Noua aparitie pe ecranele festivalului de la Venetia, "The Zero Theorem", anunta intoarcerea lui Terry Gilliam la stilul care l-a consacrat. Desi nu chiar in plina forma, filmul tot arata o miscare in directia buna a regizorului, care pana acum a avut cateva incercari fie compromise ("The Brothers Grimm"), incurcate ("The Imaginarium of Doctor Parnassus"), fie complet respinse de critici ("Tideland").
The Zero Theorem, lansat astazi la Venetia, il are in prim plan pe Qohen (Christoph Waltz), un barbat emotiv care traieste intr-o biserica si care si-a petrecut majoritatea vietii asteptand un apel menit sa-i defineasca viata. Lucreaza pentru corporatia Mancorp si nu intra in contact cu nimeni in afara de supraveghetorul sau, Joby (David Thewlis). Dorinta sa de a lucra de acasa tocmai pentru a astepta apelul ii este indeplinita de liderul lor, Management (un Matt Damon care isi face intrarea intr-un costum cu imprimeu de leopard) in schimbul muncii sale in cadrul proiectului "The Zero Theorem", o ecuatie prin care se demonstreaza ca 0=100 si care sugereaza ca existenta este inutila.
Recunoscandu-l ca un geniu, Management o trimite pe irezistibila Bainsley (Melanie Thierry care joaca un rol sexy, dar comic) pentru a-l inveseli. Cand aceasta metoda esueaza, il trimite pe fiul sau de 15 ani, Bob (Lucas Hedges), un mic geniu care incearca sa-l ajute pe Qohen sa scape de frustrarea si anxietatea sa. Totodata, primeste ajutorul comicei Tilda Swinton in rolul unui psihiatru nebun.
Christoph Waltz incepe filmul cu nesiguranta (intentionata, de altfel), care face spectatorul confuz initial, relateaza cei de la Indiewire, insa in final, actorul da intr-adevar dovada de talent si experienta, aratand tranzitia personajului de la introvertit la extrovertit. Majoritatea actiunii se petrece in interiorul bisericii (fapt atribuit probabil bugetului redus), iar criticii de la Indiewire argumenteaza ca in filmul pare in mare parte o explorare launtrica a regizorului.
Deborah Young de la Hollywood Reporter a apreciat pelicula si a afirmat, "Terry Gilliam cauta disperat sensul vietii intr-un mod comic, fara insa a se apropia de el". In acelasi timp, criticul recunoaste perspectiva caracteristica a lui Gilliam, conform careia "conteaza calatoria si nu neaparat destinatia". Intr-adevar, filmul este un amalgam de imagini haotice si costume absurd de colorate, cu atmosfera romantica provenita din muzica tehno a compozitorului George Fenton.
Criticii de la Variety insa nu au avut mila: "bucata de capriciu distopic al lui Gilliam se dizolva intr-o zapaceala de glume nesarate si idei pe jumatate coapte", iar majoritatea publicului e de acord ca filmul se aseamana vizual cu un alt proiect al lui Gilliam, Brazil. "Cand am creat Brazil in 1984, incercam sa ilustrez o imagine a lumii in care credeam ca traim atunci. The Zero Theorem este o privire in lumea in care cred ca traim acum."
"Filmul are un farmec neglijent," spune Xan Brooks de la The Guardian. Un diamant neslefuit, filmul "The Zero Theorem" este o dovada clara a intoarcerii lui Terry Gilliam si in final, face publicul sa isi puna o serie de intrebari existentiale. Filmat pentru 36 de zile chiar in Bucuresti, pelicula nu are inca date sigure de lansare, insa spectatorii sunt cu siguranta curiosi in ce priveste aceasta productie sci-fi.
Aceasta este povestea primei nave de transport americane capturate de pirați în ultimele două secole.