producatorul Saul Zaentz in 2004 si mostenitorii lui Tolkien in 2008. Acestia acuzau New Line ca nu si-au primit drepturile financiare dupa succesul trilogiei "Stapanul inelelor". Jackson a refuzat sa mai faca vreun film pana cand situatia cu New Line nu se rezolva. In 2007, New Line i-a platit lui Peter Jackson un sfert de miliard de dolari si a jurat ca nu va mai colabora cu el.

Bob Shaye, directorul de la New Line si-a dorit sa faca The Hobbit cu regizorul Sam Raimi (de la Spider-Man). Insa drepturile asupra cartii au intrat in curtea celor de la MGM dupa ce acestia au cumparat United Artist. Directorul MGM de atunci, Harry Sloan, le-a spus celor de la New Line sa-si rezolve problemele cu Peter Jackson inainte de orice demers. Bob Shaye si-a schimbat atitudinea iar dupa esecul umilitor al studiourilor sale cu filmul Golden Compass ( 2007), s-a anuntat ca Peter Jackson va fi producator executiv, va regiza si scrie doua filme The Hobbit in parteneriat cu New Line si MGM pentru a fi lansate in 2011 si 2012.

Jackson inca mai avea resentimente fata de New Line insa a declarat: "Simteam ca stapanim Middle Earth. Simteam ca am sa regret daca nu ma implic din nou cu ei". Insa Bob Shaye a iesit repede din peisaj un an mai tarziu cand New Line a fuzionat cu sora sa mai mare, studioul de productie Warner Bros, parte a Time Warners. In 2008 Guillermo del Toro a fost anuntat drept regizorul care va face The Hobbit, desi acesta isi exprimase dezgustul fata de universul hobbitilor. Guillermo del Toro se angajase sa lucreze timp de 4 ani la cele doua filme, s-a mutat in Noua Zeelanda si a colaborat cu Jackson, Walsh si Boyens pentru 2 scenarii. Insa in 2010 studiourile MGM au intrat in faliment, producatorii de la Warners si New Line aveau mainile legate iar filmele au fost blocate.


"Soarta filmelor The Hobbit a fost foarte fragila. Noi ne pregateam de faza de pre-productie si nu stiam daca MGM-ul are banii" a declarat Carolyn Blackwood, vicepresedintele de la New Line. New Line a incercat sa cumpere drepturile de ecranizare ale The Hobbit de la MGM,  insa acestia au refuzat sa renunte la un nume atat de sonor. In mai 2010, Guillermo del Toro a anuntat ca renunta la regia filmelor, marturisind ca este cea mai grea decizie din viata lui. Acesta era de parere ca echipa lui Jackson ar trebuia sa preia controlul. Desi suferise o dezamagire la finalul lui 2009 cu proiectul sau de suflet The Lovely Bone, regizorul Peter Jackson a tinut sa arate ca nu din cauza sa Del Toro a parasit barca, ci pentru ca se saturase sa astepte: filmarile la The Hobbit intarziasera cu 6 luni. Unele surse sustin insa ca Guillermo ar fi avut alta viziune si ca nu dorea sa fie perceput ca ingrijitorul unei francize create de altcineva.

"Dupa aproape doi ani in care am trait, am respirat si am participat la crearea unei lumi atat de bogate si frumoase cum este cea a lui Tolkien, ma vad nevoit sa ma retrag din acest minunat proiect. Ii raman recunoscator lui Peter (Jackson), lui Fran si Philippa Boyens, studiourilor New Line si companiei Warner Brothers, precum si echipei de filmare din Noua Zeelanda. Au fost numeroase binecuvantari in munca alaturi de acesti oameni, insa stresul cumulat in urma intarzierilor si a termenelor nerespectate este coplesitor. Atat in calitate de co-scenarist si regizor, doresc mult succes echipei de productie si voi fi primul care isi va cumpara bilet la premiera", a declarat atunci Guillermo Del Toro.


Presedintele de la New Line, Toby Emmerich, a declarat ca fara Peter Jackson ca regizor al filmelor, dupa plecarea lui Guillermo del Toro, The Hobbit nu ar fi rezistat. Jackson s-a temut sa accepte titlul de regizor pentru ca filmul tot nu primise unda verde pentru startul productiei. A fost momentul decisiv cand Time Warners s-a implicat. Presedintele sau Alan Horn a decis, dupa ce deja investise 45 de milioane in film fara ca niciun cadru sa fie turnat, ca Warners sa puna banii pe masa si sa fie rambursati de MGM mai tarziu.


"Datorita lui Alan Horn aceste trei filme exista. Concentrarea si atentia sa au rezolvat toate probleme. Am incredere totala in orice imi spune" a declarat Peter Jackson. De atunci Horn a parasit Time Warners si a preluat controlul asupra Disney, insa va fi creditat ca producator executiv pentru cele 3 filme The Hobbit.


Necazurile nu s-au terminat aici. Mai multe organizatii ale actorilor inclusiv celebra SAG i-au avertizat pe actori sa nu lucreze la The Hobbit pentru ca producatorii nu semnasera contracte cu asociatiile. Peter Jackson a amenintat la randul sau ca va muta productia filmelor din Noua Zeelanda. Problema a fost din nou rezolvata de Warners care a convins guvernul neozeelandez sa dea o lege care sa obstructioneze uniunile actorilor si a mai investit 25 de milioane de $ in productie. Cateva saptamani mai tarziu Peter Jackson a ajuns de urgenta la spital si in operatie din cauza unui ulcer perforat. Presa vorbea deja de blestemul filmelor Thre Hobbit, scrie Hollywood Reporter.


Oficial filmarile la The Hobbit au inceput pe 21 martie 2011. Faptul ca vor existat trei filme in loc de doua este aproape un miracol tinand cont de problemele pe care aceasta poveste le-a avut de infruntat in drumul ei spre marile ecrane. Insa tentatia de a reveni la univerul lui Tolkien este prea mare. "De fiecare data cand dadeam de o problema cineva spunea  <<Stiu, dar hai sa mergem inainte>>, sau <<Stiu ca va fi mai costisitor, dar merita>>" a declarat Alan Horn. "La final publicul va decide, insa eu deja am vazut primul film si este o bucurie sa fii din nou in acea lume" a mai spus acesta.

 


Galerie foto


Modifică setările cookies