Deși nu mai este printre noi, numele lui Ion Caramitru a fost rostit des în seara galei Uniter, găzduită (cum altfel?!) chiar în Sala Ion Caramitru a Teatrului Național București. Și asta pentru că regretatul actor a fost cel care a înființat această gala specială pentru Actoria românească, care onorează excelența în Teatru, pe toate palierele sale.
Ba chiar, anul acesta, pentru că industria spectacolului este una efervescentă și într-o continua dezvoltare,
au fost introduse alte 4 noi categorii: Cel mai bun spectacol de teatru de animaţie / teatru pentru copii; Cea mai bună muzică originală şi sound design, Cel mai bun video design, Cel mai bun lighting design.
Acest lucru a prilejuit și prezența în premieră a sopranei Felicia Filip printre laureații serii, din postura de manager a Operei Comice pentru copii, o insistuție unică în lume, ale cărei reușite au ecou international. Celebra artistă lirică a fost onorată cu Premiul special pentru coerența și consistența programelor de educație prin artă a publicului tânăr.
„Este o mare bucurie să fim în această seară la Gala Premiilor UNITER 2024, în Sala „Ion Caramitru” a TNB și să primim Premiul Special pentru Coerența și Consistența Programelor de Educație prin Artă. Un premiu dedicat întregii echipe a Operei Comice pentru Copii și publicului nostru de toate vârstele. Vă mulțumim!”, a spus Felicia Filip, emoționată de includerea sa în panteonul premianților Uniter.
În aceeași seară,
Oana Pellea a fost primită cu aceeași venerație de către public, atunci când a urcat pe scenă să-și primească binemeritatul Premiu pentru întreaga carieră.
„Cum să iau premiul pentru întreaga activitate?”, a întrebat fiica actorului Amza Pellea, la începutul discursului său. „E-adevărat, sunt 30 de ani fix astăzi de când am luat primul premiu Uniter. Mulțumesc, domnule Ion Caramitru, pentru această gală! Mulțumesc, doamnă Sanda Manu, pentru că fără dvs., nu aș fi aici. Mulțumesc, mamă și tată, pentru tot ce mi-ați dăruit! Mulțumesc întregului colectiv de actori cu care am jucat sau m-am întâlnit vreodată pe scenă! Mulțumesc regizorilor, îi mulțumesc lui Tompa Gabor, îi mulțumesc Senatului Uniter pentru această onoare, iar acest premiu vreau să îl dăruiesc cuiva. Sunt foarte bucuroasă că în sală, astăzi, am rude, este vorba despre unchiul meu, domnul Barbu Olănescu și cu superba doamnă a sa, Renate. Iar premiul acesta superb îl dăruiesc din tot sufletul publicului, pentru care am plecăciuni și fără de care nu aș fi reușit în această profesie. E al dumneavoastră!”, și-a încheiat Oana Pellea discursul magistral.
Premiul pentru cel mai bun spectacol la cea de-a XXXII-a ediţie a Galei Premiilor UNITER a fost acordat producţiei „Antologia dispariţiei’, după proză feminină contemporană de Ştefania Mihalache, Anca Vieru, Lorina Bălteanu, Ruxandra Burcescu, Lavinica Mitu, Simona Popescu, filmările – Radu Afrim, producţie a Teatrului Naţional „Vasile Alecsandri” din Iaşi.
Pentru producţia „Antologia dispariţiei” au mai fost acordate Premiul pentru Cea mai bună actriţă în rol secundar –
Mălina Lazăr pentru rolurile Copil, Fetiţă, Ileana, Sabina, Daisy Johnson, Nina copil, şi Premiul pentru Cel mai bun video design –
Mihai Nistor pentru video-proiecţiile, filmările şi mappingul din spectacol.
Iată și lista completă a câștigătorilor:
Cel mai bun debut – Ramona Niculae pentru rolul Crina din spectacolul „10 lucruri pe care le-am pierdut la festivalul de la Mamaia” de Gabriel Sandu, regia Elena Morar şi Gabriel Sandu, Teatrul de Stat Constanţa;
Cea mai bună scenografie – Velica Panduru pentru decorul spectacolului „Nelinişte” de Ivan Vîrîpaev, regia Theodor-Cristian Popescu, Teatrul Naţional Târgu Mureş – Compania „Liviu Rebreanu”;
Cel mai bun actor în rol secundar – Miklos Bacs pentru rolurile Primarul / Secretar al primarului din spectacolul „Rubedeniile”, după Moricz Zsigmond, regia Laszlo Bocsardi, Teatrul Maghiar de Stat Cluj;
Cea mai bună actriţă în rol secundar – Mălina Lazăr pentru rolurile Copil, Fetiţă, Ileana, Sabina, Daisy Johnson, Nina copil din spectacolul „Antologia dispariţiei”, după proză feminină contemporană de Ştefania Mihalache, Anca Vieru, Lorina Bălteanu, Ruxandra Burcescu, Lavinica Mitu, Simona Popescu, scenariul, regia, universul sonor, filmările Radu Afrim, Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri” Iaşi;
Cel mai bun actor în rol principal – Tudor Cucu Dumitrescu pentru rolul Hedwig din spectacolul „Hedwig and the angry inch”, text de John Cameron Mitchell, muzica şi versurile Stephen Task, regia, coregrafia şi costumele Răzvan Mazilu, Teatrul „Stela Popescu” Bucureşti;
Cea mai bună actriţă în rol principal – Cerasela Iosifescu pentru rolul Iocasta din spectacolul „Oedip” de Robert Icke după Sofocle, regia Andrei Şerban, Teatrul Bulandra Bucureşti;
Cel mai bun critic de teatru (Premiul „George Banu”) – Oltiţa Cîntec;
Cel mai bun text românesc montat în premieră absolută, premiu acordat
sub egida Casei Regale a României – „Lumânările dreptăţii” de Csaba Szekely, regia Aba Sebestyen, Teatrul Naţional Târgu Mureş – Compania „Tompa Miklos”;
Cel mai bun spectacol de teatru de animaţie / teatru pentru copii – „Poveşti invizibile” de Mihaela Michailov, Teatrul pentru Copii şi Tineret Gong Sibiu şi Centrul de Teatru Educaţional Replika Bucureşti;
Cea mai bună muzică originală şi sound design – Tibor Cari pentru muzica originală din spectacolul „Lumânările dreptăţii” de Csaba Szekely, regia Aba Sebestyen, Teatrul Naţional Târgu Mureş – Compania „Tompa Miklos”;
Cel mai bun video design – Mihai Nistor pentru video-proiecţiile, filmările şi mappingul din spectacolul „Antologia dispariţiei”, după proză feminină contemporană de Ştefania Mihalache, Anca Vieru, Lorina Bălteanu, Ruxandra Burcescu, Lavinica Mitu, Simona Popescu, scenariul, regia, universul sonor, filmările Radu Afrim, scenografia Cosmin Florea, Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri” Iaşi;
Cel mai bun lighting design – Michael Bischoff pentru „Woyzeck” de Georg Buchner, regia Hunor Horvath şi Edith Buttingsrud Pedersen, Teatrul Naţional „Radu Stanca” Sibiu – Secţia Germană;
Cel mai bun spectacol de teatru radiofonic – „Vara în care mama a avut ochii verzi” după romanul omonim de Tatiana Ţibuleac, dramatizarea şi adaptarea radiofonică Magda Duţu, regia artistică Diana Mihailopol, Societatea Română de Radiodifuziune;
Cea mai bună regie (Premiul „Lucian Pintilie”) – Andrei Măjeri pentru piesa „Cine l-a ucis pe tata?”, Teatrul Metropolis Bucureşti;
Cel mai bun spectacol – „Antologia dispariţiei”, după proză feminină contemporană de Ştefania Mihalache, Anca Vieru, Lorina Bălteanu, Ruxandra Burcescu, Lavinica Mitu, Simona Popescu, scenariul, regia, universul sonor, filmările Radu Afrim, scenografia Cosmin Florea, Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri” Iaşi.
Premii speciale:
Rodica şi Mugur Prisăcaru, pentru performanţa în arta teatrului de păpuşi şi marionete;
Opera Comică pentru Copii, pentru coerenţa şi consistenţa programelor de educaţie prin artă a publicului tânăr;
Centrul Cultural Municipal „George Coşbuc” Bistriţa, pentru iniţierea şi realizarea proiectelor teatrale „La câţiva oameni distanţă de tine”, spectacol în regia lui Radu Afrim, şi „Tinereţe fără bătrâneţe”, workshop condus de Silviu Purcărete.
Premii pentru întreaga activitate:
Oana Pellea
Dan Condurache
Petrică Ionescu, regizor
Viorica Petrovici, scenograf
Miruna Runcan, critic şi istoricu teatral
Premiul de excelenţă „Ion Caramitru” i-a fost oferit actorului Valer Dellakeza „pentru o carieră excepţională încununată de rolul ‘profetului Ieremia’ din spectacolul ‘Bros’, în regia lui Romeo Castellucci, jucat pe marile scene ale lumii”.
Premiul preşedintelui UNITER a revenit Festivalului Internaţional de Teatru de la Sibiu pentru 30 de ani de activitate.
În sală s-au mai aflat și Principesa Sofia, Mariana Mihuț și Victor Rebengiuc, Rodica Mandache, Marcel Iureș, Ana Ciontea, Alexandrina Halică, Irina Margareta Nistor, Aylin Cadîr, Ștefana Samfira, Alice Barb și George Ivașcu, Pavel Bartoș, Marius Manole, Florin Piersic Jr., Tudor Giurgiu ș.a. Din păcate, nu și Dan Condurache, care a fost onorat tot cu un Premiu pentru întreaga carieră.
FOTO. Mihaela Petre/Facebook, Andrei Gîndac, Maria Gândac, Cosmin Stoian/Uniter