www.procinema.ro va introduce in atmosfera autentica a celui mai important festival de film din Romania, TIFF. Timp de 3 zile va aducem imagini, stiri despre filme si detalii de culise de la cea mai prestigioasa competitie de film de la noi.
Luni, 4 iunie 2012
Ora 22:38
Cele trei zile de supradoza s-au incheiat. Ne intoarcem acasa cu ochii injectati si multe povesti. Despre taximetristi, localuri, oameni, Cluj si, mai ales, despre filme. Pana la anul...
Luni, 4 iunie 2012
Ora 22:16
Elles cu Juliette Binoche a fost ultima noastra proiectie de la TIFF 2012. Casa de cultura a studentilor aproape plina (totusi am gasit cele mai bune locuri, niste scaune-fotolii geniale in primul rand de la etaj!) si un public majoritar feminin venit sa empatizeze cu universul eroinelor. O mama, sotie si editor Elle patrunde din ce in ce mai adanc in lumea prostituatelor studente. Sincer, brutal, dar cam imprastiat.
Luni, 4 iunie 2012
Ora 21:32
Un moment asteptat de mine anul asta la TIFF: documentarul lui Cyril Tuschi despre socialistul devenit oligarh transformat in martir politic... the one and only...Mihail Hodorkovski, subiect non-grata in propria lui tara. Bine dozat, ilustrat animat abil si liber la concluzii pentru spectator. Merg pe varianta Hodorkovski is the best of the worst si astept sa vad daca va veni ziua cand sacrificiul reginei (propria sa libertate) ii va aduce victoria dorita (functia de presedinte?).
Luni, 4 iunie 2012
Ora 14:42
Usor ametiti dupa excesul de topoare in cap de azi-noapte, debutam in a treia si ultima noastra zi la TIFF cu Taras-grapis, in original Crawl, un film australian in sectiunea Umbre. Si ghici ce? Vedem alte cateva lovituri de topor aplicate de un croat bland la chip ca un bunicut. Lungit pana la stadiul de sedativ, Crawl a vrut sa ne sperie, dar a reusit sa ne amuze involuntar.
Duminica, 3 iunie 2012
Ora 2:24
Mi-au trecut azi pe la ureche cateva replici care vorbesc despre energia Clujului. Dis-de-dimineata doi batranei ferchezuiti nevoie mare se salutau vesel cu “Servus, tinere!”, iar inainte de vizionarea lui Yellow Sea o pustoaica isi punea la punct insotitorul in legatura cu ce urmeaza sa faca dupa vizionare (adicatelea pe la 2 noaptea): “Daca nu te tine, nu vii, nu-i bai”.
Duminica, 3 iunie 2012
Ora 2:12
Vizionare tarzie cu ghinion la cinematograful Florin Piersic (ex-Republica). Filmul porneste fara subtitrare in doua randuri. Spectatorii aplauda, fluiera, tin atmosfera vie. Din a treia incercare o ia. Hwanghae tradus cu The Yellow Sea tradus cu Ucigasul, ca sa fie cat se poate de clar. O promisiune respectata in totalitate: thriller salbatic violent made in Coreea de Sud de Hong-jin Na (omul responsabil si pentru laudatul The Chaser). Filmari, poveste, twist de final, toate acolo unde ar trebui sa fie.
Duminica, 3 iunie 2012
Ora 21:47
Tocmai am iesit din Polus Center de la cea mai inspirata alegere cinematografica de pana acum. Ce filme ar fi facut Guy Ritchie daca s-ar fi nascut in oala fierbinte a Balcanilor? Cred ca The Parade/Parada este un posibil raspuns. Comic pana la refuz, dramatic la final, filmul lui Srdjan Dragojevic flirteaza cu prejudecatile intr-un spatiu al nationalismului si homofobiei. Un succes rasunator in spatiul ex-iugoslav si cel mai bun film vazut la TIFF anul asta pana acum. Regizorul prezent la final pentru un q&a a primit aplauze frenetice.
Duminica, 3 iunie 2012
Ora 18:32
Ministrul (L'exercice de l'etat) proiectat la Casa de Cultura a Studentilor intr-o sala pe jumatate goala. Nici macar in film romanii nu mai au chef de politicieni. Pacat pentru ca Ministrul e abil, taios si cu zvac. Isi camufleaza perfect acuzele si te pierde intr-o plasa de invarteli. Ma intreb cati dintre spectatori merg de aici la dezbaterea despre film si politica de la Casa TIFF. Noi preferam sa ne aventuram in cautarea unui somloi.
Duminica, 3 iunie 2012
Ora 15:03
Debutam lenes in cea de-a doua zi. Nu ne-am trezit la timp pentru Tom Sawyer, asa ca de la 12:30 am intrat pentru volumul 3 de scurtmetraje romanesti la Victoria.
Chefu' de Adrian Sitaru. Accente ardelenesti aproape exclusiv feminine la care sala vibreaza in hohote de ras. Despre radiografierea unui chef dat la bloc in Ardeal.
Suflu de Ban Attila. Un joc de-a soarecele si pisica cu tenta sexuala in trei pe malul unui lac: el, ea si o gonflabila. Cine se ineaca? Cine se salveaza?
Tipatul de Sebastian Cosor. Revedem prelucrarea narativa animata si muzicala a Tipatului lui Munch.
Grand Hotel Italia de Rodi Cotenescu. Panoplie completa a romanilor din Italia inghesuiti pana la refuz intr-o camera de hotel. Amprente de cliseu inecate intr-un tablou absurd.
Tatal meu e cel mai tare de Radu Potcoava. Poveste despre viata de cartier, alegeri, bani si violenta. Moment de justitie in genunchi la care sala vibreaza intens.
Nasu' de Cristina Jacob. Incident prelungit excesiv cu pseudoeroi din lumea artei la granita romano-moldoveneasca. Momente hilare cu parfum real despre spaga, caini politisti in zile slabe si reinterpretari a la Godfather.
Concluzie personala dupa short-urile vazute in 2 zile: cinematograful romanesc se indreapta intr-o directie fericita diversificandu-si temele, mijloacele si viziunile cu care lucreaza.
Sambata, 2 iunie 2012
Ora 1:26
Mici sfaturi la capatul unei prime zile: biletele merita cumparate in avans cu o zi (costa 8 ron in loc de 10), sigur ca pentru asta trebuie sa fiti decisi ce si cand vreti sa vedeti. Taximetristii nu trebuie provocati politic, altfel riscati sa va tina incuiati in masina pana isi termina discursul. Cofetariile trebuie puse neaparat pe lista lucrurilor de vizitat in oras. Un linzer cu mac ne-a uns papilele. Iar vremea… nu trebuie subestimata niciodata. Mai ales cand ai de alergat toata ziua prin oras de la un cinematograf la altul. Azi a tinut cu noi, dar maine?
Sambata, 2 iunie 2012
Ora 24:12
Incheiem prima zi cu un documentar semnat de cupul Gustav Hofer-Luca Ragazzi intitulat promitator Italy: Love It or Leave It. Ghidus executat si cu adorabilul Fiat 500 in rol principal, filmul nu-si prea respecta premiza promis echilibrata, accentuand toate motivele pentru care Italia ar fi de lepadat. Jumatate dintre ele sunt valabile pentru orice tara din lume, deci unde sa te duci? Argumentele politice au expirat deja, Berlusconi e in cartile de istorie politica, iar baietilor le cam place sa joace teatru uneori.
Sambata, 2 iunie 2012
Ora 22:26
Prima oara in acest an ajungem in Polus Center pentru o dubla cinematografica. Incepem cu Beul-la-in-deu (tradus in engleza cu Blind, iar in romana cu In intuneric). Pelicula in reteta traditional sud-coreeana: multa tensiune si cateva momente sangeroase intr-un duelul mortal dintre o oarba si un violator criminal in serie. Extrabonus: un caine si un politist stupid. Nu la nivelul unui The Chaser, dar mult peste ce poate sa livreze cinematografia americana in zona asta.
Sambata, 2 iunie 2012
Ora 19:48
Prima proiectie a unui film din competitie tocmai s-a incheiat. Filmul a fost introdus de directorul artistic al festivalului – Mihai Chirilov – iar evenimentul a fost sold out la cinematograful Victoria. Oslo, 31 august, al doilea lungmetraj regizat de Joachim Trier, spune povestea dramatica a unui narcoman revenit dintr-un centru de tratament pentru 24 de ore la Oslo. O lupa existentiala lenta, rece si cruda nominalizata anul trecut la Cannes in sectiunea Un Certain Regard.
In deschidere am avut parte de un short distopic – Abandoned – semnat Francisco Ruiz Velasco, un mexican a carui creativitate a convins instantaneu studiourile de la Hollywood, care l-au angajat pentru efectele speciale ale lui Hellboy 2 si care acum lucreaza la deja vestitul Pacific Rim.
Sambata, 2 iunie 2012
Ora 17:11
The substance: Albert Hofmann's LSD umple sala tip vagon de cinematograful Arta. Suntem in sectiunea Ce se-ntampla, documentarule? pentru un trip prin istoria zbuciumata a substantei nascuta in laboratoarele Sandoz in 1943. Documentarul include cateva fragmente de interviu cu Stanislav Grof, transpersonalistul care utilizeaza substanta in cercetari stiintifice de cartografiere a unor straturi psihologice imposibil de atins altfel. La final regizorul Martin Witz participa la un q&a grabit. Si noi ne grabim spre urmatoarea vizionare.
Sambata, 2 iunie 2012
Ora 16:42
Scurtmetraje romanesti - volumul 2 - in cadrul sectiunii Zilele Filmului Romanesc, cinematograful Victoria.
Hello Kitty - scris si regizat de Millo Simulov. Poveste amuzant apoasa a unei gasti de baieti plecata la mare ce se inchide tragic asteptat supranatural. Sergiu Flesner cu un aport comic special.
Donna must die - Ismail Jamaludin si Dragos Dulea. Istoria unei crime aproape ratata din dragoste cu Dorian Boguta si Valeria Cristea. O creatie in cheie Sin City si un Boguta cu un look a la Cristopher Walken.
De azi inainte - Dorian Boguta. O intalnire tata-fiu inceputa cu o lectie de sofat si continuata cu o vizita la o femeie pe tema identitatii sexuale.
30-40-50 - de Iulia Rugina, Eva Pervolovici si Stanca Radu. Triptic despre intalnirea iubirii in evolutia cronologica a vietii - la 30, 40 si 50 de ani. Ultima parte, lucrata 100% animat, o surpriza foarte placuta.
De la ultimul scurtmetraj am fugit pentru ca sa prindem documentarul despre LSD.
Sambata, 2 iunie 2012
Ora 11:23
Meet the Aperitiff, ghidul oficial al festivalului. Aflam oferta de filme de la A la Z din festival, programul pe zile si toate evenimentele conexe. Decidem sa deschidem impreuna (suntem 4) de la 12:30 cu scurtmetraje romanesti - volumul 2 la cinematograful Victoria. Pana atunci... cafeeeea!
Vineri, 1 iunie 2012
Ora 21:32
Gelozia noastra clujeana atinge apogeul in timpul Festivalului de Film Transilvania. Pentru bucuresteni Clujul lipsit de caini comunitari, Clujul verde, Clujul multicultural e oaza de placere picurata cu lentoare ardeleneasca. Dar cand pe deasupra vine si o supradoza de filme bune, Clujul capata o atractie magnetica. An de an, macar pentru cateva zile, TIFF-ul trebuie degustat, apreciat si povestit. Cu masina, cu avionul sau cu trenul asa cum facem noi, hai la Cluj... no bine, hai la Cluj, hai la TIFF!
Aceasta este povestea primei nave de transport americane capturate de pirați în ultimele două secole.