The Hobbit: cea mai controversata parte a filmului, primele recenzii, cat de bun este debutul noii trilogii si unde va fi vazut in Romania in format 48 de cadre pe secunda

Regizorul Peter Jackson a folosit camera 3D de mare viteza pentru a filma The Hobbit: An Unexpected Journey, numarul de cadre pe secunda fiind astfel dublat la 48. Dar, dupa o prima vizionare, spectatorii deja s-au plans de dureri. Primele recenzii anunta reactii mixte in legatura cu acest format controversat, insa filmul nu ii dezamageste pe fanii universului lui Tolkien. Filmul va putea fi vazut in Romania incepand cu 14 decembrie in format 48 de cadre pe secunda in Cinema City Sun Plaza si Cinema City AFI Palace Cotroceni.

Criticul de film Mike Ryan a explicat pentru Huffington Post de ce este atat de controversat formatul High Frame Rate 3D care aduce  The Hobbit: An Unexpected Journey la un numar dublu de cadre pe secunda:

"Pentru ca are un numar dublu de cadre pe secunda,  asta duce la o claritate incredibila a imaginii. De ce este asta o problema? Este posibil ca o imagine sa fie atat de clara incat sa nu mai para reala. Sau este atat de reala incat te scoate complet din atmosfera filmului. De exemplu decorurile arata uneori ca decoruri de film. Sau un alt exemplu: imaginea era atat de clara incat intr-o scena am putut sa vad lentilele de contact ale lui Ian McKellen. Nu sunt expert al cartilor lui Tolkien, dar nu cred ca exista asa ceva in Middle Earth."

In opinia lui Mike Ryan acest format are si parti bune si parti mai putin bune: "Mi-a placut si nu mi-a placut The Hobbit in 48 de cadre pe secunda din motive diferite. Admit ca este fascinant sa vezi un film in 48FPS insa sincer, nu am mai vazut nimic la fel pana acum. Niciodata. Din punct de vedere tehnologic, mi-a placut destul de mult. Insa! Daca vrei sa plonjezi intr-o alta lume, aceasta tehnologie iti poate distrage atentia. (..) Este o scena in care Gandalf (Ian McKellen) si Galadriel (Cate Blanchett) au o discutie foarte importanta langa o cascada. Nu am putut sa-mi iau ochii de la acea cascada, atat era de frumoasa. Puteam vedea fiecare picatura de apa, imi doream parca sa beau din ea. Bineinteles, din acest motiv am ratat toata discutia dintre Gandalf si Galadriel."

Formatul 48 FPS pune probleme in special la scenele filmate in interior: "Nu toate scenele arata atat de frumos in 48 de FPS. Cele din exterior sunt fantastice, insa cele din interior te fac constient ca te uiti la un decor de film. Iar scenele in care s-a folosit CGI au generat reactii mixte" a mai marturisit acesta.

Publicul va decide daca formatul High Frame Rate 3D va avea un viitor: " Este natural de asumat ca ochii nostri se vor obisnui cu acest format daca vom vedea mai multe filme in 48FPS. Insa este posibil sa te simti mereu, atunci cand vezi astfel de filme, de parca cineva iti pune in ochi o lanterna cand esti intr-o camera intunecata.  Formatul 48 FPS poate avea un viitor comercial, depinde de cum vor reactiona oamenii la el".

Cinefilii au acuzat stari de ameteala si chiar migrene dupa ce au urmarit la cinematograf "The Hobbit". Sunday Times relateaza impresiile unui spectator care a venit in Noua Zeelanda din Australia pentru a urmari filmul. "Ochii mei nu pot vedea totul, e ametitor, acum am o migrena", a spus el. Un alt fan a scris pe Twitter: "Claritatea e buna pentru muntii mari cu zapada, dar la prim-planuri imaginea este prea intensa. Am plecat iubind filmul dar in acelasi timp, imi era si rau", a mentionat acesta.Un alt spectator a descris senzatia ca fiind asemanatoare cu cea provocata de un carusel. "Trebuie sa te tii de stomac si sa-ti lasi ochii sa se obisnuiasca. Nu e pentru toata lumea", a mentionat el. Dar, unii au laudat modul in care a fost filmat "The Hobbit". Acestia afirma ca in acest fel vor fi realizate toate filmele in viitor.

Primele recenzii pentru The Hobbit: An Unexpected Journey

Mike Ryan pentru Huffington Post: "Cu siguranta este o placere sa revedem cateva dintre celebrele personaje, insa The Hobbit nu e la fel de bun ca filmele din seria Lord of The Rings, in mod individual. Seamana foarte mult cu The Fellowship of the Ring (se merge foarte mult dintr-un loc in altul), dar Martin Freeman in rolul lui Bilbo este excelent. In afara lui Gandalf interpretat de Ian McKellen, celelalte personaje secundare nu sunt foarte interesante. Totusi ca un film fantasy de aventuri, este cu adevarat interesant si distractiv."

Todd McCarthy pentru Hollywood Reporter: "Sunt foarte multe elemente in noul film care sunt la fel de spectaculoase ca trilogia Stapanul Inelelor, insa si elemente plictisioare si banale in special in prima parte a filmului."

Peter Debruge pentru Variety: "The Hobbit premiaza si ataca in acelasi timp apetitul audientei pentru universul Middle Earth. Filmul nu ofera suficient material nou pentru a lansa o noua trilogie, iar singura mare realizare este la nivel tehnic, cel putin asta este impresia lasata de The Hobbit (...) In ceea ce priveste tehnica de 48 de cadre pe secunda, totul pare prea umflat, se vad decorurile artificiale, ceea ce nu e bine".

Rodrigo Perez pentru  IndieWire: "The Hobbit, noua incursiune a lui Peter Jackson in Middle Earth incepe ingrijorator si destul de slab. Cu o imagine absolut iritanta in 48 de cadre pe secunda, dureaza ceva timp pana incepi sa te obisnuiesti cu imaginea. Filmul se deschide cu doua discursuri tinute de Bilbo Baggins (Ian Holm) si Frodo Baggins (Elijah Wood). In timp ce filmele din seria Lord of the Rings aveaun un ton jovial la inceput, aici din pacate ridicolul ajunge la un nivel prea mare. (sigur ca romanul, sursa de inspiratie, este pentru copii, dar e cam mult )."

Katey Rich pentru  CinemaBlend: "Am vazut The Hobbit in 48 de cadre pe secunda si in 3D, o experienta pe care o recomand, insa nu as fi sigur ca as mai repeta asta. Nu m-am putut adapta la imagine, care te face sa simti si sa vezi lucrurile mai aproape, un sentiment bizar mai ales cand ai de a face cu troli si goblini, chiar si o gasca de dwarfi. Experimentul tehnologic l-a ajutat pe Peter Jackson sa aduca lumea din Middle Earth la o scala la care nimeni nu a mai lucrat pana acum, insa este greu sa tii pasul cu ce vezi. Este fascinant sa vezi personaje familiare ca Gollum miscandu-se atat de realist, dar nu poti sa fii la fel de fermecat de aceasta calatorie intr-o lume imaginara.  An Unexpected Journey este o dovada ca Peter Jackson nu si-a pierdut maiestria de a spune povesti in aceasta lume si e posibil sa aiba niste surprize mari pentru fani, acum ca o noua trilogie a luat nastere".