marime text: Mareste fontul Micsoreaza fontul

Alfonso Cuaron, regizorul care a realizat cel mai spectaculos film al anului: ce inovatii a adus in cinematografie cu Gravity si cum a inventat o noua tehnologie

Alfonso Cuaron a muncit 4 ani pentru realizarea filmului Gravity, dar eforturile sale au meritat. Gravity s-a dovedit a fi unul dintre cele mai fascinante filme ale anului, inovator, cu succes in box-office si lider la Oscaruri cu 10 nominalizari. Duminica seara, Gravity are sanse mari sa primeasca Oscarul pentru cel mai bun film, iar Cuaron este considerat favorit pentru cel mai bun regizor.

Alfonso Cuaron, regizorul care a realizat cel mai spectaculos film al anului: ce inovatii a adus in cinematografie cu Gravity si cum a inventat o noua tehnologie

 

„Dintotdeauna m-au fascinat spatiul si explorarea lui.” - spune Alfonso Cuarón, regizorul, producatorul si co-scenaristul thrillerului dramatic Gravity 3D: Misiune in Spatiu. „Pe de-o parte, ideea de a te separa de planeta-mama este romantica si mitica, pe de alta parte nu are sens sa fii acolo cand viata e aici, jos.” La 52 de ani, Cuaron a realizat unul dintre cele mai impresionante filme din istorie, despre care se va vorbi mult timp de acum incolo si care a schimbat regulile tehnologice, asa cum se intampla si in cazul lui Avatar in urma cu 5 ani. Daca duminca seara castiga Oscarul, mai ales ca este considerat favorit pentru regie, acesta va fi primul regizor mexican premiat cu Oscar din istorie.
    


Alfonso Cuaron a fost nominalizat de patru ori la Oscar  ca regizor, cu 6 nominalizari in total, a scris si a regizat numeroase filme aclamate. A debutat ca regizor in 1991, cu filmul Sólo Con Tu Pareja, o comedie neagra cu Daniel Gimenez Cacho si Claudia Ramirez. Filmul a avut cel mai mare succes la box office in Mexic, in 1992, iar Cuarón a castigat premiul Ariel pentru scenariu. Sydney Pollack a fost impresionat de debutul regizoral al lui Cuarón si l-a angajat sa regizeze Murder, Obliquely, un episod din serialul noir Fallen Angels. Pentru acest episod, in care joaca Laura Dern si Alan Rickman, Cuarón a castigat in 1993 premiul Cable ACE pentru cea mai buna regie.
   

 

Cuarón a debutat in cinematografia americana in 1995 cu ecranizarea cartii pentru copii O Printesa Adevarata. Filmul a fost nominalizat la Oscar pentru imagine si regie si a castigat premiul Noua Generatie acordat de Criticii de Film din Los Angeles. A urmat Marile Sperante, in 1998, o adaptare contemporana a romanului scris de Charles Dickens, in care au jucat Gwyneth Paltrow, Robert De Niro, Anne Bancroft si Ethan Hawke.
    

Cuarón s-a intors apoi in Mexic sa regizeze productia spaniola provocativa, controversata si cu mult umor Si Mama Ta La Fel!, pentru care a fost nominalizat la Oscar pentru cel mai bun scenariu original, scris in colaborare cu fratele sau, Carlos Cuarón. De asemenea, a fost nominalizat la BAFTA pentru cel mai bun film strain si cel mai bun scenariu original. In 2003, a regizat Harry Potter si Prizonierul din Azkaban, al treilea film din cea mai de succes franciza din toate timpurile, bazata pe romanele bestseller ale autoarei J.K. Rowling.
    

Urmatorul proiect al lui Cuarón, Children of Men/Copiii Tatalui, pe care l-a scris in colaborare cu Timothy Sexton, a fost cel mai discutat film din 2006 si a fost apreciat de critici si fani ai filmului pentru tehnicile revolutionare. Cuarón a fost nominalizat la Oscar pentru cel mai bun scenariu adaptat, cel mai bun montaj si cea mai buna imagine, si la premiul BAFTA pentru imagine si scenografie.
    


Dupa ce a produs filmul prietenului sau Guillermo del Toro, Labirintul lui Pan, in 2006, Cuarón a infiintat compania de productie independenta Cha Cha Cha impreuna cu regizorii mexicani del Toro si Alejandro Gonzáles Iñárritu. Compania a produs filmul nominalizat la Oscar si BAFTA, Biutiful, regizat de Iñárritu in 2010.

 

Cuaron a vrut sa faca inca de acum 6 ani acest film, insa fost indrumat si sfatuit de cei din breasla, inclusiv James Cameron, sa mai astepte. Intre timp, el a muncit cot la cot cu echipa sa pentru a inventa noi tehnologii care sa ii permita sa poata spune aceasta poveste. James Cameron a fost uimit de realizarea lui, numind Gravity drept cel mai bun film despre spatiu.

 

In momentul asta, la sute de kilometri de pamant, exista niste oameni care lucreaza intr-un loc in care granita dintre viata si moarte este foarte ingusta. Pericolele zborului in spatiu au crescut in deceniile de cand am inceput sa exploram necunoscutul dincolo de atmosfera... si acele pericole se datoreaza omului. Satelitii defecti si resturile ramase in spatiu in urma misiunilor trecute au format un camp de reziduuri care poate cauza un dezastru intr-o clipa. NASA chiar a denumit scenariul asta: sindromul Kessler.
    

David Heyman, care a produs Gravity 3D: Misiune in Spatiu cu Cuarón, confirma. „Este o problema reala. Fiecare surub sau fragment care a ramas in spatiu orbiteaza la o viteza nemaipomenita si daca sau cand se vor ciocni, vor crea si mai multe reziduuri. Fenomenul acesta pune in pericol viata astronautilor, a navelor spatiale si poate si a noastra, pe pamant.”
    


In rolul astronautei novice Ryan Stone, Sandra Bullock a invatat multe despre aceasta problema chiar de la oamenii pe care ii afecteaza in mod direct. „Credeam ca astronautii vor sa calatoreasca in spatiu de dragul aventurii. Dar cand am vorbit cu ei, m-a emotionat dragostea lor nemarginita pentru lumea aia si pentru frumusetea Terrei vazuta din perspectiva lor, cu oceane, munti si luminile oraselor. E uluitor sa-ti dai seama cat de mic esti in universul acesta infinit.” - spune Bullock.

 

 


Aceasta premisa este catalizatorul luptei crancene pentru supravietuire in Gravity 3D: Misiune in Spatiu, care te transporta in spatiul uluitor si restrictiv. Filmul incepe in abisul silentios, deasupra atmosferei, unde nava spatiala Explorer orbiteaza. Specialistul in misiune Ryan Stone, care are atasat un brat robotic, instaleaza un sistem nou de scanare pe telescopul Hubble. Disconfortul  evident al dr. Stone in spatiu contrasteaza cu relaxarea comandantului misiunii, Matt Kowalski. In ultima sa calatorie in spatiu, Kowalski, interpretat de Clooney, se simte nemaipomenit testand un nou jet pack care ii permite sa pluteasca in spatiu fara sa fie priponit, ca de obicei.
    


Pe cealalta parte a planetei, demolarea programata a unui satelit nefunctional a trimis in spatiu fragmente dure de materiale, circuland la viteza mare, declansand o reactie in lant in urma careia nava Explorer risca sa se izbeasca de campul de reziduuri. Impactul inevitabil este catastrofic, distrugand nava, Stone si Kowalski fiind singurii supravietuitori. Comunicarea cu turnul de control s-a pierdut... insemnand sansa la salvare. Plutind in gol, cei doi trebuie sa vada dincolo de propriile limitari si sa-si depaseasca inertia ca sa ajunga inapoi, pe Pamant.

 


    

 

Scenariul Gravity 3D: Misiune in Spatiu a fost scris de Alfonso Cuarón si fiul sau, Jonas, marcand prima lor colaborare. „Ideile lui Jonas m-au inspirat.” - spune Alfonso. „M-a intrigat perceptia sa asupra timpului intr-o situatie de viata si moarte vazuta prin prisma unui singur personaj. Dar faptul ca actiunea are loc in spatiu ne-a deschis nenumarate posibilitati metaforice.”
   


„Ideea de spatiu ni s-a parut interesanta amandurora.” - spune Jonas Cuarón. „E un context in care nu poti sa supravietuiesti, la mii de kilometri de casa, asa ca filmul reflecta perfect ideea de depasire a obstacolelor si de a-ti gasi drumul spre casa. Am vrut sa fie o poveste credibila, realista. Ca sa descriem un scenariu posibil, cu totii ne-am documentat despre explorarea spatiului.”
    

Alfonso Cuarón
l-a abordat pe producatorul David Heyman, cu care a colaborat la Harry Potter si Prizonierul din Azkaban. Heyman a spus ca a fost incantat de sansa de a lucra din nou cu regizorul. „Am fost onorat cand mi-a propus sa ma implic. Alfonso este unul dintre marii regizori, un barbat infinit de creativ si imaginativ. Inspira oamenii si ii face sa fie mai buni in ceea ce fac. Ceea ce mi-a placut la scenariu a fost ca, intr-un fel, este un film de gen, dar e mult mai mult de atat. Cum sa nu ma implic? Apoi am inceput sa asimilez ce inseamna sa realizezi un astfel de film.”

 


    

 

Realizatorii au descoperit in scurt timp ca vor trebui sa impinga limitele cinematografiei ca sa spuna o poveste la gravitatie 0. „Trebuie sa marturisesc ca am fost naiv. Am crezut ca va fi mai simplu de realizat.” - spune Cuarón. „Stiam ca va trebui sa facem niste eforturi, dar de-abia cand am incercat tehnicile conventionale mi-am dat seama ca va trebui sa cream ceva cu totul nou ca sa realizez filmul asa cum imi doream.”

Mai simplu spus - desi n-a fost simplu de facut - realizatorii nu voiau sa creeze o lume de science-fiction, ci sa descrie realitatea situatiei de a pluti ratacit in spatiu, cel mai dur mediu cunoscut de omenire. Elementul crucial in redarea senzatiei de spatiu a fost reproducerea conditiilor la gravitatie 0. Avand in vedere preferinta lui Cuarón pentru cadre lungi si fluide, metoda obisnuita de a folosi cabluri nu era viabila si nici echipamentele care anuleaza gravitatia. Astfel, ei au creat o noua tehnologie care sa ii ajute sa filmeze cat mai realist.

 

„Este un film realizat de un regizor exceptional, centrat pe o actrita remarcabila.” - spune Clooney. „Aduce in discutie subiecte care rezoneaza cu majoritatea, desi poate nu ne asteptam la asta de la un film „din spatiu”. E vorba despre a te impaca, de a-ti constientiza propria moarte... sau propria viata. Si cred ca va genera multe dezbateri.”
   

 

„Inainte sa realizez acest film, nu stiam ca sunt capabila de atat de mult, pe atatea nivele: fizic, psihic si emotional.” - marturiseste Bullock. „A fost o transformare revelatoare. Sper ca cei care ne vor insoti in aceasta calatorie uluitoare sa simta o transformare dupa ce parasesc sala de cinematograf.”
   

„Pot sa spun ca Gravity 3D: Misiune in Spatiu este cel mai interesant proiect in care m-am implicat.” - spune David Heyman. „Povestea are atatea fatete, iar oamenii au contribuit enorm ca sa realizam ceva cu adevarat unic. Este un film frumos, elegant, a carui complexitate ne-a pus pe toti la incercare, dar efortul nu este evident.”
   

Alfonso Cuarón conclude: „A fost o colaborare pe toate planurile in scopul de a imbina diversele elemente de imagine, sunet si interpretare actoriceasca nemaipomenita. Vrem ca publicul sa ni se alature in aceasta calatorie... sa impartasim experienta de a pluti imponderabil in vastul, uluitorul si infricosatorul cosmos.”

 


 


Galerie foto


Modifică setările cookies