Filmele violente nu au atat de mult succes pe cat s-ar crede, contrar opiniei publice. Secretarul General NATO (National Association of Theater Owners) a declarat in cadrul evenimentului CinemaCon, ce se desfasoara in acesta perioada in SUA, ca Hollywood-ul produce acest gen de filme doar pentru ca este cool, nu pentru ca ar fi mai profitabile.
Intrebat de ce Hollywood-ul se incapataneaza sa creeze mai multe filme potrivite pentru adulti, decat cele care sunt destinate unui public mai tanar, Secretarul General NATO, John Fithian, a dat cateva raspunsuri surprinzatoare, scriu cei de la Deadline. Acesta a afirmat ca peliculele violente sunt produse pentru ca e cool, nu pentru ca ar fi mai profitabile.
De fapt, in anul 2012 in Statele Unite ale Americii, doar o treime din filmele prezente in cinematograf aveau ratingul pentru audienta generala. Totusi, chiar daca numarul lor este mult mai mic, aceste filme au avut incasari la fel de mari ca filmele violente. Din aceasta statistica reiese clar faptul ca proiectele mai cuminti sunt cele preferate de majoritatea publicului, dar regizorii si producatorii nu par sa tina cont de acest lucru.
"‘E cool sa fii Quentin Tarantino" a spus Fithian, care a vorbit si depsre costurile de productie ale filmelor si cum acestea pot influenta semnificativ genul. Peliculele violente sunt mai ieftine si pot fi produse intr-un timp mult mai scurt, insa de multe ori efectele speciale si scenele de violenta sunt , de cele mai multe ori, tratate superficial si rezultatul este unul mediocru. "Faceti mai multe filme pentru audienta generala, la care se poate duce toata familia si mai putine filme violente" a spus acesta in cadrul conventiei.
Mai intervine si elementul de suprasaturare a pietii, care a fost inundata in ultimii ani de productii dure, cu multa actiune dar fara un scenariu bun in spate. Django Unchained a fost o exceptie, filmul devenind cel mai profitabil din cariera lui Tarantino, cu 419 milioane de dolari, 2 premii Oscar castigate, inclusiv pentru scenariu si laudat atat de critici, cat si de fani. Insa, filmul a fost retras din cinematografele chineze chiar in ziua lansarii, fara nici o explicatie, desi presa a scris ca de vina ar fi scenele mult prea violente pentru gustul autoritatilor din China.
O alta tendinta criticata in cadrul conventiei CinemaCon este lansarea peliculelor doar in anumite luni ale anului, pentru a maximiza veniturile. Fithian a remarcat ca acest trend este in detrimentul caselor de productie, cinematografele fiind asaltate de o colectie prea mare de filme in anumite perioade, iar publicul trebuie sa aleaga intre prea multe optiuni. El a mai dat si exemple de proiecte care au sfidat regula si care au reusit sa castige peste 100 de milioane de dolari la box-office. In aceasta categorie intra Argo – lansat in octombrie si The Hunger Games – premiera mondiala in luna martie.
Trend-ul violent din filme poate fi explicat si prin faptul ca majoritatea productiilor sunt realizate pentru barbati si nu acorda destula atentie femeilor sau minoritatilor din Statele Unite ale Americii. Aceasta nu este prima data cand problema filmelor violente si a profitabilitatii lor este adusa in discutie. Un studiu realizat in anul 2005 de Dove Foundation a aratat faptul ca incasarile medii pentru un film de audienta generala sunt de 11 ori mai mari – 79 milioane de dolari- decat unul interzis minorilor – 6.9 milioane de dolari- conform Associated Press.
Discutia despre proiectele violente de la CinemaCon a avut loc la doar o zi dupa ce a fost anuntata lansarea unei noi campanii despre sistemul de clasificare al filmelor. Aceasta initiativa vizeaza informarea parintilor cu privire la continutul unui film si daca acesta poate fi urmarit si de catre copii.
Ramane de vazut daca Hollywood-ul va tine cont de aceste statistici sau daca producatorii vor continua sa asalteze piata cinematografica cu filme interzise minorilor, care nu sunt nici complexe, nici profitabile.