Castigator al unui premiu Oscar pentru A Beautiful Mind, Ron Howard este printre cei mai apreciati regizori de la Hollywood. Este hotarat sa isi dovedeasca talentul pe scena competitiva a industriei, iar noul sau film Rush nu poate decat sa ii ateste geniul cinematografic, scriu cei de la Hollywood Reporter intr-un material amplu in care au aflat dedesubturile din spatele realizarii dramei Rush.
A regizat 22 de filme din 1977 pana in prezent si se apropie de cele 24 ale lui Steven Spielberg (din aceeasi perioada de timp) si este caracterizat de pasiunea sa pentru munca lui, precum si de spiritul suprinzator de competitiv. Si in mediul online Howard este admirat de 700,000 de fani care il urmeaza pe Twitter, insa regizorul remarca "Judd Apatow are mai mult de 1 milion".
Dand dovada de o cunoastere de sine remarcabila inca de la varsta frageda, Howard si-a luat multe masuri pentru a evita aceasta fire concurentiala. S-a mutat impreuna cu sotia sa Cheryl de la Los Angeles la New York in 1985, unde si-au crescut cei 4 copii (Bryce Dallas, acum de 32 de ani, gemenele Jocelyn Carlyle si Paige Carlyle, 28, si Reed Cross, 26). "A fost bine atat pentru ei cat si pentru mine sa imi iau distanta de ceea ce eu consider presiunea neincetata asupra carierei pe care o ai in Los Angeles," a declarat Howard intr-un interviu pentru Hollywood Reporter. "Cred ca asta vine in opozitia incercarii de a fi aventuros din punct de vedere creativ."
Conceptul din spatele lui Rush isi are radacinile prin anul 2010, cand scenaristul Peter Morgan (care a castigat un premiu pentru adaptarea sa pentru Frost/Nixon, o alta colaborare cu Howard) s-a intalnit cu pilotul de Formula 1, Nikki Lauda si a fost inspirat sa ii puna pe hartie povestea competitiei dintre el si britanicul James Hunt. Dupa aproape 30 de intalniri cu pilotul, Morgan s-a intalnit apoi cu regizorul Paul Greengrass (cunoscut pentru franciza Bourne), care a intrat repede in echipa. Din pacate, insa, Greengrass a renuntat curand la film, alegand sa regizeze drama care il are pe Tom Hanks in rol principal, Captain Phillips. Intalnindu-se apoi cu Howard, acesta din urma si-a exprimat interesul categoric pentru proiect si desi nu e un film de studio, la cateva zile regizorul a semnat contractul. "Am fost atras instinctiv de film deoarece ofera o perspectiva noua," a declarat Howard. "Era o oportunitate rara."
"Punerea in scena a acelei lumi, si a vitezei, intr-o maniera autentica si totusi viscerala era similar cu ceea ce am avut nevoie pentru Apollo 13," explica acesta. "Dar psihologia personajelor principale era mult mai complexa. Acele scene aveau nevoie de ceva mai aproape de A Beautiful Mind sau Frost/Nixon."
Chris Hemsworth se afla in timpul filmarilor pentru The Avengers in 2011 cand a avut auditia pentru Rush. A fost problematic pentru marele Thor sa incapa in mica masina de curse, iar Hemsworth a trebuit sa slabeasca 14 kilograme. "Are o etica de munca care imi aminteste de Tom Hanks," afirma Ron Howard despre starul din Thor. "E grozav sa lucrezi cu el: este ambitios din punct de vedere creativ, iubeste filmele si are instincte foarte bune". Pentru a-l cunoaste mai bine pe regretatul James Hunt, Howard a apelat la metoda de interpretare a scrisului sau, care l-a ajutat pe Hemsworth sa-l descifreze pe pilot. Pe parcursul filmarilor, Daniel Bruhl a mentinut continuu contactul cu Nikki Lauda, care i-a oferit mereu ajutor, in special pe partea tehnica.
Productia s-a dovedit a fi o provocare in sine, mai ales pentru cei doi actori care au fost nevoiti sa urce la volanul masinilor cunoscute ca si "bestii ale vitezei". E drept, insa, ca acestia nu ar fi putut face fata masinilor de Formula 1 (care ating viteze cu pana la 350 de kilometri la ora), asa ca echipa a folosit masini de Formula 3 facute sa semene cu echivalentele lor de elita. Accidentele insa nu au fost lipsite - in prima zi in care Bruhl a urcat la volan, masinii sale i-a sarit una din roti, iar chiar daca riscul nu a fost mare, pericolul a fost suficient cat sa ii sperie pe toti.
Pentru promovarea lui Rush, Ron Howard s-a dus el insusi la Berlin Film Market in 2011 in cautarea distributorilor. "Daca asta este metoda prin care filmul va fi finantat, ori iti pasa si crezi in el, ori nu." Metoda regizorului a functionat, iar majoritatea bugetului a venit din distribuitori straini mai mici. Howard adauga, "Daca studiourile considera ca nu sunt dispusi sa investeasca in dramele care nu pot fi considerate blockbustere, atunci companiile precum Exclusive si altii vor deveni atat de puternice incat pot fi aproape un studio."
"Ai cinematografe pline de filme pe care nimeni nu vrea sa le vada," puncteaza Peter Morgan. "Oamenii s-au indreptat catre televiziune. Vor sa vada un film cu o valoare de productie care sa semene a o experienta cinematografica satisfacatoare si care nu este un nonsens fantasy sau pueril. Nu suntem adolescenti."
In urma unui test screening din SUA, Howard a afirmat: "Nu cred ca am mai facut vreodata un film care sa socheze atat de mult. Cei care iubesc sporturile cu motor sunt surprinsi ca este atat de autentic si intens. Cei care nu stiu prea multe despre sport il descopera ca fiind mai sexy, mai captivant si mai emotionant decat ar fi crezut."
Cu siguranta, insa, putini regizori ar fi obtinut acelasi rezultat. "Ce este fascinant la Ron este ca a incercat sa exploreze toate genurile pana acum," spune Bruhl. "Ron a facut de toate - comedie, drama, western, sci-fi, orice. Ii place aventura constanta." Morgan adauga, "Combina dependenta neobosita de munca cu farmec fara esec, umanitate si umor. As lucra pentru el oricand, oriunde...Multi il subestimeaza." Totodata, Hemsworth ii admira talentul regizoral: "Este cea mai placuta persoana pe care am intalnit-o vreodata. Nu conteaza in ce departament lucrezi - toata lumea se simte implicata."
Rush este povestea a doi piloti de Formula 1 cu personalitati cu totul opuse, prinse intr-o competitie de-a dreptul periculoasa, intr-o perioada a acestui sport in care tehnologia masinilor depasea calitatea pistelor de cursa. In timp ce James Hunt privea fiecare cursa ca pe o incercare de a insela moartea, traind fiecare moment intr-un spirit de abandon total, Nikki Lauda era in capatul opus. Austriacul, poreclit "Sobolanul", avea un dezgust fata de stilul de viata al competitorului sau. Pe 1 august, 1976, Ferrari-ul lui Lauda a fost implicat intr-un accident in timpul Grand Prix-ului de la Nurbugring, in care pilotul a fost inghitit de flacari, arzandu-i plamanii si fata. La sase saptamani dupa tragedie, pilotul a refuzat sa se lase invins si s-a urcat inapoi la volan. "Dupa Rush," explica regizorul Ron Howard, "am o intelegere mult mai profunda a ambitiei ca si combustibil pentru succes."
Rush va aparea pe ecranele festivalului din Toronto pe 8 septembrie si lansat pe 27 septembrie in SUA. Howard, insa, nu se opreste aici, ci este deja implicat in alte productii: In the Heart of the Sea il va avea pe Hemsworth, dupa scenariul lui Morgan, cu un buget de 100 de milioane de dolari din partea Warner Bros. Totodata, Howard sugereaza ca The Dark Tower (bazat pe seria lui Stephen King) si Inferno (dupa romanul lui Dan Brown) sunt si ele posibile.
In Romania, Rush va fi lansat in cinematografe incepand cu 30 septembrie.