marime text: Mareste fontul Micsoreaza fontul

''Shakespeare n-a fost 3D. Ce nevoie mai avem de Shakespeare?''

Cu Mircea Diaconu poti sta la discutii cateva zile bune si probabil nu te vei satura. Un om-poveste, captivant, plin de viata cu o istorie impresionanta in lumea culturala, primul actor devenit liber profesionist spune ca timp de 60 de ani comunismul a insemnat “un lung sir de umilinte”.

Shakespeare n-a fost 3D. Ce nevoie mai avem de Shakespeare?

- Daca ati putea petrece o zi cu un om din lumea filmului care ar fi acela?
- Sunt 150 de oameni si mi-e foarte greu sa numesc unul. E viata mea! Am facut 70 de filme, deci sunt atatia oameni cu care-mi face placere. E absurd sa numesc pe unul contra altora 150. Mi-e greu.

-Top cinci filme preferate
- "Si caii se impusca, nu-I asa?", "Calina rosie", "Satra", "Reconstituirea", "Padurea de mesteceni".

- Un top trei al regizorilor
- Alexandru Tatos, Dan Pita, Manole Marcus.

- Un top cinci al actorilor
- Nu sunt in ordinea in care-i enumar: Gheorghe Dinica, Radu Beligan, Tom Hanks, Victor Rebengiuc, Al Pacino.

- Care este cel mai bun film care are ca tematica comunismul?
- Dar pur, nu asa pe colo, pe colo, comunismul pur, "Puterea si adevarul".

- Ce tema nu credeti ca s-a explorat in filmele autohtone?
- Prea putin, dupa gustul meu, s-a explorat exact comunismul. Dar invers. Din unghiul celalalt, adica realitatea. Mai bine zis, umilinta celor 60 de ani. Zi de zi a fost un lung sir de umilinte.

- Care este filmul pe care l-ati revazut de nenumarate ori, fara sa va plictisiti?
- "Filantropica", na. Le mai zic si pe ale mele (rade).  E asa de bun. E un film de referinta. De fiecare data cand l-am vazut am mai observat cate ceva care-mi scapase, culmea, chiar mie care am jucat in el.

- Publicul refuza filmele romanesti, de ce credeti ca se intampla acest lucru?
- Nu-I adevarat! Cum? Le refuza pe astea de azi, poate.

- Sa vorbim de noul val, atunci.
- E cu totul altceva. Filmul romanesc e tot, dupa parerea mea, nu este numai cel de azi, cel de ieri. E tot! Nu-l refuza, nu-s de acord. Nu-l accepta pe cel de azi pentru ca temele sunt exact cele de la televizor si ajunge. Temele sunt sistem de reportaj crud, ceea ce tv-ul bate. Tv-ul bate filmul! Pentru ca asta face zilnic. Ori, cata vreme tu faci la fel si doza de creativitate obligatorie si necesara pentru cinema, practic aproape ca nu exista, asta e rezultatul.

- Aveti o scena preferata dintr-ul film anume?
- Este in “Calina Rosie” de Vasili Shukshin scena chefului. Personajul principal iesit din puscarie vrea sa se distreze, vrea sa faca un chef si plateste oameni care n-au legatura cu el ca sa chefuiasca. E atat de trist…

- Va amintiti care a fost primul film pe care l-ati vazut la cinema?
- Da, sigur ca da. Nu stiu sigur cum se numea, dar era un film sovietic in care venea un tren. Si venea venea venea si filmul se proiecta pe peretele scolii, cu caravan cinematografica, si pentru ca trenul venea peste noi am innebunit de spaima si am fugit acasa.

- Si ultimul fim?
- Nu stiu. In fiecare noapte vad filme.

- Preferati sa vedeti un film acasa sau la cinema?
- Fireste ca la cinema, dar gasesc foarte greu timp, din pacate. Dar filmul e la cinema. Acasa nu poti sa spui ca vezi un film.

- Ati trait experienta 3D?
- Da.

- Ati juca intr-un asemenea film?
- Nu. Deoarece iarasi zic, raportul intre tehnologie si creativitate sau inventivitate sau fantezie distruge totul. Tehnologia inseamna tot ce misca. Se dau premii mari pentru tehnologie pur si simplu. E o aberatie, atunci desfiintam Shakespeare. N-are rost. Shakespeare n-a fost 3D si atunci ce nevoie mai avem de Shakespeare, da-o dracului!

sursa foto: MEDIAFAX FOTO



Modifică setările cookies