marime text: Mareste fontul Micsoreaza fontul

Urasc trailerele*!

Cea mai perfida unealta de marketing din arsenalul celor care promoveaza filmele merita sa fie pusa la zid. Va spun si de ce.
 

Urasc trailerele*!

In primul rand urasc trailerele pentru ca strica surpriza. Strica descifrarea unui mister, strica magia unor momente. Sigur ca poate sa nu-ti placa, sa te enerveze sau pur si simplu sa nu intelegi nimic din ce vezi. Poti sa te plictisesti de moarte. E riscul pe care ar fi bine sa ti-l asumi. Intreb pe cineva: la ce te duci? Raspunde: la ala cu tipa aia careia ii macelaresc unii parintii si care dupa aia se inarmeaza pana-n dinti si se duce si ii calca pe cap pe cei care au facut-o. Ce trist ca zilele astea lumea merge la cinema sa vada filme pe care ti le poate povesti dinainte.

Trailerul exista ca sa te faca sa mergi la film. Iar modalitatea cel mai des folosita e inghesuirea in cele 2 minute a cat mai multor replici destepte, explozii, momente comice, impuscaturi, imbratisari furibunde si urmariri cu peste o suta cincizeci la ora. In varianta cea mai nasoala ai vazut deja din trailer tot ce are mai bun filmul de oferit, iar in sala traiesti o senzatie dezamagitoare de deja vu.

Neavand mult timp la dispozitie trailerul trebuie sa fie foarte usor de inteles. Accesibilitatea lui se traduce adeseori intr-o formula narativa banala. Psihologic, spectatorul recunoaste structura, se simte relaxat si confortabil, deci sunt sanse mai mari sa aterizeze in sala. Adio cadre lente, adio poezie. Trailerul trebuie sa spuna o poveste cunoscuta si sa o spuna pe repede inainte. In cea mai tampita situatie trailerul ajunge sa spuna prea mult din poveste.

Alteori, casa de productie, nemultumita de rezultatul final, construieste un trailer care sa spuna cu totul alta poveste decat filmul. Ca spectator esti pus in situatia “afara-i vopsit gardul, inauntru-i leopardul”. Dar ce mai conteaza daca ai platit deja un bilet?! Si mai grav e cand se ia un film foarte reusit, complex, diferit si i se aplica in trailer, cu forta, o structura usor de recunoscut. Se intampla des in cazul filmelor non-americane care capata in urma tratamentului o simplitate stupida.

Saptamana viitoare musc din dusmanii lui Charlie Sheen. Pana atunci, cainele din rezervor e over & out.


* nu toate trailerele



Modifică setările cookies