Povestea femeii care a pus pe jar CIA, Congresul American si Academia de Film. Kathryn Bigelow: Refuz sa-mi schimb sexul si sa ma opresc din facut filme
2988
0
13 ianuarie 2013 10:55
Kathryn Bigelow a facut istorie in 2010, devenind prima femeie recompensata cu Oscar pentru regie, cu drama The Hurt Locker. Succesul a culminat in 2012, cand fosta sotie a lui James Cameron a intrat iarasi pe un taram minat si intr-un domeniu in care putine femei ar avea curajul sa se aventureze: misiunea de capturare si ucidere a lui Osama bin Laden. Zero Dark Thirty a devenit cel mai controversat film al anului, dar si un succes de box-office, dupa ce a primit 5 nominalizari la Oscar, printre care si pentru cel mai bun film. Cu toate astea, Bigelow a fost "uitata" de Academia Americana de Film la categoria regie.
Femeie care in tinerete cocheta cu pictura, a ajuns la 61 de ani "cel mai stralucit regizor de actiune al momentului" asa cum o numesc cei de la TIME. Cele mai apreciate filme ale ei, The Hurt Locker si Zero Dark Thirty au pus-o pe lista celor mai rafinati, puternici si originali cineasti contemporani.
Revista TIME a stat de vorba cu Kathryn Bigelow, care la 61 de ani, a devenit un personaj unic in peisajul cinematografic american si ale carei filme demonstreaza ca nu ii este frica de nimic. Zero Dark Thirty este a doua ei colaborare cu scenaristul Mark Boal, dupa The Hurt Locker. Filmul a fost ridicat in slavi de o parte dintre cinefili, insa si criticat pentru scenele de tortura pe care le prezinta in misiunea CIA-ului de a-l captura pe bin Laden.
In Zero Dark Thirty, regizoarea construieste suspansul gradat, insa ia decizia sa nu arate ceea ce simt sau gandesc personajele, in special Maya (Jessica Chastain), ci cum actioneaza. Zero Dark Thirty il lasa pe spectator sa masoare costurile umane ale celor 10 ani de "vanatoare" si consecintele actiunilor la care agentii CIA au recurs pentru a-l prinde pe cel mai periculos terorist din lume, responsabil pentru atacurile de la 11 septembrie 2001.
"Stiam ca acest film va fi controversat, ultimul deceniu a fost marcat de evenimentele pe care le prezint in film si stiam ca Zero Dark Thirty va genera reactii puternice, insa nu ma asteptam sa ia astfel de proportii. Sunt mandra de acest film si il sustin total. Cred ca este un film puternic moral care pune sub semnul intrebarii utilizarea torturii" a spus Bigelow pentru TIME.
Scenele de tortura au reprezentat motivul principal pentru care Zero Dark Thirty a fost atacat in presa: "Din punct de vedere personal, acele scene au fost foarte greu de realizat. Publicul vrea sa intoarca privirea la acele secvente, dar nu ar trebui. Sunt dureroase si dificil de privit si asta se vede in reactiile personajului jucat de Jessica Chastain. Se uita in spate, isi acopera gura cu mana, o deranjeaza. Asa reactioneaza marea majoritate a celor care vad filmul si asa ar face si daca s-ar afla in camera respectiva. Sunt genul de lucruri carora ne impotrivim instinctual, este mai usor sa intorci spatele decat sa infrunti astfel de situatii. Eu cred ca noi portetizam cat se poate de real ce s-a intamplat cu adevarat si ar trebui sa acceptam ca s-a intamplat asa".
Eroii din filmele lui Kathryn Bigelow nu se incadreaza in tiparul hollywoodian: sunt oameni care gresesc, ale caror defecte ii domina in anumite situatii si nu sunt personaje pe care sa le iubesti sau cu care sa fii de acord. "Personajele mele sunt fundamental umane. Nu sunt bune sau rele, natura umana este cu mai multe fete, iar indivizii au intotdeauna defecte", a mai spus Kathryn Bigelow.
Bigelow a intrat in detalii si despre scena de tortura: "Am folosit informatii confidentiale primite in exclusivitate. Insa nu trebuiue tratat ca un raport oficial al Senatului. Este un film, are regizor, actori, decoruri. Structura narativa are elipse, e comprimata, noi va prezentam 10 ani in 2 ore si jumatate. "
Cei care au criticat Zero Dark Thirty s-au legat de scenele de interogare si modul in care filmul arata ca singurele metode care au dat rezultat in goana dupa bin Laden au fost cele de tortura. Bigelow explica: "Ce a fost clar in lume, a fost clar si in film. bin Laden a fost ucis in Abbottabad, Pakistan - asta e un fapt real. Unde au existat ambiguitati in realitate, au existat si in film. Indiferent de ce rapoarte citesti, fie ca sunt de la Washington Post sau cartea The Finish: The Killing of Osama bin Laden, afli ca unele informatii au fost culese de la persoane detinute. Poate dupa ce raportului Senatului ajunge la final, ne vom lamuri cu privire la aceste informatii."
Desi a debutat acum 30 de ani, razboiul a adus-o pe val pe Kathyn Bigelow abia in urma cu 3 ani. Putini isi mai aduc aminte de debutul ei, The Loveless, in 1980: "Imi aduc aminte de o conversatie pe care am avut-o cu Andy Warhol, in care mi-a spus ca filmul este mai populist decat arta - arta e elitista, deci exclude o mare parte din public. Filmul este accesibil, iar asta m-a atras cel mai mult. Si m-am apucat sa scriu un scenariu, iar de aici a inceput cariera mea", a povesti Kathryn despre cine si ce a convins-o sa se apuce de film.
Mark Hughes, editor al revistei Forbes a scris in recenzia sa ca Zero Dark Thirty este filmul care va defini deceniul in care traim: ""Kathryn Bigelow continua sa faca filme de razboi, insa spre deosebire de cele din trecut, acesta este cel care va defini deceniul. Timp de 10 ani am fost in razboi, un razboi menit pentru a-l prinde pe bin Laden. Timp de ani de zile, el a fost ca o fantoma, aproape uitat, in timp ce lumea isi intoarcea privirea catre victimele civile si tortura. Spre final, parea ca razboiul nu se va incheia. Si apoi a venit zvonul, urmat de confirmare ca Osama bin Laden a fost gasit si ucis. Omul pe care l-am transformat intr-un monstru mitic, ca mai tarziu sa-l transformam intr-o persoana uitata, a disparut pentru totdeauna".
Aceasta este povestea primei nave de transport americane capturate de pirați în ultimele două secole.