#1
Cand au inceput lucrurile?
In mai 1896 fabricantul britanic de sapun Lever Brothers (devenit peste ani gigantul Unilever) via distribuitorul sau european Francois-Henri Lavanchy-Clarke si-a asezat proeminent si explicit produsul intr-unul din primele filme ale fratilor Lumiere. 50 de secunde de material alb-negru si fara sonor in care doua doamne spala rufe. Cutiile de sapun sunt inscriptionate in franceza si germana – Sunlight Savon si Sunlight Seife pentru a atinge un public cat mai numeros. Prima plasare de produs din istorie e aproape concomitenta cu aparitia filmului.
#2
1932, primul Scarface si un sfert de million de dolari
White Owl Cigars, o companie americana ce vindea trabucuri cu 9 centi bucata, a platit in 1932 un sfert de million de dolari producatorilor Scarface, varianta originala, pentru ca protagonistul Paul Muni sa le fumeze produsele pe tot parcursul peliculei. Nu exista cifre despre evolutia vanzarilor White Owl Cigars, cert este ca firma exista si astazi.
#3
Mini, de la 1969 la 2003
Fabricantii de masini sunt mereu interesati de o aparitie pe marele ecran. De cele mai multe ori acestia nu platesc bani pentru expunere, ci ofera gratuit un numar de vehicule la standardele cerute de producatori. In 1969 la originalul britanic The Italian Job, BMC a oferit doar cateva modele Mini, restul masinilor necesare la filmari fiind achizitionate/inchiriate cu bani din bugetul filmului. 34 de ani mai tarziu, remake-ul american a beneficiat din partea BMW, proprietarul Mini, de nu mai putin de 32 de exemplare din simpatica marca. In 2004 (anul de dupa lansarea filmului) vanzarile Mini au crescut cu 22%.
#4
E.T si momeala irezistibila de la Hershey’s
Steven Spielberg avea nevoie in 1982 de niste bomboane ademenitoare pentru E.T.: The Extra-Terrestrial. Intial i-a abordat pe cei de la Mars pentru niste M&M’s, dar cele doua parti nu au ajuns la un acord. Pe fir a intrat apoi Hershey care a introdus in film produsul sau Reese’s Pieces. La o saptamana de la lansarea filmului, bomboanele, ambalate special pentru momentul E.T., isi triplasera vanzarile. Astazi Hershey este cel mai mare fabricant de ciocolata din America de Nord.
#5
Ray-Ban: de la Tom Cruise la Will Smith
In 1983 Ray-Ban era o companie ce se chinuia sa supravietuiasca, dar lucrurile aveau sa se schimbe radical. Mai intai cu pelicula Risky Business, in care Tom Cruise poarta un model retro al fabricantului de ochelari, apoi cu si mai celebrul Top Gun. Vanzarile celor de la Ray-Ban, in special ale modelului lor Aviator, au crescut exponential. Si mai recent, Ray-Ban s-a aliat pentru protectia planetei cu agentii K si J din seria Men in Black inarmandu-i cu modele futuriste de ochelari care au devenit nu doar un accesoriu, ci parte integranta din functionarea francizei.
#6
Pepsi inapoi in viitor
Seria Back to the Future a insemnat o oportunitate de aur pentru plasarea de produse. O companie isi putea marca trecutul, infatisa prezentul si cartografia viitorul in mintea spectatorilor. Robert Zemekis si-a dorit o colaborare cu gigantul Coca-Cola, dar a renuntat atunci cand a realizat ca forma de prezentare a acestei bauturi racoritoare a variat minim de-a lungul secolului 20. Conservatorismul Coca-Cola i-a dat sansa lui Pepsi sa aduca in al doilea film al seriei – cu actiunea in 2015 – un produs inovator (logo, ambalaj si reteta special create) intitulat cu schepsis Pepsi Perfect.
#7
A fost sau n-a fost product placement?
1994. Quentin Tarantino. Pulp Fiction. Dialogul gansterilor despre diferentele culturale dintre americani si europeni aduce in discutie mancarea de la McDonald’s, prezenta pe ambele maluri ale Atlanticului, si deja faimosul “the Royal with Cheese”. La finalul scenei Vincent (Travolta) ii spune lui Jules (Jackson) ca nici macar nu a pus piciorul intr-un Burger King, unul din rivalii McDonald’s. A fost sau n-a fost product placement? Nu s-a aflat nici pana azi.
#8
Bond, Aston Martin Bond
Die Another Day din 2002 expunea publicul la nu mai putin de 23 de branduri in 123 de minute. Asociatiile de protectia consumatorilor au sarit ca arse, cativa critici acizi l-au rebotezat Buy Another Day. Efect? Nul. Luati oricare din ultimele filme Bond si veti constata un bombardament asiduu al brandurilor exclusiviste: ceasuri Omega, computere Vaio de la Sony, nelipsite accesorii Luis Vuitton, o insiruire lunga de masini produse de Ford – de la Land Rover, Jaguar, Lincoln si, fireste, nelipsitul Aston Martin.
#9
Wilson. Cand product placement-ul atinge arta
Poate cea mai reusita plasare de produs din istoria cinematografiei apartine unui brand de echipament sportiv. Nu doar ca o minge de volei primeste timpi generosi de expunere in Cast Away, dar ea capata viata si devine un personaj essential in poveste. Multi spectatori au avut nevoie de batista, atat de s-au atasat de Wilson, prietenul tacut, dar de nadejde, al lui Tom Hanks. Popularitatea lui Wilson a fost atat de mare incat compania mama (Wilson Sporting Goods Company) a vandut ani la randul un model de minge cu model similar celui din film.
#10
Product placement-ul sub invazia Apple
Steve Jobs a inteles importanta strategica a product placement-ului in mentinerea loialitatii consumatorilor. In timpul domniei sale la Apple compania si-a schimbat procedurile (a creat stocuri generoase de produse disponibile pentru filmele si serialele in productie, le-a improspatat in permanenta cu modelele de utlima generatie, a simplificat operatiunile de predare a lor catre producatori). A avut grija pana si la micile detalii lipind stickerele Apple rasturnat pe produsele care urmau sa fie filmate pentru ca acestea sa fie vizibile in pozitia fireasca de catre spectator.
Lista de aparitii in filme si seriale este spectaculoasa: Mission Impossible, Independence Day, Twilight, Seinfeld, Sex and the City, 30 Rock, dar si mai spectaculoase sunt statisticile. Unul din trei filme care a fost number 1 la box office-ul american in ultimii 10 ani a continut o expunere a produselor Apple.
Extra-bonus
Cand filmul inventeaza un brand: Bubba Gump Shrimp
In 1994 personajul Forrest Gump investea intr-o afacere fictiva cu creveti in filmul cu acelasi titlu. Atunci cand pelicula s-a dovedit un real succes, nu doar ca a facut profituri frumoase si a castigat 6 premii Oscar, dar a si produs o rezonanta puternica in oameni, Viacom (parte din casa de productie Paramount) a decis sa porneasca o retea de restaurante intitulata Bubba Gump Shrimp. Astazi lantul numara 32 de locatii in toata lumea, serveste creveti geniali, pastreaza vie amintirea lui Forrest si a amicului sau Bubba si… face profit.